היישום אינו מחובר לאינטרנט

אפליית ערבים בשוק העבודה הישראלי

עבודה מס' 070667

מחיר: 299.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת נושא השוויון ברמה החוקית וברמה המעשית.

9,083 מילים ,35 מקורות ,2019

תקציר העבודה:

מצבם של ערביי ישראל בשוק העבודה זוכה לתשומת לב רבה בדיון הציבורי ובדיון הכלכלי בפרט, הן בשל משקלם הגבוה באוכלוסייה והן בשל השתלבותם הפחות מוצלחת בשוק העבודה בהשוואה ליהודים. ניתוח מצבם של ערביי ישראל בשוק העבודה מלמד שהגברים הערבים פורשים מעבודה בגיל צעיר יחסית ורק כחמישית מהנשים משתתפות בכוח העבודה.
בקרב אלו שמעוניינים לעבוד שוררים שיעורי אבטלה גבוהים, בעיקר בקרב בעלי השכלה נמוכה. ערביי ישראל המועסקים מרוכזים בעיקר בענפים עתירי כוח אדם בהם השכר נמוך יחסית. גם מצבם של בעלי השכלה גבוהה פחות טוב משל היהודים, חלק מבעלי ההשכלה הגבוהה עוסקים במשלחי יד שאינם תואמים את השכלתם. אחרים נמנעים מלכתחילה מלימודים בתחומים בהם סיכויי ההשתלבות בתעסוקה נמוכים.
בעיות אלו יוצרות מעגלי קסמים: כאשר האוכלוסייה היא ענייה והשתתפותה בשוק העבודה חלקית הן של נשים והן של גברים כאחד, יש קושי להשקיע בחינוך והשכלה וגם קושי לפתח מקומות עבודה; לפיכך ההישגים בשוק העבודה ממשיכים להיות נמוכים. כמו כן גם הריחוק הפיזי והתרבותי מעבודה ומגורים עם יהודים מגביר תחושות של ניכור ואינו מאפשר ניסיון משותף שעשוי להפחית תופעות של אפליה. הצטברות הבעיות הללו לאורך שנים יוצרת השפעות שליליות על התמריצים ועל הנכונות לשנות את המצב.
חוק שוויון הזדמנויות בעבודה אוסר על מעסיקים פרטיים להפלות מועמדים לעבודה ועובדים על בסיס עילות שונות, ובכללן עילת הלאום.
האפליה על בסיס לאום לא רק שאין לה מקום בחברה דמוקרטית אלא היא גם אחד הגורמים ליצירת פערים גדולים בישראל בין יהודים לערבים בשיעורי האבטלה, בתחומי התעסוקה וברמת ההכנסה. פערים אלו פוגעים בכלכלה הישראלית, אך חשוב מזה - מכרסמים בסולידריות החברתית ומחזקים את תחושות הניכור והקיפוח בקרב האוכלוסייה הערבית.
עבודה זו באה לאפיין את הבעיות העיקריות בשוק העבודה של ערביי ישראל ולהציע פתרונות קונקרטיים באמצעות מדיניות ממשלתית. בעבודה זו נציג נתונים כללים לגבי מצב הערבים בשוק העבודה הישראלי, וכמו כן נסקור כיצד באה לידי ביטוי האפליה של הערבים בשוק העבודה והפגיעה בזכויותיהם. כמו כן ננתח כיצד באים לידי ביטוי מאמצי החברה והמדינה להקטנת אפליה זו ע"י חקיקת חוקים ותקנות ופסיקות של בתי המשפט.
באמצעות מאמרים חוקים תקנות וסעדים ננסה להוכיח את שאלת המחקר: האם מאמצי המדינה והחברה להקטנת האפליה של ערביי ישראל בשוק העבודה נשאה פרי.

תוכן העניינים:
1. מבוא.
2. חופש העיסוק והזכות לשוויון - רקע.
3. הערבים בשוק העבודה הישראלי - רקע ונתונים.
4. כיצד באות לידי ביטוי האפליה של הערבים בשוק העבודה בישראלי.
5. מניעת אפליה ושוויון הזדמנויות בעבודה - מדיניות וחקיקה.
6. העדפה מתקנת.
7. בג"ץ, סעדים ופסיקות בולטות.
8. סיכום
9. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

האיסור על אפליה במסגרת העבודה חל על כל השלבים הקשורים לעבודה, החל משלב הקבלה לעבודה, ועד לשלב סיום העבודה עקב פיטורים.
איסור זה, אשר נובע מהזכות הכללית לשוויון בכל הקשור לעבודה, מעוגן בארץ במסגרת סעיף 2 (א)לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, תשמ"ח- 1988
מקובל להבחין בין שני סוגי אפליה: אפליה ישירה, המתבטאת ביחס שונה לשווים ואפליה עקיפה, המתבטאת בהשפעה שונה על שווים.
כך נקבע במסגרת פס"ד שרון פלוטקין(17):
"אפליה, שהיא היפוכה של הזכות לשוויון, יכול שתהא עקיפה ויכול שתהא ישירה. אפליה עקיפה תיתן ספציפיקציות שאינן מתאימות לחלק גדול של הקבוצה המופלה.
כך למשל, אם אחת הספציפיקציות היא גובה או משקל גדולים, הרי שרוב הנשים לא תתאמנה לספציפיקציה זו. אם הספציפיקציה היא אנשים גבוהים בלבד, יתכן שרוב יוצאי המזרח - סין ויפן, לא יתאימו לדרישה. אם הספציפיקציה היא אנשים בעלי אף סולד, הרי שרוב היהודים ויתר העמים השמיים לא יוכלו אף פעם להציג את מועמדותם. אם דרישה זו אינה רלוונטית לסוג העבודה תהא זו אפליה עקיפה.

תגים:

אפליה · אפלייה · מיעוטים · תעסוקה · עובדים · קעדאן · פיטורין · פיטורים · צבא · ביטחון · שכר · פערים · שוויון

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אפליית ערבים בשוק העבודה הישראלי", סמינריון אודות "אפליית ערבים בשוק העבודה הישראלי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.