היישום אינו מחובר לאינטרנט

גירושין בישראל: הבדלים בין ערבים ויהודים

עבודה מס' 070977

מחיר: 269.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת הגורמים להבדלים בשכיחות תופעת הגירושין בישראל בקרב המגזר היהודי למגזר הערבי.

5,207 מילים ,25 מקורות ,2015

תקציר העבודה:

שינויים שחלו במבנה הכלכלי בחברות המפותחות בעולם, היו מלווים בשינויים חברתיים וערכיים: יותר דגש על החופש של היחיד, הזדמנויות כלכליות לנשים, תעסוקת נשים בשכר מחוץ לבית וצמצום תפקידיה במסגרת הבית והטיפול בילדים (פרס וכץ, 1991). פעילות כלכלית של האישה מורידה מחלוקת התפקידים המסורתית בין המינים בנישואין, ומצמצמת את התלות ההדדית בין הבעל והאישה. כשחלוקת התפקידים בין המינים נעשית פחות מוגדרת, הסיכויים לחוסר התאמה עלולים להתגבר, ובשעה שבני הזוג פחות זקוקים זו לזה הנישואין עלולים להיות שבירים יותר (גליקמן, אורן ואפשטיין, 2003).
בשנים האחרונות, גירושין הפכו לתופעה מתמשכת יותר ויותר לא רק בחברות מודרניות, אלא גם בחברות מסורתיות בישראל (Cohen & Savaya, 1997). גירושין מתקבלים על בסיס מחלוקות והעדר פשרות בין בני זוג. המודרניזציה והליברליזציה ביחד עם עצמאות האישה, הביאו להתפשטות הגירושין בעולם המערבי, לירידת מעמדם של המשפחה המסורתית והערכים המשותפים, לנסיגה בסטיגמה המלווה את הגירושין וליצירת חוקים אשר מקלים על פירוק הנישואין (פרידמן, 2012).
החברה היהודית בישראל היא קבוצה מעניינת: מצד אחד זוהי חברה מפותחת ומודרנית. אך יחד עם זאת, ישראל היא חברה משפחתית, והדבר מתבטא בשיעורי פריון גבוהים יותר, באחוז לידות מחוץ לנישואין נמוך ביותר, ובשיעורי גירושין נמוכים יחסית (דוברין, 2005). מהנתונים עד לשנת 2002 ניתן לאמוד שאחד מתוך 6 נישואין שהתקיימו בישראל מסתיימים בגירושין. ההסבר העיקרי לשיעור הנמוך יחסית, הוא מעמדה המרכזי של הדת (היהודית) בקרב חוגים המוגדרים כדתיים או מסורתיים, אך במידה מסויימת גם בציבור החילוני (דוברין, 2005).
הנתונים הרשמיים מצביעים על עלייה בשיעור גירושין בקרב האוכלוסייה הערבית במדינה ב -50 השנים האחרונות מ-5% בשנת 1963 ועד 12% בשנת 2013 (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 2013). על אף נתונים אלו, שכיחות תופעת הגירושין באוכלוסייה הערבית בישראל הינה עדיין נמוכה בהשוואה לזוגות שהתגרשו בארה"ב ביחס של 37% וגם בקרב יהודים ישראלים כאשר שכיחות התופעה באוכלוסיה זו עומדת כיום על 25% כמעט כאשר אחד מכל ארבע זוגות נישואים הסתיים בגירושין (אבו חוסין, 2014). מתוך מחקרים שנעשו בנושא ועסקו בראיונות עם מנהיגי הקהילה הערבית בישראל, נמצא כי גירושין נמצאים במגמת העלייה במגזר הערבי בישראל. עם זאת, מעט מאוד אם בכלל מחקר נערך על גירושין במגזר זה (אבו חוסין, 2014).
העבודה הינה עבודה עיונית. בחרתי בשיטת עבודה זו מפאת רצוני לתאר את התופעה של גירושין בישראל, וכן לבחון לעומק את התופעה, שכיחותה בין יהודים לערבים, סיבותיה והשלכותיה.
העבודה בנויה בשלבים הבאים: בחלק הראשון מוצגת הסקירה הספרותית הסוקרת את הרקע הדמוגראפי של תופעת הגירושין במגזרים השונים בישראל, עיקרי הסיבות לתופעה בקרב המגזרים השונים, השלכות התופעה על מבנה המשפחה בקרב המגזר היהודי והערבי וכן יחס החברה לתופעה זו בהשוואה בין המגזר היהודי לערבי. בחלקה השני של העבודה מוצג דיון בדבר הממצאים שיתקבלו מן העבודה והמסקנות שעלו מתוך הניתוח הספרותי העוסק בנושא.
לאור הדברים הנ"ל, בחרתי לעסוק בשאלת החקר הבאה: מהם הגורמים להבדלים בשכיחות תופעת הגירושין בישראל בקרב המגזר היהודי למגזר הערבי?
לפיכך, אלו השערות העבודה:
1. בקרב יהודים שכיחות תופעת הגירושין גבוהה יותר מאשר במגזר הערבי.
2. קיימים הבדלים בגורמים לגירושין בין יהודים לערבים.
3. תהליכי הגירושין בחברה הערבית קשים יתר מאשר בחברה היהודית בשל המסורת והדת אשר אינם תומכים בתהליך זה.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. סקירת ספרות
2.1 גירושין בישראל- מימדי התופעה ביחס למדינות ה-OECD ובין מגזרים בישראל
2.2 הגורמים לתופעת הגירושין
2.2.1 גורמים לתופעת גירושין בחברה היהודית
2.2.2 גורמים לתופעת גירושין בחברה הערבית
2.3 עמדות כלפי גירושין בקרב האוכלוסיה היהודית והערבית בישראל
2.3.1 תהליכי הגירושין בחברה הערבית
3. דיון ומסקנות
3.1 דיון
3.2 מסקנות העבודה על פי ההשערות
3.3 מגבלות העבודה
3.4 הצעות לעבודות המשך
4. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

ישראל מאופיינת כחברה מודרנית-פוליטית, חברתית וכלכלית, ובו בזמן גם כחברה משפחתית. כמו רוב המדינות המתועשות, גם בישראל אנו עדים לשינויים דמוגרפיים בכול הקשור לתחומי המשפחה, אולם שינויים אלו מתרחשים מאוחר יותר מאשר בשאר המדינות המפותחות (Cohen & Savaya, 2003). בראשית המאה ה-21, המשפחה ומוסד הנישואין עדיין שומרים על יציבותם ומרכזיותם בישראל, כפי שבא לידי ביטוי בשעורים גבוהים של נישואין ולידות, בשעורי פריון גבוהים, בשעורי גירושין נמוכים ובאחוז נמוך ביותר של לידות מחוץ לנישואין. מנגד, בתחומים כמו השכלת נשים והשתתפות נשים בכוח העבודה- תחומים המשפיעים בדרך כלל על דפוסי התנהגות משפחתיים, ישראל אינה שונה ממדינות מערביות אחרות (גליקמן, אורן ואפשטיין, 2003).

תגים:

ישראל · המגזר הערבי · יהודים · גירושין · נשים · נישואין · חברה · מסורת · תרבות · משבר · קשר · זוגיות · משפחה

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "גירושין בישראל: הבדלים בין ערבים ויהודים", סמינריון אודות "גירושין בישראל: הבדלים בין ערבים ויהודים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.