היישום אינו מחובר לאינטרנט

מסורת וחידוש במזבח של גנט ( Gehnt AlterPiece )

עבודה מס' 060771

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: העבודה בוחנת את חדשנותו של האמן יאן ואן אייק על רקע המסרים השמרניים המאפיינים את יצירותיו.

7,312 מילים ,5 מקורות ,1999

תקציר העבודה:

הערת מערכת: לא כל התמונות מופיעות בקובץ העבודה אך את רובן ניתן למצוא באינטרנט.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק א: יאן ואן-אייק: האיש, האמן ומקומו של מזבח גנט בעבודותיו
פרק ב: תאור מבנה המזבח
פרק ג: איקונוגרפיה
סיכום
ביבליוגרפיה
רשימת תמונות

מבוא
יאן ואן אייק (Jan Van Eyck) הינו האמן הפלמי המפורסם הראשון, שפעל במאה ה-15. עיקר פרסומו הינו מהתקופה בה פעל עבור הבישוף ג'ון מבוואריה (John of Bavaria). ג'ון הזמין את יאן ואן אייק לעטר את ארמונו בשנת 1422 והעבודה הסתיימה בשנת 1424, כאשר יאן ואן אייק הוכר כאמן התקופה.1
יאן ואן אייק היה אחיו הצעיר של הוברט (Hubert), שהיה צייר אף הוא. מאז 1425 פעל ואן אייק בשירותו של פיליפ הטוב (Philip the good), כשבראשית שנת 1426 החל הוברט, אחיו של יאן, לצייר את המזבח של גנט (Gehnt Altar piece) , בקתדרלה של סנט בוון (Cathedral of st. Bavon), כאשר הפטרון שמימן את התמונה היה יודוקוס ויד (Jodocus Vigd) ואשתו2. עם מותו של הוברט ב-1426, לאחר שהספיק ליצור רק חלק קטן מהיצירה [בעיקר את סצינת הערצת השה], עברה משימת ציור המזבח של גנט לידיו של יאן ואן אייק, אשר השלים אותה תוך יצירת קומפוזיציה מרהיבה ושלמות האופיינית לתקופת הרנסנס בשיאו.3

ביצירתו נאמן יאן ואן אייק לכתבי הקודש הנוצריים ובעיקר מתבסס על חזון יוחנן. חלק מביסוסו זה אראה בפרק הדן באיקונוגרפיה. תמונת המזבח מורכבת למעשה משתי פורמות שונות: האחת פתוחה ובה עיקר ההתרחשות, היינו בפאנל העליון של התמונה מצוי הדיאסיס, אשר במרכזו האל, מימינו הבתולה ומשמאלו יוחנן המטביל ובקו ישיר מתחת, השה העקוד, מארבע קצוותיו המעריצים וסצינות נוספות מעולם הנצרות נמשכות לצדדים ויוצרות מעין משולש האופייני מאוד לימי הרנסנס.
פרשנים שונים המנתחים את יצירתו של יאן ואן אייק, רואים בה חדשנות מבחינת הקומפוזיציה האמנותית ואילו התייחסות מיושנת יותר, מבחינת המסרים הדתיים הנובעים מתוכן יצירתו. מתוך עיון בתפיסות השונות לגבי עבודתו של יאן ואן אייק, ארצה לטעון כי אמנם מבחינת הקומפוזיציה והסגנון האמנותי ניתן בהחלט לראות ביאן ואן אייק חדשן, כאשר ציורו מבטא איכויות אשר אפיינו את הרנסנס בשיאו, היינו קרוב למאה שנים מאוחר יותר. מאידך, אטען כי מסריו הדתיים של יאן ואן אייק, אכן מביעים תפיסה דתית שמרנית למדי, שאפיינה בעיקר את ימי הביניים וניתן היה אף למצוא הקבלה בין נאמנותו של יאן ואן אייק לגישה הדתית לבין הטפותיו של דנטה - המשורר שפעל כמאה שנים קודם לכן והטיף לקיצוניות דתית ולהענשת החוטאים למיניהם.

אי לכך, מסקנתה של טענתי היא כי אם אמנם כן הדבר, ניתן לראות ביאן ואן אייק את אחד האמנים החשובים ביותר הקשורים לדת הנוצרית ולהצגת עיקריה.
על מנת לברר את טענתי, חשוב היה להכיר את רקעו החברתי, החינוכי והדתי של יאן ואן אייק, אולם לא מצאתי חומר ביוגרפי אשר יעניק לי מידע זה ויסייע לי לבסס את השערתי. מאידך, מצאתי שקיימת תמיכה רבה בין הגישה האיקונוגרפית לגישה האמנותית בציוריו ובכך אעסוק בפרקים השני והשלישי בעבודה זו.
----------------------------------------------------------------------------
1,. E. Panofsky, Early Netherlandish Painting, Vol. 1, Harper & Row, New York/London, 1971 pp. 178-179
2. O. Pacht, Van Eyck and the founders of early Netherlandish Painting, Harvey Miller
.Publishers, London, 1994, p. 155
,.3. R. Hughes, "Introduction", In: P. Leca Idano, (ed.), The Van Eycks, Harry N. Abrams, Inc .New York, 1968, pp. 6-7

מקורות:

L.M. Bongiorno, "The Theme of the Old and the New Law in the Arena Chapel", The Art Bulletin 1, 1968, pp. 11-20.
E. Hall, The Arnolfini Betrothal, University of California Press, Berkeley, 1994..
C. Harbison, Jan Van Eyck, Reaktion Books, London, 1991.
F. Hartt, Art - Painting, Sculpture, Architecture, Vol. 2, Thames and Hadson, London, 1977.
R. Hughes, "Introduction", In: P. Leca Idano, (ed.), The Van Eycks, Harry N. Abrams, Inc., New York, 1968, pp. 5-7.
O. Pacht, Van Eyck and the founders of early Netherlandish Painting, Harvey Miller Publishers, London, 1994.
E. Panofsky, Early Netherlandish Painting, Vol. 1, Harper Row, New York/London, 1971.
L.B. Philip, The Ghent Altarpiece and the Art of Jan Van Eyck, Princeton University Press, New Jersey, 1971.
L. Seidel, Jan Van Eyck's Arnolfini Portrait, Cambridge University Press, New York.

תגים:

רנסאנס · רנסנס · ימי · הביניים · איקונוגרפיה · נוצרית · נצרות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מסורת וחידוש במזבח של גנט ( Gehnt AlterPiece )", סמינריון אודות "מסורת וחידוש במזבח של גנט ( Gehnt AlterPiece )" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.