היישום אינו מחובר לאינטרנט

עוני בקרב ערביי ישראל

עבודה מס' 070970

מחיר: 229.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מהם הגורמים העיקריים לעוני בקרב ערביי ישראל בשנות ה-2000?

4,070 מילים ,14 מקורות ,2013

תקציר העבודה:

בישראל חיים כ-1,470,000 ערבים אשר מהווים כ-20.1% מהאוכלוסייה. עם הקמת המדינה הפכה אוכלוסייה זו למיעוט מספרי במעמד של כפיף. קיומו של השסע האתני בין יהודים לערבים משתקף היטב במעמדה הנחות של האוכלוסייה הערבית ומוצא את ביטויו באספקטים ריבודיים כהשכלה, יוקרה תעסוקתית, שכר, כוח פוליטי ועוד.
החתך הדו-לאומי הזה של האוכלוסייה מסתבך, משום שמצד אחד הצהירו האבות המייסדים של המדינה במגילת העצמאות על מחויבותם לדמוקרטיה, אבל מצד שני הצהירו באותה נשימה, שישראל היא מדינה יהודית. מצב זה הביא לסטאטוס קוו שטרם הוחלטה לגביה מדיניות ממשלתית ברורה.
ערביי ישראל נמצאים בתחתית הפירמידה הריבודית של החברה הישראלית. זו תוארה עוד בראשית שנות ה- 80 כ"סדר אתני משולש", שבראשו היהודים האשכנזים, בתווך היהודים המזרחיים, ואילו בתחתית נמצאים ערביי ישראל. בשנת 2007 פורסמו, לראשונה, ממצאיו של מדד-שוויון שניתח באופן שיטתי את הפערים בין אזרחי המדינה היהודים והערבים בתחומים החברתיים-כלכליים. המדד התמקד בחמישה תחומי חיים מרכזיים: חינוך, בריאות, תעסוקה, רווחה ודיור. בעבודתי זו בחרתי לבחון דווקא את נושא העוני במגזר הערבי בישראל הנובע מתוך חלק מן המדדים שהזכרתי לעיל בעיקר בתחומי החינוך, תעסוקה ורווחה.
בחלק הראשון של עבודתי אציג סקירת ספרות אשר סוקרת ומגדירה את מצב העוני בקרב האוכלוסייה הערבית בישראל, את הגורמים העיקריים אשר הביאו את ערביי ישראל למצב זה וכן את המענה המדיני-חברתי שניתן לסוגיה זו על מנת להטיב עם המגזר הנ"ל.
בחלק השני בעבודתי אנתח את ממצאי הסקירה לבסוף אציג סיכום המשלב את בחינת הפרמטרים הנבחנים ואנסה לענות על שאלת המחקר והנחותיה לאור הסיכום הנ"ל.
לנושא זה חשיבות רבה בעיני בשל העובדה שיותר מבעבר, חשיבות השוויון בנטל החברתי וכן חשיבות השוויון בנטל הכלכלי צריכים לחול על כלל אזרחי המדינה לא משנה מה מגזרתם ואמונתם. לפיכך, גם הזכויות צריכות להיות שוות לכלל המגזרים במדינת קיבוץ הגלויות שלנו, ועלינו להבטיח כי אף מגזר אינו נפגע חברתית וכלכלית לאור צביון המדינה כמדינת היהודים כי אל נשכח כי מדינתנו הינה גם מדינה דמוקרטית ולא חשוב מה בה קודם.
חשוב לציין שנושא זה הינו רחב מאוד בהיבט החומר אותו הוא מכיל ואליו הוא מתקשר ישירות או בעקיפין כגון: חלוקה בנטל החברתי כגון שירות לאומי, גזענות בישראל, וכן תרבות שונה שמאופיינת בסדר עדיפויות שונה משל החברה היהודית בארץ. לא אסקור את נושאים אלו בעבודתי זו על מנת להישאר ממוקד ככל שניתן על הנושאים אשר ביכולתם לתת לי מענה על שאלת המחקר.
לאור הדברים שציינתי עד כה, בחרתי לבחון ולנסות לענות על שאלת החקר המובילה בעבודה זו והיא: מהם הגורמים העיקריים לעוני בקרב ערביי ישראל בשנות ה-2000?

שיטת איסוף נתונים: המידע נאסף מתוך כ-13 מאמרים אקדמאים אשר להם תוכן רלוונטי לנושא המחקר ואשר נתנו מענה מפורט על מרבית הפרמטרים הנבדקים.

תוכן עניינים:
1. הקדמה
2. מטרות המחקר והמתודולוגיה
2.1 מטרת המחקר
2.2 שיטת איסוף הנתונים
2.3 אוכלוסיית המחקר ומהלך המחקר

3. סקירת ספרות
3.1 מצב העוני בישראל
3.1.1 שיטת מדידת העוני בישראל
3.1.2 סיבות עיקריות לעוני בישראל
3.1.3 קבוצות גיל
3.1.4 קבוצות השכלה
3.1.5 גודל המשפחה
3.2 אפיון שוק העבודה הערבי
3.3 עוני במגזר הערבי
3.4 נתונים גולמיים בקרב המגזר הערבי בישראל
3.4.1 תעסוקה
3.4.2 רמת הכנסה
3.4.3 השכלה
3.4.5 רמת אבטלה
3.5 מענה לסוגיית העוני בקרב המגזר הערבי
4. סיכום
5. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

המשבר הכלכלי של תחילת שנות ה-2000 והפגיעות הנלוות במערכת הביטחון הסוציאלי, מציבים את נושא העוני במרכז הדיון הציבורי בישראל. המדיניות החברתית והכלכלית בתקופה זו איננה נובעת רק מהניסיון להתמודד עם הירידה בצמיחה הכלכלית ועם הצטמקות המקורות שבידי הממשלה למימון פעולותיה הנגרמת בשל כך, אלא גם מונעת מתפיסה אידיאולוגית ברורה. צמצום הסיוע לאוכלוסיות החלשות יגרמו בעצם להרחבת אוכלוסיות אלו בחברה. אם כך מדוע זוהי האידיאולוגיה הממשלתית? נראה כי הממשלה סבורה כי צמצום העזרה והתלות הכספית בביטוח הלאומי ובדמי האבטלה, יביא לידי כך כי לחברה לא יהיה מנוס מלהשתלב בשוק העבודה במיידי על מנת להמשיך להתקיים בכבוד (חלבי, 2007).

תגים:

ישראל · אוכלוסייה · המגזר הערבי · דו לאומי · עוני · חברה · כלכלה · שוויון · הכנסות · רווחה · משבר כלכלי · שסע · שסעים · אפליה · עניים · ערבים · דמוגרפיה · פערים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "עוני בקרב ערביי ישראל", סמינריון אודות "עוני בקרב ערביי ישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.