היישום אינו מחובר לאינטרנט

המקווה במרחב היהודי מימי בית שני ועד היום

עבודה מס' 065028

מחיר: 482.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: המקווה כמייצג החברה היהודית-האם ואילו שינויים חלו במהותו וצורתו מימי בית שני ועד ימינו.

13,011 מילים ,30 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

בעבודתנו החלטנו לבדוק מהו המקווה- אותו מקום השומר באדיקות על חשיבותו לאורך כל השנים? איך זה שגם היום, יהודי בעל מאה דואג להראות זאת על ידי בנית מקווה פרטי בביתו, ממש כמו בירושלים של ימי בית שני?
בעבודה זו בדקנו מה משמעותו של מקום הטהרה הזה ומקומו בחיי החברה היהודית,כמו כן
נעסוק בתופעת הטהרה אשר פרצה בישראל בימי בית שני.
בין השאלות שננסה לענות עליהן במסגרת עבודה זו: מה משמעותו של מקום הטהרה הזה ומקומו בחיי החברה היהודית? מה התמורות שחלו בשנים האחרונות ומהם החוקים שחלים על בנית מקוואות בימינו? מה הייתה תפוצת המקוואת בימי בית שני ומה תפוצתם היום? בתוך אילו מבנים נבנה המקווה? מה המשמעות של "האוצר" אז והיום? מהם בעלי התפקידים במקוואות? מה חשוב שיהיה במקווה ומה חלילה פוסל את המקום ? האם המקום הפך להיות אתר מפגש? (של נשים לחוד וגברים לחוד)? כיצד מתייחסת החברה החילונית לקיום המקווה.
בעבודה נקדיש פרק קצר על מנהגי טהרה (הנמשכים עד היום) גם אצל דתות אחרות: בנצרות, באיסלם, בודהיסטית, דת מצרים העתיקה .
ברצוננו להדגיש כי מתוך עבודה זו הכרנו את רזי הדת היהודית, קראנו כמויות גדולות של חומר בנושא היהדות ולמדנו רבות אודות מנהג הטבילה. השכלנו רבות אודות רזי מנהג זה והכרנו מחוזות שטרם ידענו בתחום היהדות.
שאלת מחקר:
המקווה כמייצג החברה היהודית-האם ואילו שינויים חלו במהותו וצורתו מימי בית שני ועד ימינו?

הקונטקסט
* המקווה - משמעותו,מקורותיו ומיקומו במרחב היהודי
* הטבילה ומשמעותה ביהדות ובעמי הסביבה.

שאלות מרכזיות
1. משמעות המקווה וחשיבותו ביהדות.
2. משמעות הטהרה ביהדות ובקרב עמי הסביבה.
3. מקוואות "בריכות מדורגות" כממצא ארכיאולוגי-דוגמאות,ופרוטים. בתקופת בית ראשון, שני המשנה והתלמוד ועד ימי רש"י ובעלי התוספות ברחבי אירופה.
4. הכרת בעלי התפקידים במקווה ומהם ההלכות, הכללים, החוקים בבנית מקוואות .
5. מקוואות בישראל במאה העשרים ויחס החברה אליהם.

תוכן עניינים:
מבוא
שאלת מחקר, הקונטקסט, שאלות מרכזיות
פרק ראשון: משמעות המקווה ביהדות
פרק שני : משמעות הטהרה
פרק שלישי: מקוואות "בריכות מדורגות" כממצא ארכיאולוגי-דוגמאות ופירוטים בתקופת בית ראשון, שני, המשנה והתלמוד ועד ימי רש"י ובעלי התוספות ברחבי אירופה
פרק רביעי: בעלי התפקידים במקווה ומהם ההלכות, הכללים והחוקים בבנית מקוואות
פרק חמישי: מקוואות במאה העשרים
פרק שישי: סיכום
פרק שביעי: רשימה ביבליוגרפית

קטע מהעבודה:

מקווה טהרה הינו בור מים מחובר לקרקע, המכיל מים בנפח 40 סאה לפחות,(כ 760 ליטר מים) שהגיעו לבור ללא שאיבה או הובלה על ידי בן אדם ובתוכו מתאפשרת טבילת כל הגוף כאחד(3).
המקווה דומה מאד לבריכת שחייה קטנה. כדי ליצור גישה נוחה יש מדרגות המוליכות לתוך מי המקווה עד קרקעיתו. בצידו של המקווה יש חור קטן בקוטר של ס"מ והוא נותן לבריכה זו מעמד של מקווה. מעבר לחור הזה יש בריכה קטנה (בור) המלאה מי גשמים טבעיים (במקרים מיוחדים אפשר להשתמש במי מעיין או במים שנמסו משלג או מקרח). הבור הקטן עצמו אינו משמש לטבילה, כיון שקשה להחליף את מימיו אלא משמש כמקור חיבור לבריכה שהיא המקווה. הבריכה מחוברת לאספקת המים הרגילה מן הברז, את מימיה אפשר להחליף בכל עת שרוצים. ברגע שהבריכה מתמלאת במים רגילים פותחים את החור הסגור בשסתום, ומימי הבור משיקים למימי הבריכה והופכים להיות כבריכה אחת, אל-על-פי שלא רואים כלל וכלל את הבור ומימיו(4).
--------------------------------------------------------------------
3. אתר האינטרנט של משרד הדתות
4. אתר האינטרנט של "הסוכנות היהודית לארץ ישראל"

תגים:

אישות · טבילה · טהרה · טומאה · יהדות · יחסי · מקווה · רחצה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המקווה במרחב היהודי מימי בית שני ועד היום", סמינריון אודות "המקווה במרחב היהודי מימי בית שני ועד היום" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.