היישום אינו מחובר לאינטרנט

אלימות תלמידים בחטיבת הביניים

עבודה מס' 062531

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מהן הסיבות והגורמים המשפיעים על תופעת אלימות התלמידים בבית הספר.

15,936 מילים ,49 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

האלימות בבתי הספר הפכה לתופעה חמורה בשנים האחרונות- מעורבים בה ילדים צעירים, אפילו בני טובים. החומרה של התופעה רבה, בעיקר תוצאותיה- עשרות צעירים מקפחים את חייהם או נפצעים, והתוקפים, לאור הרישום הפלילי שלהם, פוגעים בסיכוייהם להתפתח ובעתידם.
האלימות מקיפה כיום את רוב המגזרים בחינוך, ומקומה לא נעדר גם מהחינוך הדתי ומזרמים אחרים של החינוך.
מטרת העבודה היא לחקור וללמוד על גורמיה, מאפייניה והשלכותיה של אלימות התלמידים בחטיבת בניים, על המדיניות והאסטרטגיות של צוות בית הספר בהתמודדות עם תופעת האלימות, מתוך מטרה להמליץ על מדיניות ודרכי טיפול שיסייעו להפחית את ממדי התופעה והשפעותיה.

שאלות המחקר הן:
מהם הגורמים המשפיעים על תופעת האלימות בבית הספר.
מהם סוגי האלימות בבית הספר, מאפייניהם והשפעותיהם.
מה המדיניות הבית ספרית כלפי תופעות האלימות ומהן אסטרטגיות המניעה והטיפול.
מהי ההכשרה אותה עובר צוות בית הספר במסגרת הכנתו לטיפול באלימות.

המחקר נערך בשיטת המחקר האיכותני (חקר מקרה). ככלי מחקר שימשו הראיון, תצפית וחקר מסמכים. חקרתי פרוטוקולים של ישיבות מורים, יומני כיתות וכד' שלגביהם אין בעיה עם צנעת הפרט. המחקר נערך בחטיבת ביניים במרכז הארץ. החטיבה מונה 24 כיתות ובה לומדים כאלף תלמידים.
צוות המורים וההנהלה מונים כ-60 איש.

הממצאים היו:
האלימות אינה נובעת מגורם אחד בלבד.
הבית היא "חממה" לאלימות- בין אם הדבר תלוי ברצונו של הילד או בעל כורחו. יש בתים בהם האלימות הנה דרך התקשורת העיקרית במשפחה, והילדים לומדים זאת מההורים; לדעת הצוות החינוכי אין נוסחה לילד אלים. האלימות נפוצה בעיקר בקרב תלמידים שאינם מצליחים בלימודיהם.
התלמידים זיהו טוב יותר את הילדים האלימים: ילדים שלא מצליחים בלימודים ו"אין להם שום דבר בראש", כדברי אחד הילדים.
המורים והמנהלת לא עושים דיים על מנת למנוע את האלימות.

עיקרי ההמלצות היו כי יש לנקוט יד קשה ולא להתיר אף אלימות מילולית. יש לעצב תוכנית פעולה מיידית לביעור נגע האלימות ובכללה הכשרת הצוות החינוכי להבין ולטפל בנושאי האלימות. הגדרה ברורה של נוהלים ודרכי טיפול שיעשו תוך יעוץ מבחוץ וישותפו בה ההנהלה, המורים, נציגי התלמידים ונציגי ההורים. יש לגבש תקנון שיפרט אילו צעדים ינקטו על ידי בית הספר במקרי אלימות; יש להקים ועדת משמעת על מנת לדון ולטפל במקרי אלימות. יש להרחיב את סמכויות המחנכים ורכזי המשמעת.

המלצה חשובה היא להחמיר את הענישה כלפי תלמידים אלימים.

תוכן עניינים:
מבוא
1. סקירת הספרות
הגדרות מונחים
התפתחות השפיטה אצל בני נוער
אלימות אצל בני נוער
סיבות וגורמים לתופעת אלימות בביה"ס
מאפייני התלמיד האלים
אלימות הנובעת מיחס ההורים
משתנים אישיותיים כמשפיעים על אלימות
אלימות הגובלת בעבריינות
מניעת אלימות
פתרונות בצורת עונש
הבעת רגשות כחלק מאקלים כיתה המשמש להפחתת אלימות
2. מתודולוגיה
שיטת המחקר
שדה המחקר
אוכלוסיית המחקר
כלי המחקר
איסוף ועיבוד הנתונים
3. ממצאי המחקר
תאור בית הספר הנחקר
מאפייני האלימות בבית הספר
גורמי האלימות
דרכי הטיפול במקרי אלימות בבית הספר
פעילות חינוכית למניעת אלימות
הכשרת הצוות החינוכי לטיפול באלימות
סדנאות והרצאות לילדים
4. דיון
5. המלצות
6. סיכום
ביבליוגרפיה
נספחים
ראיון עם המורה
ראיון עם התלמיד
ראיון עם המנהלת
ראיון עם רכזת המשמעת
תצפית

