היישום אינו מחובר לאינטרנט

השתלבותם של חרדים בהשכלה הגבוהה בישראל

עבודה מס' 070916

מחיר: 329.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בדיקת הנושא באמצעות מחקר אמפירי (סקר שאלונים).

7,796 מילים ,20 מקורות ,2019

תקציר העבודה:

הקהילה החרדית בישראל עוברת בשני העשורים האחרונים תהליך רב משמעות ביחסה לעולם התעסוקה ולרכישת השכלה גבוהה ומקצועית כאשר חל בה גידול של ממש במספר החרדים הלומדים במוסדות אקדמיים ומקצועיים, מגמה חדשה שלא הייתה קיימת בעבר. הלומדים פונים למוסדות אקדמיים חרדיים ייעודיים אבל גם למסגרות אקדמיות לאוכלוסייה החרדית (מח"רים) הפועלות במוסדות להשכלה גבוהה ובאחריותם המלאה. בתום הלימודים, הבוגרים משתלבים במשק במגוון תחומי עיסוק (מלאך, ‏2014).
התהליך של רכישת השכלה אקדמית הוא תהליך מורכב ביותר אצל אנשים חרדים, הן מבחינה ערכית והן מבחינה מעשית. אחד הנושאים המרכזיים שהחברה החרדית מתלבטת בהם בהקשר זה הוא היחס הראוי לרכישת השכלה אקדמית כללית, משום שהשכלה אקדמית המהווה את אחד המאפיינים של החברה המודרנית ה"חיצונית", משמשת גם מקור יצירה והפצה של ערכי החברה המודרנית, ולכן היא נתונה במתח עם ערך השימור העצמי של הקהילה החרדית (ברק- קורן, 2018).

מטרת המחקר הנוכחי הינה לבחון את השתלבותם של חרדים בהשכלה הגבוהה בישראל. הקהילה החרדית בישראל עוברת בשני העשורים האחרונים תהליך רב משמעות ביחסה לעולם התעסוקה ולרכישת השכלה גבוהה ומקצועית כאשר חל בה גידול של ממש במספר החרדים הלומדים במוסדות אקדמיים ומקצועיים, מגמה חדשה שלא הייתה קיימת בעבר. הלומדים פונים למוסדות אקדמיים חרדיים ייעודיים אבל גם למסגרות אקדמיות לאוכלוסייה החרדית (מח"רים) הפועלות במוסדות להשכלה גבוהה ובאחריותם המלאה. בתום הלימודים, הבוגרים משתלבים במשק במגוון תחומי עיסוק. מתוך כך, שאלת המחקר המובילה את עבודה זו הינה: מהם החסמים המגבילים את כניסת החרדים ללימודים אקדמאים?
סוגייה מחקרית זו מקבלת מענה באמצעות השיטה האמפירית אשר כוללת סקר בקרב 110 חרדים מהעיר צפת ומהעיר טבריה וכן איסוף באופן מקוון באמצעות קישור לשאלון הנבנה בגוגל פורמס.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. סקירת ספרות
2.1 האוכלוסייה החרדית ושילובה באוכלוסייה הישראלית
2.2 חשיבות שילוב החרדים באקדמיה
2.3 קשיים והתמודדויות בשילוב
2.4 תוצאות השילוב
3. מתודולוגיית המחקר
3.1 מערך המחקר
3.2 משתני המחקר
3.3 מדגם המחקר
3.3.1 שיקולים בבחירת שיטת הדגימה
3.4 הליך המחקר ושיטת איסוף הנתונים
3.5 כלי המחקר
3.6 כלים סטטיסטיים
4. ממצאים
4.1 משתתפי המדגם
4.2 משתני המחקר
4.3 בחינת השערות המחקר
4.3.1 קורלציה בין משתנים
4.3.2 הבדלים בין קבוצות במדגם
4.4 רגרסיה
5. דיון ומסקנות
5.1 דיון
5.1 מסקנת המחקר
5.3 השלכות המחקר והמלצות
5.4 מגבלות המחקר
5.5 הצעות למחקרי המשך
6. ביבליוגרפיה
7.נספחים
7.1 שאלון המחקר
7.2 פלטים סטטיסטיים

קטע מהעבודה:

החברה החרדית אינה מקשה אחת. חברה זאת מפוצלת לפלגים ולקבוצות בעלות השקפות מגוונות ולעתים אף סותרות. עם זאת, גל (2015), מצביע על המאפיינים המרכזיים של החברה החרדית, בינהם פיקוח חברתי מקיף על כל אורחות החיים; כפיפות מוחלטת למרותו של האדמו"ר ו"הגדול בתורה" ולסמכותם המלאה של הרבנים; הסתגרות קהילתית (רוחנית ופיזית); היצמדות מוחלטת למוסדות החינוך הייחודיים של הקהילה (חלקם- ה'כוללים'- לכל החיים); הפרדה כמעט מוחלטת בין נשים לגברים ועוד.
על פי Finkelman (2011), היהדות החרדית התפתחה בעידן המודרני כתגובת נגד לאופן שבו החופשיות המודרנית הרחיקה את היהודים מהקפדה על ההלכה היהודית. היהודים החרדים רואים בלימוד התורה את מרכז חייהם וייעודם.

תגים:

השכלה גבוהה · אוניברסיטה · לימודים אקדמיים · ישראל · אוכלוסייה · חרדים · השתלבות · קהילה · חיים בוגרים · שוויון · שילוב חרדים · חרדיות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השתלבותם של חרדים בהשכלה הגבוהה בישראל", סמינריון אודות "השתלבותם של חרדים בהשכלה הגבוהה בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.