היישום אינו מחובר לאינטרנט

הגורמים המשפיעים על שכר מנהלים במשק הישראלי

עבודה מס' 062301

מחיר: 240.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: חקירת הגורמים אשר השפיעו על שכר הבכירים בחברות הציבוריות בישראל בשנת 2000.

3,459 מילים ,6 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

תוכן העניינים:
מבוא
1.1 מטרת העבודה
1.2 שיטת המחקר
סקירת הספרות
2.1 השכר כגורם מוטיבטורי
2.2 סקירת מחקרים
הבדיקה האמפירית
3.1 השערות עיקריות
3.2 בחירת המדגם - תיאור הנתונים והתפלגות ענפית
תוצאות הבדיקה האמפירית
סיכום
רשימה ביבליוגרפית

מבוא
מטרת העבודה
בעבודה זו אנו בוחנים האם מדיניות השכר למנהלים הבכירים בחברות ציבוריות בישראל שמניותיהן רשומות למסחר בבורסה מושתתת על עקרונות כלכליים המבטיחים את האינטרסים של כלל בעלי המניות. החשיבות של בחינת מדיניות השכר בשוק ההון בישראל היא, בין השאר, בהערכת הטענה הרווחת בציבור שהתגמול למנהלים הינו במקרים רבים בלתי מוצדק מבחינה כלכלית. בבחינת הגורמים הקובעים את מדיניות השכר של חברות ציבוריות למנהליהן קיים קושי הנובע מהמורכבות והייחודיות של תפקידי המנהלים1, וההשפעה המכרעת שיש להם על מהלך העסקים של החברה ומהעובדה שאפילו נקבע התגמול למנהלים עפ"י המאמץ והתרומה שלהם לחברה, עדיין נותרת הבעיה של מדידת התרומה. ההתמקדות היא במציאת מנגנונים אשר יאפשרו לתגמל מנהל על פעולותיו ויוזמותיו להשבחת ערך החברה ובכך להמריצו להגדיל את מאמציו להשגת מטרה זו.

שיטת המחקר
בעבודה זו נחקרו הגורמים אשר השפיעו על שכר הבכירים בחברות הציבוריות בישראל לשנת 2000. המשתנים שנבחנו כוללים מדדים לביצועיה הכלכליים של החברה, גודל החברה ומבנה הבעלות.
כמדדי ביצוע כלכליים שימשו הרווח הנקי לשנה וכן התזרים התפעולי החופשי המחושב מתוך הדוחות הכספיים. בעבודה זו אנו בוחנים את הקשר בין מדדים אלו לבין מדיניות השכר למנהלים.
לשם כך נבחן את הגורמים הקובעים את מדיניות השכר וההטבות הנלוות לו, וננסה להצביע על מדדים אשר באמצעותם יוכלו הדריקטוריונים של החברות להביא לכך שבהסתברות גבוה ייווצר קשר בין צמיחה ורווח לבעלי המניות לבין פיצוי למנהלים.
אחת הדרכים האפשריות למדידת התרומה של המנהלים לחברה היא עפ"י התוצאות העסקיות של החברה על בסיס ההנחה שהן מושפעות מהמאמץ שמשקיעים המנהלים בניהול. על פי עמיהוד אם התגמול למנהלים ייקבע אך ורק עפ"י התוצאות העסקיות, העלולות להיות מושפעות מגורמים כלכליים חיצוניים ואחרים בשוק ההון, הם יימנעו מנטילת סיכונים ועלולים לקבל החלטות השקעה לא אופטימליות. לעומת זאת, אם התגמול למנהלים הוא סכום קבוע, לא יהיה להם עניין להשקיע מאמץ בניהול.2

כיום קיימת דרישה לגילוי נאות על שכר המנהלים, כפי שנקבע בסעיף 123א' לפקודת החברות(נוסח חדש) התשמ"ג - 1983. עפ"י סעיף זה, חברה שחל עליה חוק ניירות ערך תצרף פרוט מלא ומדוייק של כל סכומי הכסף וההטבות ששילמה לכל אחד מחמשת נושאי השכר הגבוה ביותר מתוך נושאי המשרה.
בעבודה זו אסקור ממצאים של מחקרים קודמים, בארץ ובעולם, ומודלים כלכליים הקושרים את הגורמים המשפיעים על תגמול המנהלים בחברות.
------------------------------------------------------------------------------
1. זוסמן צבי וגיל מחרז, "הגורמים הקובעים את גובה שכר המנהלים הבכירים בישראל", המכון הישראלי הבינלאומי רבעון שלישי, 1990.
2. יעקב עמיהוד, "תגמול למנהלים, תיאוריה וממצאים אמפיריים", מערכות תגמול למנהלים, יוני 1992.

מקורות:

גלין א., כרמי ע. (1990), ניהול -2000 ניהול גמיש, ספריית המנהל.
ברואן מילין י., (1995), הקשרים שבין תפיסות רמות שכר וקבוצות השוואה לבין שביעות רצון מרמת שכר, עבות גמר לתואר מוסמך, אוניברסיטת תל אביב.
ורדסהיים א. (1995), הנעה של עובדי תעשיה חברי קיבות בהיבטים בין תרבותיים, חיפה: הטכניון.
כפיר א. (1997), ארגון וניהול- עיצוב ושינוי, תל-אביב: צריקובר.
מיכאלי א., (1996), שיפור שירות בארגונים, ירושלים.
Yuengert a.m., (1995), "testing hypotheses of self employmeny", Journal of human resources, 30(1), winter 1995, pp.194-204.
זוסמן צבי וגיל מחרז, "הגורמים הקובעים את גובה שכר המנהלים הבכירים בישראל", המכון הישראלי הבינלאומי רבעון שלישי, 1990.
יעקב עמיהוד, "תגמול למנהלים, תיאוריה וממצאים אמפיריים", מערכות תגמול למנהלים, יוני 1992.
בר יוסף ששון וטלמור אלי, "ביצועים מול שליטה: מה מניע את שכר המנהלים הבכירים בישראל?", רבעון לכלכלה, 1997.
Berl, A.A and Means, G.C., The Modern Corporation And Private Property, 1993, New York, Macmillan.

תגים:

חברה · ציבורית · מניות · מניה · בורסה · ניהול · עובד · שביעות · רצון

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הגורמים המשפיעים על שכר מנהלים במשק הישראלי", סמינריון אודות "הגורמים המשפיעים על שכר מנהלים במשק הישראלי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.