היישום אינו מחובר לאינטרנט

הגורמים המשפיעים על שכר מנהלים

עבודה מס' 066891

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בדיקת הקשר בין תוצאות הפעילות של החברה לבין השכר, כולל בדיקה אמפירית.

5,884 מילים ,10 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

כל שנה כשמתפרסם השכר של המנהלים בחברות הציבוריות בארץ, הוא גורר אחריו דיון ציבורי נרחב. יש המצדיקים את השכר המופרז, שכן הוא נועד לעודד אנשים איכותיים ומוכשרים יותר להיות מנהלים, וכתוצאה מכך רווחי החברה יעלו וגם כל ציבור בעלי המניות יצאו נשכרים מכך. מאידך גיסא, ישנם רבים המבקרים את השכר, שכן לטענתם הוא לא קשור לביצועי החברה, אלא הוא נובע מיכולתו של המנהל "לסחוט" את הדירקטוריון שאמור לאשר את השכר, וכתוצאה מכך נפגעים בעיקר בעלי מניות המיעוט.

המטרה הרצויה מבחינתם של בעלי המניות היא שהחברה תצליח בפעילותה ושערך מנייתם יעלה.
לפי זה עלינו לבדוק אם קיימת הקבלה בין גודל הצמיחה בשכר המנכ"לים לבין התשואה לבעלי המניות. ברם לא מוצדק לבסס את התגמול למנהלים על בסיס שער המניה בלבד, שכן הוא מושפע גם מגורמים חיצוניים שאינם ניתנים לשליטה ע"י המנהלים. לכן יותר נכון יהיה לקבוע את שכר המנהלים בהתאם למדדים חשבונאיים הלקוחים מתוך הדוחות הכספיים. מדדים אלו יכולים להיות למשל: תשואה להון, הון חוזר נטו, רווח למנייה או רווח נקי ועוד.

בדרך זו של יצירת קשר בין רווחי החברה לבין שכר המנהל, ניתן יהיה להקטין את בעיית ה"סיכון המוסרי" ((Moral Hazard) שמקרה פרטי שלה הוא "בעיית הסוכן" (Agent (Problem . בעיית הסוכן עלולה להתקיים אצל המנהל משום שהוא יכול לא להתאמץ להגדיל את רווחי החברה, ושכרו לא יפגע מכך. אבל כאשר השכר למנהל תלוי בביצועי החברה, אזי הוא ישקיע מאמץ ניכר בשיפור הרווחיות של החברה.

אך עדיין לא פתרנו את כל הבעיה. שכן נוצר מצב שבו השכר קשיח כלפי מטה. כלומר אם הרווח החברה יגדל אזי שכר המנהל יגדל, אך אם החברה תהיה בהפסדים שכר המנהל לא יקטן. בחוזה שכר מסוג זה המנהל מתומרץ לקחת סיכונים מיותרים, משום שבמצב של הצלחה הוא יתוגמל בתגמול גבוה, אך אם פעולותיו תהיינה כושלות הנפגעים העיקריים יהיו בעלי המניות (זוסמן ומחרז, 1990, עמ' 5). לכן מסיקה מט (1994, עמ' 575) שלא מספיק לתגמל את המנהל לפי הגדלת תוחלת החברה בלבד אלא צריך גם לתגמלו לפי הקטנת השונות (סיכון) של הרוח החשבונאי. לפי המודל החדש שהיא מציעה לא תמיד השכר יגדל ביחד עם עליית הרווח, אלא יש רמה מסוימת שממנה השכר לא עולה יותר, משום שהמעביד נאלץ לספק תמריצים להקטנת השונות של הרווח על חשבון התמריצים להגדלת הרווח. בעבודה זו נניח שהשכר תמיד גדל ביחס לרווח ללא הגבלה (כמו המודל הרגיל והמקובל).

מטרת עבודה זו היא לחקור את הקשר בין תוצאות הפעילות של החברה לבין השכר. להלן, כשנשתמש במושג "שכר" הכוונה גם לכל יתר התגמולים שניתנים למנהלים בנוסף למשכורת החודשית: בונוס תלוי ביצועים, אופציות (זכות לרכישת מניות תמורת תוספת מימוש) הניתנות בהתאם לביצועים או אופציות על מניות, תוכניות פנסיה וכדומה. השילוב בין מרכיבים אלו תלוי במספר משתנים, בהם המגזר בו עוסקת החברה, האסטרטגיה והתרבות של החברה, ציפיות בעלי המניות, חוקי החברה, חוקי מס הכנסה וסטנדרטים חשבונאיים.

בעבודה שלנו נשתמש במודל הרגרסיה כמודל העיקרי לניתוח ההשערות שהנחנו. בנוסף לכך נעזר גם בכמה דוחות תיאוריים שנפיק לצורך הבדיקה. המשתנה התלוי שנבקש להסביר את השתנותו יהיה הלוג של השכר למנהלים (שכר לחודש באלפי שקלים בשנת 2007). המשתנים המסבירים (הבלתי תלויים) יהיו בין היתר: לוג הרווח לפני מס, רווח למניה, התשואה להון, דיבידנד (משתנה דמי), שיעור אחזקה בידי בעלי עניין (משתנה דמי) וסוג הענף שבו פועלת החברה (משתנה דמי). נריץ רגרסיה מרובת משתנים עם המשתנים שהזכרנו, ונשים לב לסימני המקדמים שנקבל ולמובהקות האומדנים למקדמים שיתקבלו ברגרסיה.
הנתונים מתייחסים ל-104 חברות ציבוריות הנסחרות בבורסה בתל אביב.

תוכן עניינים:
א. מבוא
ב. סקירת הספרות
ג. השערות עיקריות
ד. הבדיקה האמפירית
ד.1. המודל האמפירי
ד.2. המדגם
ד.3. תוצאות הבדיקה האמפירית
ה. סיכום ודיון
ביבליוגרפיה
נספח - נתוני המדגם

קטע מהעבודה:

המאמר המרכזי שנבקש לסקור הוא: "מה בין מדיניות השכר למנהלים בכירים ומבנה שליטה בחברות שמניותיהן נסחרות בבורסה בתל אביב לבין התוצאות העסקיות שלהן?" (האוזר ועמיתיו, 1995). זאת משום שבעבודה זו נשמש בשיטת מחקר דומה למאמר הזה.
השערות המחקר:
1. מדיניות השכר למנהלים תלויה בצורה מוגבלת בלבד בתוצאות העסקיות של החברה. קיים קושי להעריך את השפעת המנהל על שיפור התוצאות העסקיות של החברה, כיוון שתוצאות אלו תלויות גם בגורמים כלכליים חיצוניים בשוק ההון שאינם קשורים למנהל. ניתן למדוד את התוצאות העסקיות של החברות באמצעות מדדי שוק או בעזרת התוצאות החשבונאיות. כמה מחקרים מראים שיש מתאם גבוה בין רמת השכר למנהלים בכירים לבין התשואה העודפת בשוק, הסיבה לכך היא שהתשואה העודפת מנכה את השפעת השוק התלויה בכוחות כלכליים חיצוניים שאינם ניתנים לשליטה.

תגים:

שכר · מנהלים · משכורת · רווח · כלכלה · רגרסיה · שוק · העבודה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הגורמים המשפיעים על שכר מנהלים", סמינריון אודות "הגורמים המשפיעים על שכר מנהלים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.