מקורות:

אברהמי, ע. (1993), השפעת סוג הבעיה, אפיון התלמיד ועמדתו החינוכית של המורה על תפיסת המורה את בעיות המשמעת בכיתה, רמת גן: אוניברסיטת בר-אילן, תשנ"ב.
אדוני, ח. (1988) תגובות ילדים לצפיה בטלוויזיה, ירושלים.
אדר, מ. (1980), "האלימות בהיבט החברתי", עבריינות וסטיה חברתית, 1980 )תיאוריות שמסבירות אלימות,
אורון, י. (1990), "עונש גופני בחינוך ילדים", תלפיות, עמודים 61-67.
אמיר, מ. (1982). מושגים יסודיים והיבטים עיקריים הקשורים לנושא האלימות. מתוך ר' ארגמן וד' טיקוצ'נסקי (עורכות), שיפור האווירה בבית הספר (עמ' 18-15), ירושלים: משרד החינוך והתרבות.
אמיר, י. (1993), אלימות במסגרת החינוכית, ירושלים.
ארגוב, מ. ופישמן ג., (1980), הפשע בישראל-נטיות הפשע בישראל, חיפה: אוניברסיטת חיפה.
בייט מרום, ר' (1986), שיטות מחקר במדעי החברה: עקרונות המחקר וסגנונותיו, יחידות 1-3, האוניברסיטה הפתוחה.
בן יהושע, נ. (1999) המחקר האיכותי בהוראה ובלמידה, תל-אביב.
ברומברגר, א. (1994). אלימות ובעיות משמעת בבית הספר: סקירת ספרות מקצועית. סדרת ילקוט למורה 6, 7-29.
גארט, ג., (1995) הקניית ערכים, חיפה: אח.
גונדרש, מ. (1975), "התוקפנות אינסטינקט או התנהגות נרכשת", עבריינות וסטיה חברתית, , 1, 1975.
גילת, מ. (1995) (עורכת), זכויות וחובות התלמיד במוסדות החינוך, חיפה: "אח".
גרין, ו. (1988) , הקשר בין מאפיינים של עבריינות נוער לבין ההמשך בפעילות העבריינית, תל-אביב: אוניברסיטת ת"א.
דגני, א. ודגני, ר. (1990), אלימות בין כתלי בית הספר: תופעה וממדיה במערכת החינוך ובמרחב החברתי-עירוני של תל-אביב-יפו. נערך עבור מינהל החינוך, עיריית תל-אביב יפו.
הורביץ, ת. (תשמ"ט) אלימות בבית הספר - היבטים סוציולוגים בתוך א' רוקח (עורך). מניעת אלימות-הצעות לתכנית בית ספרית. (עמ' 9-17). ירושלים: משרד החינוך והתרבות.
הורביץ, ח. ופרנקל ח. (1990) דפוסי אלימות של בני-נוער. ירושלים: מכון הנריטה סאלד.
הורביץ, ת. ואמיר מ. (1981) דפוסי התמודדות של מערכת החינוך עם בעיית האלימות (דו"ח מחקר מס' 219), ירושלים: מכון הנרייטה סאלד.
הורביץ, ת. (1994) אלימות ובעיות משמעת בבית הספר, סקירת ספרות מקצועית, ירושלים: מכון הנרייטה סאלד.
הורביץ, ת. (1998) אלימות בביה"ס היבטים סוציולוגיים מתוך: בית הספר בעידן אלימות, תל-אביב: קובץ מדיוני המועצה הפדגוגית של הסתדרות המורים בישראל.
הורניק י., (1994), סקרים, מחקרים ומשאלי דעת קהל, תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה.
האן, כ. (1990), מגבלותיו ואפשרויותיו של החינוך הבית ספרי, אקדמון, ירושלים.
ווזנר, י. (1982) על התוקפנות בתוך ר' ארגמן וד' טיקוצ'ינסקי (עורכות) שיפור האוירה בבית הספר (עמ' 30-24), ירושלים: משרד החינוך והתרבות.
טיכמן, מ. , ברנע, צ. (1985), "סמים והתנהגות אנושית" מרכז הסברה, ירושלים.
ינוב, ב. (1982), הצעות לדיון כיתתי בנושא האלימות. בתוך ר' ארגמן וד' טיקוצ'ינסקי (עורכות), שיפור האווירה בבית הספר (עמ' 35-34), ירושלים: משרד החינוך והתרבות.
