היישום אינו מחובר לאינטרנט

הפרטת המשק בהונגריה - היבטים אמפיריים ותיאורטיים

עבודה מס' 021479

מחיר: 156.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת נסיונות ההפרטה, השיטות והתוצאות בהיבטים אמפיריים ותיאורטיים.

5,838 מילים ,11 מקורות ,1995

תקציר העבודה:

העולם עוסק תמיד בהתעניינות אחרי צמיחתן הכלכלית של הארצות הסוציאליסטיות.
מאז חוסל ההרס שנגרם על ידי מלחמת העולם השניה ועד אמצע שנות השבעים, היה להתפתחות המשק של הארצות הסוציאליסטיות האירופאיות אופי אקסטנסיבי ביסודו. קצב ההתפתחות גדל במידה ניכרת אולם לא פרץ קדימה. מאז השחרור הפכה הונגריה למדינה תעשיתית אולם קומוניסטית, אשר אמצעי היצור כולם בבעלות הממשלה. מאז הקמת מועצה לעזרה הדדית כלכלית (מלכ"ה) ההכנסה הלאומית של הארצות הסוציאליסטיות גדלה במשך שלושת העשורים האחרונים כמעט פי שלוש(1).
בשנות השבעים התגבשה המחשבה כי אולי רצוי להפוך את המשק ליותר פתוח, ולהביא יזמים מבחוץ. אי לכך החלה ממשלה למכור חברות בבעלותה ליזמים פרטיים.
התפתחותם הכלכלית של הארצות אלו הפכה בשנים האחרונות מורכבת יותר; השתנו יחסי הגומלין בין גורמי הצמיחה ואופי התהליכים הכלכליים. הצמיחה מתאפשרת כתוצאה מפעולת גורמים רבים ועל כן אין זה קל לאפיינם, אולם ניתן לציין את הגורמים החשובים ביותר הקובעים את קצב הצמיחה הכלכלית: גודל כח העבודה האזרחי, מבנהו של כח זה והתפתחותו הטכנית, אמצעי היצור, הבעלות עליהם, ההשקעות ומידת יעילותם.

מטרת העבודה הנוכחית היא לסקור את ניסיונות ההפרטה בהונגריה, את שיטותיהן, ואת תוצאות ההפרטה. השיטה תוצג להלן, תוך פרוט לגבי מהותה ותוצאותיה.
נושא נוסף, עליו לא תעמוד העבודה הוא החזרת הרכוש היהודי לבעליו. יהודים כידוע היו מבעלי הרכוש העיסקי הגדולים ביותר בהונגריה לפני המלחמה. הממשלה מעוניינת להחזיר את הרכוש לבעליו, אולם לא כל הרכוש בידה וחלק היא מכרה או נתנה לאזרחים. מצד שני לממשלה גם אין מטבע זר על מנת לתת למפוצים, ושיטת הפיצוי היא באמצעות מניות ממשלתיות שבהן ניתן לקנות לאחר מכן חברות אחרות (יש לציין כי חברת חוץ לא יכולה להשקיע בהונגריה באמצעות מניות אלא ולרוב נוצרות שותפויות עם חברות מקומיות או חברות קש).
-------------------------------------------------------------------------------
1. הואוש יאנוש, "צמיחה כלכלית וניהול המשק הסוציאליסטי", עמוד 71.

ראשי פרקים
1. מבוא והצגת הנושא
2. הקדמה- מהי הפרטה
3. תיאוריות כניסה לענף של מתחרים קטנים
4. תנאים להפרטה
5. ביצוע ההפרטה בפועל
6. סיכום
7. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

ההפרטה מתחילה משינוי בעלות: מבעלים ציבוריים לפרטיים. שיקולי הרווחיות הופכים לחשובים יותר מתמיד. תהליכי ההפרטה קשורים בצמצומים ובחילופי כח אדם בכל רמות הארגון. אך אחד השינויים החשובים ביותר הוא השינוי התרבותי. התרבות הארגונית כוללת ערכים, תפישות וכן דרכי התנהגות.
אחד התהליכים הבולטים הוא מעבר משימת דגש על הפרוצדורות הבירוקרטיות לראית הלקוח כמרכז פעילות החברה.
כך לדוגמא חברת פיל"ת הישראלית, העוסקת גם בייעוץ אירגוני, הקימה לה חברת בת באנגליה. אחד הפרויקטים הראשונים של פיל"ת באנגליה היה חלק מתהליך היעוץ של הפרטת בריטיש איירוויס, חברות תעופה מהמוצלחות בעולם. תהליך זה החל בשנות ה-80 אז חיפשה החברה מומחה לדבר ומצאה בסוף את מייקל לוין, יועץ ניהולי שעד צמוד למנהל חברת התעופה.

מקורות:

הואוש יאנוש, "צמיחה כלכלית וניהול המשק הסוציאליסטי", ערכים, 1981.
מנסיאן דוד, "קאפיטליזם בנוסח הגולאש", מקראות במינהל, 1988.
קנולר יהודית, "חבלי ההפרטה בהונגריה", ניהול, 1992.
JOE S. BAIN BARIERS TO NEW COMPETITION, HARVARD UNIVERSITY PRESS,1965.
MCGEE JOAN S., INDUSTRIAL ORGANISATION, N.Y. 1977.
SCHNIZER ADI, RATIONAL COMMUNIST SPONTANEOUS PRIVATIZATION AND THE TRANSITION FROM SOCIALIZATION, BAR-ILAN UNIVERSITY, 1993.
STIGLER GEORGE ,BARIERS TO ENTRY,ECONOMIC OF SCALE,AND FIRM SIZE. IN STIGLER:THE ORGANIZATION OF INDUSTRY, IRVIN 1968. (CHAPTER 6)
VON WEIZACK ,"A WELFARE ANALISIS OF BARIERS TO ENTRY", BELL GOURNAL OF ECONOMICS,VOL 11,PP.399-420, 1980.
MUNDELL ROBERT, EMU AND INTERNATIONAL MONETARY SYSTEM, COLOMBIA UNIVERSITY, 1993.
"PRIVATIZATION IN HUNGARY", PRIVINFO, JANUARY, 1994.
"PRIVATIZATION MONITOR", S.P.A, APRIL 1994.

תגים:

ממשלתית · משק · חברה · ממשלה · כלכלה · הונגריה · הפרטה · מזרח · אירופה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הפרטת המשק בהונגריה - היבטים אמפיריים ותיאורטיים", סמינריון אודות "הפרטת המשק בהונגריה - היבטים אמפיריים ותיאורטיים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.