היישום אינו מחובר לאינטרנט

"אני קרבת אלוהים לי טוב" - התפילה אצל השל

עבודה מס' 068370

מחיר: 265.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת מיקום האדם מול אלוהיו בתפישת השל, דרך עמידה על שתי הבחנות עיקריות אותן עורך בחיבוריו הנוגעות בעניין התפילה: 'יחיד מול ציבור' ו-'קבע מול כוונה'.

1,628 מילים ,10 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

"היחס בין תפילה לדת הוא כמו היחס שבין חשיבה לפילוסופיה" .

הר' אברהם יהושע השל, אחד מענקי הוגי הדעות הרוחניים של המאה העשרים וצאצא לרבנים ומורי דת חסידיים כרבי דוב בער ממזריץ' ולוי יצחק מברדיטשב, נשען בדעותיו על מקורות חסידיים ומרבה להשתמש בהם לתאר את החוויה הדתית. בעודו מחובר לעברו, הוא מצליח לייצר עמדות הנוגעות בנושאים שונים בדת וברוח היהודית המתקשרות במציאות בה הוא חי ובייצוג תפישה מודרנית עכשווית.

בגישתו לנושא התפילה, דואג השל בכתביו למצב אותה בלב ליבה של העשייה הדתית. מתוך השקפת עולם זו ומתוך התייחסותו המודרנית לסוגיות שונות בדת וקשירתן לכדי מגמה קונסיסטנטית, היה לי נוח לבחור לעסוק בו ולהציג את עמדותיו, כפי שעולות מחיבוריו וכפי שנמצא במחקרים סביב, אודות התפילה ומיקומה בחיי הדת ובעבודת האדם את אלוהים.

אנסה בעבודה זו, אפוא, למקם את האדם מול אלוהיו בתפישת השל דרך עמידה על שתי הבחנות עיקריות אותן עורך בחיבוריו הנוגעות בעניין התפילה: 'יחיד מול ציבור' ו-'קבע מול כוונה'. בתוך ניסיון למציאת נקודת יחסו לנושאים מדוברים אלה, אנסה לגזור את עמדתו בנוגע אליהם ואת גישתו המודרנית המתקשרת לנושאים נוספים בהם עוסק בתורת חיי הרוח היהודית. ענייני העיקרי בעבודה, מענה לשאלה גדולה אחת וכוללת: מה מקום התפילה אצל השל בחיי הרוח היהודיים וכיצד היא מתקשרת לכמה מעמדותיו הכלליות, כפי שעולות בחיבוריו?
----------------------------------------------------------------------
1.A. J. Heschel; The Spirit of Jewish Prayer; Proceedings of the Rabbinical Assembly of America, vol. 17, 1953. pp. 109

ראשי פרקים:
1. מבוא
2. "דע לפני מי אתה עומד"
3. יחיד מול ציבור
3.1 חוויית תפילת היחיד
4. קבע מול כוונה
5. סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

בספרו, Thw Spirit of Jewish Prayer' , מפרק השל את דרשתו של רבי אלעזר, "דע לפני מי אתה עומד" ומלמד אותנו את תפישתו באשר לאותה תובנה המתבקשת בהתקרבנו לפני אלוהים ובצורך להבין מול מי אנו עומדים בתפילה.
באמירה "דע" מוצב תנאי הכרחי לתפילה. האדם ניגש לתפילה מתוך תובנה תיאולוגית שמשקפת את המודעות לנוכחות אלוהים. תובנה זו, הנה מקור הדחף לתפילה, הידיעה האינטואיטיבית והיא שונה באופן מהותי מן ה'רגש' שמצוין במקומות אחרים, המציין התפעלות רגשית גרידא. בתפילה, בא האדם לבטא צורך מהותי ולא לספק צורך רגשי כלשהו . באופן פילוסופי נאמר, כי האדם הוא אדם כי הוא מתפלל ויכולתו לעשות כן, הנה חלק מהותי מהגדרתו כאדם.

תגים:

יהדות · תפילות

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא ""אני קרבת אלוהים לי טוב" - התפילה אצל השל", סמינריון אודות ""אני קרבת אלוהים לי טוב" - התפילה אצל השל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.