לב-ארי, ר. וולינץ, ב. (1992) דגם למניעת אלימות במערכת החינוך. תל-אביב: נעמת, המחלקה למניעת אלימות במשפחה.
לביא, צ' (1982). "תקשורת מילולית", בתוך ר' ארגמן וד' טיקוצ'ינסקי (עורכות), שיפור האוירה בבית הספר (עמ' 39-44), ירושלים: משרד החינוך והתרבות. משרד החינוך והתרבות.
מוס, ר., (1990) תיאוריות על גיל ההתבגרות, תל-אביב, ספרית הפועלים.
נחמיאס, ד. ונחמיאס, ח., (1992), שיטות מחקר במדעי החברה, תל-אביב: רשף.
סימון, א. (1987), "בעיות אבות ובנים אצל ילדי עולים מארצות האיסלם", מגמות, ינואר.
פרנקשטיין, ש., (1979) נוער בשולי החברה, תל-אביב, דביר.
פסטרנק, ר. (1989), המשפחה החד הורית בישראל, תל אביב, ספריית הפועלים.
פרידמן, י., (תשנ"ג) - אלימות בבית הספר - בתוך נבו, ס, שבו ס. (עורכות) - אקלים חינוכי ותרבות בית ספרית (עמ' 94-92), ירושלים, משרד החינוך והתרבות.
פרידמן, י. קרונגולד נ' (1993), יחסי גומלין בין תלמידים למורים, מכון הנרייטה סאלד.
צבר בן-יהושוע, נ' (1999), המחקר האיכתי בהוראה ובלמידה, תל-אביב: מודן.
צימרין, ח., (1992), ילדים מוכים- בעיה רבת פנים, תל-אביב, צריקובר.
צפרוני, א., (1999) , "חינוך למניעת אלימות - הרציונל ודרכי הפעילות בביה"ס", בתוך מקרא ועיון - כתב עת להוראת המקצועות בתחומים של מדעי הרוח ומדעי החברה - כסלו גליון מס' 76.
קוויק ש. (1996), מוטיבציה בעבודה, תל אביב.
קניאל ש', (1997), כתיבת עבודות מחקר בחינוך הגבוה, ת-אביב: דקל.
שדמי, א., רוקח, א. (1998) (עורכים), מניעת אלימות - הצעות לתכנית בית ספרית, ירושלים: משרד החינוך והתרבות.
שהם, א, (1980) "עבריינות אלימה בקרב קטינים לאחר מלחמת יום הכיפורים", עבריינות וסטיה חברתית ,(ט"ז).
שקולניק, ע. רוקח, א. רוזן, פ. ענבר, א. תלמי, ני. שני, ת. (עורכים) 1995, די לאלימות, הצעת תוכנית למניעת אלימות, ירושלים: משרד החינוך התרבות והספורט, המנהל הפדגוגי, השירות הפסיכולוגי-ייעוצי.
שרף, מ. (1990), אפיוני אמהות וילדים מוכים בישראל, חיפה.
Bendek, T.,(1995), "Parenthood As A Devoloopment Phase, A Contribution To Libido Therory", Journal Of The American Psychoalysic Association, 7, Pp.389-400.
Fresko, B Chen, M (1997), Interaction Of School. Environment And Student Traits, London: Hcraeser
Galles, R,.J,(1989) Family Violence, Basic Training For Violence, London: Sage Publication.
Elmer, E., (1968) Children In Jeopardy. Pittsburg: University Of Pittsburg.
Horowitz, T.R. Kraus, V. (1987), "Violence At School: Situational Factors Or Social Input", School Psychology International, 8. 141-147.
SIANN G.(1985), ACCOUNTING FOR AGGERESION, ALLEN AND ANWIN BOSTON, 1985.

תגים:

שימוש · בכוח · פגיעה · ילדים · מקשים · ונדליזם · עבריינות · נוער

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אלימות תלמידים בחטיבת הביניים", סמינריון אודות "אלימות תלמידים בחטיבת הביניים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.