היישום אינו מחובר לאינטרנט

פערים ואי שוויון במדינת ישראל במערכת החינוך.

עבודה מס' 070838

מחיר: 289.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם כיום במדינת ישראל החינוך נגיש ושווה בפני כלל אזרחיה, ללא הבדלי זהות ולאום?

6,118 מילים ,18 מקורות ,2014

תקציר העבודה:

מדינת ישראל אף פעם לא הצליחה לכונן מערכת חינוך מדינתית אחידה ושווה לכל נפש. המאפיין הבולט ביותר של מדינת ישראל במערכת חינוך הוא הבידול- לאומי, דתי, עדתי ומעמדי. יש לציין שגם מדיניות התקצוב הוא לא שווה והדבר עצוב ביותר לאי שוויון הוא היחס השונה שמגלה המערכת (מנגנון מערכת החינוך, רשויות מקומיות, המורות\ים והמנהלות\ים, הורים ותלמידים עצמם) כלפי בני המעמדות, העדות, הדתות והלאומים השונים בישראל. היחס השונה מייצר פערים באיכות הלימודים ובעקבות זאת בהישגים לימודיים של התלמידים\ות סטודנטים\ות בקרב המגזרים השונים אל מול אוכלוסיית היהודים בישראל.
מטרת המחקר הינה לבחון את הפערים ואי השוויון במדינת ישראל במערכת החינוך. זה לא סוד שהזכות לחינוך חייבת להיות נגישה לכל אזרח ולכל נפש ללא הבדלי דת, גזע, לאום מין או מעמד. בנוסף, ברצוני לדון על הגורמים המבניים הפוליטיים, התרבותיים והכלכליים אשר הובילו לפערים בהישגים בין יהודים וערבים בישראל ולבחון את השלכות הדבר בטווח הארוך.
שאלת המחקר מטרתה לבחון האם כיום במדינת ישראל החינוך נגיש ושווה בפני כלל אזרחיה, ללא הבדלי זהות ולאום? לאור השאלה הנ"ל, המחקר הנוכחי התבסס על 2 השערות והן:
* מערכת החינוך במגזר הערבי סובלת מרמה נמוכה של שקעה בצד הממשלה ביחס לשאר המגזרים בישראל.
* מערכת החינוך במגזר הערבי סובלת מתוצרים נמוכים בהישגים לימודיים של תלמידיה בהשוואה לשאר המגזרים בחברה הישראלית.
המניע לבחירת הנושא נבע מהצורך לדון בנושא בעל משמעות כה רחבה בסדר היום המדיני-חברתי ואף כלכלי במדינתו. הנושא מקבל כיום ערך מוסף כאשר אנו מבינים כי בישראל קיימים פערים עמוקים ורחבים בהישגים החינוכיים, בין קבוצות שונות בחברה. פערים אלה הם תוצאה של אי-שוויון בנקודת המוצא, מצד אחד, ושל אפליה בהקצאת משאבים, מצד שני.

תוכן עניינים:
1. תקציר
2. מבוא
3. סקירת ספרות
3.1 מערכת החינוך בישראל-רקע
3.2 פערים בחינוך במגזר הערבי בישראל
3.2.1 פערים בגיל הרך.
3.2.2 פערים בשכבות הביניים כיתות א-י.
3.2.3 פערים בכיתות הגבוהות י-י"ב
3.2.4 פערים בזכאות לבגרות
3.2.5 פערים בהשכלה הגבוהה
3.2.6 פערים בחינוך מיוחד.
3.3 הגורמים להבדלים בין המגזרים השונים
3.3.1 משאבים כספיים וגודל הכיתה כמשאב חינוכי.
3.3.2 משאבי כוח האדם בהוראה.
3.3.3 אפליה בין מגזרים
3.4 דרכי התמודדות לצמצום פערי החינוך בין המגזרים
4. סיכום
4.1 מגבלות המחקר הנוכחי
4.2 הצעות למחקרי המשך
5. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

עוד לפני 1948, מערכת החינוך שהקים היישוב היהודי התאפיינה במידה גדולה של בידול, על בסיס של השתייכות מעמדית-אידיאולוגית ודתית. בתי ספר התחלקו אז לארבעה זרמים - הזרם הכללי, שהיה מזוהה עם המעמד הבינוני העירוני ומאוחר יותר גם עם מפלגות המרכז-ימין, והקיף ב-1948 כ-50% מהתלמידים; זרם העובדים, שהיה בשליטת תנועת העבודה והקיף באותה שנה כ-25% מהתלמידים; זרם המזרחי, שהיה בשליטת מפלגת המזרחי (לימים המפד"ל וכיום "הבית היהודי") והזרם של אגודת ישראל. מדינת ישראל התחייבה במגילת העצמאות להבטיח שוויון לכל תושביה. הזכות לחינוך בישראל מעוגנת בחקיקה כבר מראשית קיומה של המדינה. ב-1953, חמש שנים לאחר הקמת המדינה, ניסה ראש הממשלה דאז, דוד בן גוריון, להנהיג מידה גדולה יותר של אחידות ממלכתית, אך קצר בתחום זה הצלחה חלקית (סבירסקי ודגן-בוזגלו, 2009).

תגים:

שוויון · שיוויון · ערביי ישראל · ערבים · המגזר הערבי · מיעוט · פערים בחינוך · החברה הערבית · תקצוב

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "פערים ואי שוויון במדינת ישראל במערכת החינוך.", סמינריון אודות "פערים ואי שוויון במדינת ישראל במערכת החינוך." או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.