היישום אינו מחובר לאינטרנט

תרומתן של קצבאות הילדים לצמצום האי שוויון

עבודה מס' 070780

מחיר: 249.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם קצבאות הילדים תורמות או לאו לצמצום האי שוויון?

10,682 מילים ,45 מקורות ,2014

תקציר העבודה:

סוגיית גובה קצבאות הילדים אינה חדלה להעסיק את מקבלי ההחלטות, כסוגיה ציבורית ממעלה ראשונה, הנוגעת להשפעתן של הקצבאות על רמת העוני. קצבאות הילדים נועדו לסייע למשפחות במימון הוצאות גידול ילדיהן. בראשית שנות ה-2000 הועלו הקצבאות מאד. לאחר מכן, בשנת 2003 קוצצו קצבאות הילדים ובשנת 2009 הועלו שוב. במשך השנים הייתה נהוגה מדיניות פרוגרסיבית, כשגובה ההקצבה לילד עלה ככל שעלה מספר הילדים במשפחה (טולידנו, זוסמן, פריש וגוטליב, 2009). סוגיית העוני הינה בעלת חשיבות רבה, שכן אוכלוסייה ענייה מהווה את עקב אכילס של החברה. זיהויה של אוכלוסייה זו, מאפשר לתמוך בה, מצד אחד, על מנת שיהיה לה מינימום של קיום בכבוד. מצד שני, מדד העוני, על מרכיביו השונים, מאפשר בחינה של רגישות תוצאות מדדי העוני, בחינת השפעתה של ההתפלגות הכלכלית, סולם השקילות ושיטת שקלול הנתונים. כל אלה מאפשרים ללמוד על הגורמים הדומיננטיים בהיווצרות העוני ובהתפתחותו, כך שניתן להתמודד עם בעיית העוני ולעתים למנוע אותה, תוך שימת דגש על גורמי העוני האפקטיביים ביותר. לבחירת סוג ההתפלגות הכלכלית, סולם השקילות ושיטת שקלול הנתונים, קיימת השפעה מהותית, הן על מדדי העוני והן על זיהוי אוכלוסיות חלשות (מנירב, 2002).

קצבאות הילדים ניתנות מהמיסוי המוטל על כלל האזרחים, על כן הוא מהווה עניין לכלל האוכלוסייה. יתר על כן, מכיוון שחלקה של האוכלוסייה, במיוחד המשפחות שלהן מספר גבוה של ילדים, נהנית מקצבאות אלו במישרין, בעוד שעבור חלקים אחרים באוכלוסייה, אשר אין להם ילדים או שילדיהם גדלו זה מכבר, לא ניתן להצביע על תועלת ישירה מקצבאות הילדים, יש להעלות מספר שאלות, כמו: האם יש לראות בקצבאות הילדים נטל או השקעה? האם מומלץ להעניק קצבאות ילדים, או שמא הדבר נוגד את האינטרס הלאומי? ובמילים פשוטות, האם ניתן לראות בקצבאות הילדים תרומה עתידית לכלכלת המדינה, או שמא מדובר במתנת חינם הניתנת למי שנולד לו ילד. וכן: האם קיימת תרומה של קצבאות הילדים לכלכלת המדינה ועל כן ניתן לראות בכך השקעה, האם נכון להעניק קצבאות ילדים לכולם, תוך הקפדה על שוויון מלא, או ליצור חלוקה דיפרנציאלית, אשר תעניק יותר לחסרי אמצעים, ולבעלי משפחות גדולות ותעניק פחות, עד כדי איפוס הקצבאות למשפחות מבוססות עד אמידות. מטרתה של עבודה זו לבחון את שאלת המחקר: האם קצבאות הילדים תורמות או לאו לצמצום האי שוויון?

בעבודתי ארצה לטעון כי קצבאות ילדים חיוניות לכלכלה הלאומית. יתרונן בכך שהן עשויות לצמצם את האוכלוסייה המצויה מתחת לקו העוני, את מספר הילדים העניים ובכך לתרום לצמצום אי השוויון החברתי. לטענתי אין להעניק קצבה אחידה לכולם, אלא לראות בקצבה תוספת הכנסה דווקא למשפחות מעוטות יכולת, אשר אינן יכולות לאפשר לעצמן להעניק לילדיהן את מה שמעניקות לילדים משפחות מהמעמד הבינוני, ומשום כך נגזר על מרביתם של ילדים אלה לפגר בלימודיהם אחר חבריהם, לחוות אי-שוויון מתמשך, ולהסתפק בעתיד בתעסוקה עלובה, המיועדת לחסרי השכלה וחסרי מקצוע, ובכך לשעתק את העוני ונגזרותיו. מכיוון שדווקא בישראל שבה המשאב האנושי חיוני, קיימת חשיבות עליונה לקצבאות הילדים ויש לראות בכך אינטרס לאומי, אשר מצד אחד יצמצם את העוני ואת אי השוויון החברתי ומצד שני ימשיך לקדם את כלכלת המדינה המושתתת כיום על תחכום טכנולוגי, הרי שראוי כי קצבאות הילדים תהיינה יחסיות בהתאם לצורך ולא קבועות לכולם, מפני שלעתים קצבאות הילדים אינן תורמות דבר ואינן יותר מדמי כיס לילד, בעוד שבמקרים אחרים קצבת הילדים מהווה תוספת משמעותית להכנסה המשפחתית וחילוצה מקו העוני.

