היישום אינו מחובר לאינטרנט

השתלבותם של סטודנטים, עולים חדשים מרוסיה, במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל

עבודה מס' 064988

מחיר: 482.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מחקר שנערך כל סטודנטים במכללת יהודה ושומרון.

10,770 מילים ,28 מקורות ,2006

תקציר העבודה:

עבודה זו עוסקת במידת השתלבותם של הסטודנטים במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל.
על פי מינהל הסטודנטים ("מינהל הסטודנטים" במשרד לקליטת העלייה מסייע במימון שכר לימוד לסטודנטים עולים חדשים), ב- 2002 נמצאו בטיפול המינהל כ- 7,400 סטודנטים עולים מברית המועצות לשעבר. ממצאים המתייחסים לסטודנטים בשנה א' בשנת 1998 מצביעים על קיומם של קשיים לימודיים של סטודנטים מברית המועצות לשעבר (בעיקר בעברית ובאנגלית), קשיים כלכליים המחייבים תעסוקה בהיקפים הפוגעים בלימודים, זרימת מידע לקויה, צרכים ללא מענים מספקים בתחום הסוציאלי והפסיכולוגי, וביקורת על המערכת האדמיניסטרטיבית של מינהל הסטודנטים (לשם, 2003).
העבודה דלמטה מסכם מחקר, שנערך במכללה האקדמית יהודה ושומרון. זוהי מכללה עצמאית, שאינה נמצאת כיום בחסות אוניברסיטה כלשהי, והיא מעניקה תארים אקדמיים בזכות עצמה. יש בה חמש פקולטות ולמעלה מעשרים מחלקות. בשנת תשס"ו למדו בה למעלה מ-8,500 סטודנטים מכל רחבי הארץ, ובהם 192 סטודנטים עולים מברית המועצות לשעבר הנמצאים בארץ מתחת לשבע וחצי שנים.
עבודה זו מחולקת לשני חלקים: ראשית, סקירת ספרות במטרה לבחון את תהליך קליטת העולים מברית המועצות לשעבר, דרך שילובם של העולים בתחום ההשכלה הגבוהה בישראל, ומידת הצלחתם. בחינה של תהליכי ההשתלבות ומשמעותם בתחומי חיים שונים של העולה, תוך התייחסות לנקודת מבטו של העולה מבחינת שביעות הרצון שלו מההסתגלות בתחום החברתי והלימודי. שנית - וזה העיקר - מהי מערכת היחסים הבינאישיים בין הסטודנטים לעמיתיהם הישראלים במכללה? האם הסטודנטים העולים מרגישים בנוח בקמפוס?
במחקר זה נעשה שימוש בשאלון שנבנה על בסיס הנתונים, שהוצגו במחקרו של שרמן (1995), העוסק בהתרחבות ההשכלה הגבוהה בישראל והמכללות האזוריות. חלק מהפריטים אישיים, וחלק מתייחס לפרטים הקשורים ללימודיו של הסטודנט. השאלונים חולקו לכשישים סטודנטים במכללה האקדמית יהודה ושומרון שעלו בשבע וחצי השנים האחרונות מברית המועצות לשעבר.

מטרת המחקר היא לבדוק את מידת השתלבותם האקדמית והחברתית של הסטודנטים העולים מברית המועצות לשעבר, השייכים לגל החי בארץ כשבע וחצי שנים והלומדים במכללה האקדמית יהודה ושומרון. השתלבות, הוא כאמור, תהליך של חינוך ולמידה מחדש. הצלחתו מותנית בהצלחתן של המערכות החברתיות התורמות לתהליך החינוך והלמידה ובראשן - מערכת החינוך. השתלבותם של העולים נבדק בהתייחס למאפייניהם האישיים, המשפחתיים, הלימודיים, לעמדותיהם לגבי האקלים הלימודי-חברתי במכללה, למניעיהם לבוא ללמוד ולזהותם הלאומים של הסטודנטים כאזרחים במדינת ישראל.

המחקר נערך במהלך סמסטר א' וב' של שנת הלימודים תשס"ו, בקרב 47 סטודנטים. הנבדקים מלאו שאלונים בשעות ההפסקה בין ההרצאות, ברחבי הקמפוס - בקפיטריות השונות, בספריה, בחדרי המחשב ובאזורי ישיבה שונים במכללה. חלק מהסטודנטים קיבלו על עצמם להעביר את השאלון לחבריהם לספסל הלימודים וקיבלו אותם מהם, כך שלנשאלים לא היה כל מגע ישיר עם החוקרת.

תוכן העניינים:
תקציר
מטרת המחקר
מבוא
הרב - תרבותיות במדינת ישראל
עלייתם וקליטתם של עולי ברית המועצות לשעבר בישראל
הבעיות במהלך השתלבותם החברתית והלימודית של הסטודנטים העולים
נגישות קבוצת מיעוט אחרת להשכלה הגבוהה
מי הם הסטודנטים הזכאים לסיוע ממינהל הסטודנטים, ומהו הסיוע?
השערות המחקר
מערך המחקר
שאלת המחקר
משתתפי המחקר
כלי המחקר
הליך המחקר
ממצאי המחקר
מאפיינים אישיים ומשפחתיים של הסטודנטים
מאפיינים משפחתיים של הסטודנטים
רקע סכולסטי של הסטודנטים
מניעים להרשמה
זהותם הלאומית של הסטודנטים
אקלים לימודי-חברתי
דיון ומסקנות
מקורות
נספח - השאלון

קטע מהעבודה:

מציאות של ריבוי תרבויות איננה חדשה בישראל. אבל החידוש כיום, הוא בהטרוגניות גדולה יותר, בעיקר עקב הצטרפותן של קבוצות שאינן יהודיות לחברה הישראלית; בנוסף, שינוי תודעתי המוביל להכרה גוברת באופי ההטרוגני של החברה, תוך הגברת יכולתן של קבוצות שונות (בעיקר יהודיות) להניח את תביעותיהן באופן לגיטימי יותר על סדר היום התרבותי - פוליטי. מהווים למה שאנו מכנים "המצב הרב - תרבותי". המהגרים מחבר העמים, שלפחות שליש מהם אינם יהודים, מהווים היום 12% מאוכלוסיית המדינה, והם הקבוצה האתנית הגדולה ביותר בישראל. חשוב לציין כי רכישת השפה העברית על-ידי יוצאי חבר העמים לא לוותה באימוצו של "סל התרבות" - לא של התרבות העברית ולא של זו הישראלית (Baruch, 2002). העולים מחבר העמים ובעיקר הרוסים העמידה יצירה מפותחת של ספרות, עיתונים וכתבי עת (יונה ושנהב, 2005).

תגים:

קליטה · חינוך · מיעוט · עליה · שאלון · תרבותיות · הגירה · מהגרים · צעירים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השתלבותם של סטודנטים, עולים חדשים מרוסיה, במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל", סמינריון אודות "השתלבותם של סטודנטים, עולים חדשים מרוסיה, במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.