היישום אינו מחובר לאינטרנט

נישואין וגירושין בתקופת בית שני - הלכה ומנהג

עבודה מס' 020695

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הצגת אופן קיום מוסד הנישואין והגירושין, כיצד ביצעו פעולות אלה,שוני מתקופות קודמות ומאוחרות יותר ועוד.

5,046 מילים ,9 מקורות

תקציר העבודה:

דיני האישות הם מהדינים החמורים ביותר ביהדות. כתוב כי על שלושה דברים אדם יהרג ולא יבצעם: שפיכות דמים, עבודה זרה וגילוי עריות. עד כדי כך התורה החמירה עד שהקדישה לכך פסוקים שלמים בתורה על מנת שידעו להיזהר בכך.
הלכות נישואין וגירושין, בעיקרון, לא השתנו מתקופת משה רבינו ועד ימנו אולם מה שהשתנה הם המנהגים, צורות הקידוש והגירוש וכן טכסים מיוחדים. אולם היות ויש כלל "מנהג ישראל דין הוא" בכל זאת חלקם נעשו קבועים.
על נושא הנישואין דיברו עוד הנביאים בימי בית ראשון. ירמיהו והושע דיברו בנבואות הזעם על הנישואין המתפוררים עקב חטאי העם (עיין דר' מרגלית "דבר ירמיהו נגד האלילות" מתוך עיונים בספר ירמיהו דברי החוג לעיון תנ"ך. זלבסקי שאול: "נאומו של ירמיהו בשער בית ה'" בית מקרא כט" תשמ"ד).
מוסד הנישואין היה כה חשוב בתולדות העמים בעת העתיקה ובמיוחד אצל היהודים ולכן טבעי הוא כי ידובר בו רבות. גם במקורות התלמודיים אנו מוצאים הלכות רבות הנוגעות לדיני אישות (מסכתות שלמות במסכת קידושין), הלכות המסבירות לנו בצורה נהירה מהי הדרך לבצע פעולות אלו.
בזמן בית שני היו קיימות הלכות אולם התלמוד והמשנה טרם נכתבו ולכן אין בידנו מקורות רבים. למרות זאת ידוע כי הנישואין והגירושין התבצעו בצורה מסודרת על מנת להימנע מאיסורים.
מטרת עבודתי זו היא להראות באיזו צורה קיימו בימי בית שני את מוסד הנישואין והגירושין, כיצד ביצעו את פעולות אלו ומה היה שונה בין תקופתם לתקופות מוקדמות יותר ומאוחרות יותר- האם השוני הוא המנהגים מושרשים בהלכה או שהיו ללא הסבר כלשהו.

לצורך עבודתי איעזר בספרות תלמודית המזכירה את התקופה המדוברת, ספרות וכתבים שנשמרו מימי בית שני, ומאמרים מדעיים שנכתבו בנושא.

ראשי פרקים:
1. מבוא
2. הקדמה-דיני אישות יהודיים
3. הנישואין
4. הגירושין
5. יבום וחליצה
6. סיכום
7. ביבליוגרפיה

מקורות:

אופנהיימר אהרון ואחרים, בתי כנסת עתיקים, קובץ מחקרים, ירושלים, תשמ"ח.
גולאק א. הסימפון, תרביץ, גא, תשכ"ה. עמודים 361-376.
ירון ראובן, גירושין במצדה, האומה, תשכ"ד.
פלק זאב, מבוא לדיני ישראל בימי הבית השני, ת"א, 1971.
פריימן יעקב, סידור קידושין ונישואין, ירושלים, תש"ה.
שנתון למקרא ולחקר המזרח הקדום, תשל"ז, עמודים 253-254.
קוסמן אברהם, דיני אישות בישראל בתקופה העתיקה, י-ם, תשנ"ג.
GOODMAN PHILIP,THE JEWISH MARRIAGE ANTHOLOGY, PHILADELPHIA, 1971.

תגים:

מסורת · בית · המקדש · קידושין · מנהגים · חתונה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "נישואין וגירושין בתקופת בית שני - הלכה ומנהג", סמינריון אודות "נישואין וגירושין בתקופת בית שני - הלכה ומנהג" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.