חמשת פרקי העבודה ידונו בחמשת הקריטריונים האמורים לענות על שאלת המחקר. הפרק הראשון יעסוק בסוגית חלוקת ההכנסות. בכלל זאת ינסה הפרק לענות על השאלות, כיצד משפיעות קצבאות ילדים על ההכנסה הכוללת? איך משפיעות קצבאות הילדים על קבוצות באוכלוסייה? והאם חל עבור שניים או שלושה העשירונים התחתונים שיפור בחלוקת ההכנסות, אשר שיפר את רמת ההכנסה של משפחות אלו או לאו? פרק זה ילמד על מדד האי-שוויון. הפרק השני ידון בשאלה מה השפעת קצבאות הילדים על שוויון תעסוקתי-מגדרי ובאיזו מידה? שאלות נוספות בהן ידון הפרק הן: האם קצבאות הילדים מצמצמות או לא את אי-השוויון המגדרי? וכן: האם יציאתה של האם לעבודה משפרת את הכלכלה המשפחתית או לא ובאיזו מידה? הפרק השלישי ידון בשאלה מהי השפעת קצבאות הילדים על חינוך הילדים? שאלות נוספות שבהן ידון הפרק הן: האם השפעת קצבאות הילדים משמעותית (גדולה) או זניחה? האם ראוי להמשיך להעביר את הקצבאות להורים בכסף מזומן, או שמא לייעד לכל ילד קרן המתאימה לו בהיבט הלימודי ולתעל את הקצבאות המיועדות לחינוך, כך שההורים לא יוכלו להשתמש בכספים אלה למטרות אחרות, כמו למשל הוצאות שוטפות, אלא לחינוך בלבד, כלומר לפקח על הוצאת קצבת הילדים? מה ניתן ללמוד מהמחקרים בתחום? וכן: כיצד הקצבאות משפיעות על ההון האנושי ודור העתיד תוך הקשר לחברה וכלכלה? הפרק הרביעי יגדיר את מושג "קו העוני" וידון בשאלה, האם קצבאות הילדים מצמצמות את מספר הילדים החיים מתחת לקו העוני ובאיזו מידה? הפרק החמישי ידון באופי הקצבאות, והאם הן קבועות וניתנות לכולם במידה שווה וללא אבחנה, או לחלופין, הקצבאות יחסיות וניתנות בעיקר לנזקקים. חמישה פרקים אלה יהוו את התשתית לגיבוש מסקנותי מפרקי עבודה זו.

תוכן העניינים:
מבוא
פרק ראשון- חלוקת הכנסות
פרק שני: מגדר
פרק שלישי: חינוך
פרק רביעי: קו העוני
פרק חמישי: קצבאות קבועות או יחסיות
סכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

קצבת הילדים היא אחד מענפי הביטחון הסוציאלי, המאזן את רמת העוני בסוגי קצבאות שונים. מדובר במענקים הניתנים לכלל הציבור ולא מתנה לציבור מועדף. הסיבה לכך היא סוציו-אקונומית ברורה, היינו לשמור על פערים סבירים בין שכבות האוכלוסייה השונות, מתוך מאמץ למנוע היווצרותם של פערים גדולים מדי. ככל שמרובים תשלומי הקצבאות השונות, כך מצטמצם מספרם של כלל העניים במדינה בכמחצית (תרשים מס' 1). אין מדובר על שוויוניות וגם לא על סוציאליזם כפוי, אלא על שוק מעורב וכלכלה חופשית, שיש בהם גם צדק חלוקתי (מאור, 2010).

תגים:

הכנסות · מגדר · משפחה · עוני · קצבאות · רווחה · ביטוח לאומי · שוויון · מדיניות · משפחה · הורים · עניים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תרומתן של קצבאות הילדים לצמצום האי שוויון", סמינריון אודות "תרומתן של קצבאות הילדים לצמצום האי שוויון" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.