היישום אינו מחובר לאינטרנט

ביוגרפיה מעצבת נוף - הספר גיא אני כסוכן זיכרון למושבה ראש פינה

עבודה מס' 067187

מחיר: 544.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הספר גיא אוני (רומן היסטורי ספרותי) של שולמית לפיד וכיצד הוא נתפס בעיני הקוראים כמעצב את דעת הקהל בנוגע לראש פינה.

10,209 מילים ,13 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

נושא העלייה וההתיישבות בארץ ישראל במאות ה-19 וה-20 הינו נושא מרתק מכל הבחינות. ספרים היסטוריים רבים סקרו את תולדות העלייה והמתיישבים, הקשיים בהם נתקלו, סיפורי ההצלחות והכישלונות. בעשורים האחרונים נוסף ז'אנר ספרותי חדש המתייחס לתקופה זו - הרומן ההיסטורי. סופרים רבים גילו עניין במתיישבים של תקופה זו וסיפוריהם והשתמשו בהם כבסיס לכתיבת רומן, שפעמים רבות הפך לרב מכר בחנויות ונקרא על ידי אנשים רבים. אך לרומן היסטורי, בניגוד לרומן רגיל יש להתייחס בזהירות. בניגוד לרומן בדיוני בו כל הפרטים בדויים, פעמים רבות הרומן ההיסטורי משתמש בביוגרפיה של דמויות ידועות כבסיס לסיפור בדיוני, דבר שיכול להטעות לפעמים את הקוראים ולטשטש את הגבול בין מציאות לדמיון. לסופר מוענקת אם כך, זכות חד פעמית לעיצוב דעת קהל בעצם יחסו הסובייקטיבי לנושא היסטורי. לעיתים אותו נושא יכול להיות טעון בעיני אנשים מסויימים והבחירה לכתוב עליו אינה מקרית.

במחקר זה אנסה לסקור את הכתיבה של הרומן ההיסטורי וייצוגה בנוף, תוך ניתוח מקרה הספר "גיא אוני" שנכתב ע"י שולמית לפיד. הספר נתפס כרומן ספרותי ובעבודתי אני מבקשת לבדוק את מידת השפעתו מעבר לפן הספרותי - כמעצב ביוגרפיה למושבה ראש פינה. המושבה ראש פינה - שהחלה כמושבה "גיא אוני" - כפי שאתאר בהרחבה בהמשך העבודה, הינה מושבה שסיפור הקמתה היה שנוי במחלוקת, ספק הצלחה ספק כישלון, ושאלות רבות מתלוות לסיפורה. רומנה של לפיד בוחר להציג את הסיפור מזווית מסוימת, ולאחר קריאתו מעורר רושם אצל הקוראים שעלול להיות שונה מהרושם שנוצר מקריאת העובדות ההיסטוריות - למשל שראש פינה היא המושבה הראשונה שהוקמה בארץ, או שלנשים היה חלק משמעותי בהקמתה - ההפך ממה שההיסטוריה מתעדת. ברצוני לבדוק האם הרושם שיוצר הספר הינו בעל השפעה בייצוגה של ראש פינה בעיני הקוראים, כיצד היא מצטיירת בעיני הקורא הממוצע ועד כמה גישה זו תואמת את המציאות והסיפור ההיסטורי. ברצוני לבדוק האם היה ללפיד מניע לכתוב דווקא על ראש פינה והאם יש לה חלק בפולמוס סביב סיפור הקמת המושבה.

תוכן עניינים:
מבוא
רקע תיאורטי
גיא אוני - הספר
רקע היסטורי - הקמת המושבה ראש פינה
השוואה בין הספר גיא אוני לסיפור ההיסטורי - עד כמה הספר מדוייק היסטורית?
האם משמש הספר 'גיא אוני' סוכן זיכרון לראש פינה?
א. ראיון עם מדריך טיולים בראש פינה
ב. ראיון עם מורה לספרות.
ג. בדיקת מקורות אינטרנט
שולמית לפיד כבעלת אינטרנס ביצירת סוכן הזיכרון 'גיא אוני'
סיכום
ביביליוגרפיה

קטע מהעבודה:

"המיתוס והזיכרון משתפים פעולה. יש מיתוסים המקיימים חיים, והם ראויים שיפורשו מחדש לצורכי תקופתנו. אחדים עלולים לתעתע, ויש להגדירם מחדש. ואילו אחרים הנם מסוכנים ויש להוקיעם." יוסף חיים ירושלמי. (1)

בציטוט המובא לעיל מבטא ירושלמי את מערכת היחסים השנויה במחלוקת בין המיתוס לזיכרון ההיסטורי בתרבויות שונות בעולם ובתרבות הישראלית בפרט. תולדותיה של מדינת ישראל ריתקו את החברה הישראלית מאז ומתמיד. סיפורים רומנטיים אודות העפלה, מלחמה, פרטיזנים, לחימה תחת כובש אכזר וחתירה לעצמאות הסעירו את רוחות שומעיהם והובאו לידי הנצחה בדרכים רבות - בין אם באנדרטאות הפזורות לאורכה ולרוחבה של מדינת ישראל, שמות רחובות ומקומות החובקים בתוכם סיפורים הירואיים (גבעת השלושה, קריית שמונה..) ואף ברומנים היסטוריים, כמו ב"גיא אוני" אשר את השפעתו על תפיסת סיפור הקמתה של המושבה ראש פינה אחקור בעבודה שלפניכם. יש לציין בהקשר זה שההנצחה אינה תמיד הנצחה אובייקטיבית ו"תמימה". לעתים אין התאמה מוחלטת בין הסיפור שנחרט בזיכרון הקולקטיבי של הקהילה באמצעות סוכן הזיכרון, קרי אובייקט ההנצחה, לבין האמת ההיסטורית. היחס האמביוולנטי בין הנצחת הזיכרון הקולקטיבי לבין המציאות ההיסטורית נחקר במאמרים רבים ובפרק זה אציג סקירה קצרה אודות מערכת יחסים מורכבת זו.

תגים:

ראש · פינה · גיא · אוני · היסטוריה · זיכרון · מיתוס · זיכרון · ציונות · ספרות · היסטורית

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ביוגרפיה מעצבת נוף - הספר גיא אני כסוכן זיכרון למושבה ראש פינה", סמינריון אודות "ביוגרפיה מעצבת נוף - הספר גיא אני כסוכן זיכרון למושבה ראש פינה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.