היישום אינו מחובר לאינטרנט

מחאת יוקר המחייה ב-2011

עבודה מס' 070610

מחיר: 449.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הביקורת על המדיניות הניאו-ליברלית וניתוח ביקורתי של הפתרונות שהוצעו בעקבותיה.

4,324 מילים ,19 מקורות ,2019

תקציר העבודה:

שוק הדיור הישראלי ידע כמה משברים בעשורים האחרונים, כאשר אירוע בולט בהקשר זה הינה המחאה החברתית ב-2011 בתל אביב. המחאה, אשר כונתה גם 'מחאת הדיור' כללה סדרה של מספר הפגנות המוניות במרווח של כשבוע, אשר כללו אירועים במקביל בכמה ערים מרכזיות, אשר התפתחו לכדי מחאה היסטורית של מאות אלפי משתתפים במקביל (יונה וספיבק, 2012).
המחאה ביטאה מצב של מצוקה, חוסר שביעות רצון קיצוניים וביקורת חריפה של הציבור מיוקר המחייה וחוסר הנגישות לדיור עבור שכבות האוכלוסייה הלא-עמידות (ספיבק, 2011). לאור זאת, הפך הנושא לאטרקטיבי מאוד לדיון אלקטורלי ושיווק פוליטי, שהרי נושא זה העסיק באופן ממשי שיעורים גדולים מהאוכלוסייה, כפי שהומחש בהפגשות ההמוניות. ואכן, כמה דמויות בולטות ממארגני המחאה, ביניהם סתיו שפיר ואיציק שמולי, מצאו עצמם מפתחים קריירה פוליטית מרשימה בעקבות פעילותם במחאה (בן-שטרית, 2014).
הביקורת המרכזית שהועלתה אודות התוכניות שהוצעו ופורסמו באמצעי התקשורת, כללה את האופי הפופוליסטי של המהלכים, אשר התבססו על הרצון לרצות קהל בוחרים, ובלא תיאום או הבנה בתכנון עירוני. לאור זאת, אמנם הוצעו מספר פרויקטים לדיור בר השגה בשנים שלאחר המחאה החברתית, אך לא היה מדובר בשינוי מהותי של המגמות בשוק הדיור הניאו-ליברלי המופרט. ולמרות הפרויקטים הממוקדים והקטנים, לא נעשה שינוי ממשי של יחסי הכוחות בשוק אשר יוביל לירידה ממשית של המחירים או ישרת את הציבור בטווח הרחוק. לאור זאת, בביקורת צוין גם כי לא ניתן לייחס את הפרויקטים שהוצעו ככלי לקידום צדק חברתי (Amram, 2013). על כן, ניתן לייחס למחאה החברתית הגדולה בתולדות המדינה אות להעלאת המודעות לבעיה החברתית של נגישות לדיור, אך קשה לזהות בשלב זה, את הישג הקידום של השוויון החברתי בשוק הדיור (Margalit, 2014).
לאור ביקורות אלה אשר הושמעו, במסגרת העבודה הנוכחית אבקש לזהות את הכשלים בשוק הדיור, אשר הביאו לכדי המחאה החברתית ב-2011. בהמשך, אציג את הפעולות והפרויקטים שבוצעו לשם התמודדות עם בעיות אלה, ואסיים בביקורת וכשלים של אותם הפרויקטים בהתמודדות עם הבעיות שבשוק הדיור.

תוכן עניינים:
מבוא
שורשיה של ישראל כמשטר ניאו-ליברלי והשפעתו של המשטר על בעיית הדיור
השפעת המדיניות הניאו-ליברלית על בעיית הנגישות לדיור ואי-שוויון חברתי בישראל
ניתוח ביקורתי של פתרונות לאחר המחאה
פתרון מס' 1: הרחבה של היצע הדיור
פתרון מס' 2: התערבות בשוק השכירות
פתרון מס' 3: דיור ציבורי לעומת קצבת שכירות
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

עד שנות ה-70, הכלכלה הישראלית נשלטה בעיקרה על ידי המגזר המדיני והתאגידים הכלכליים של ההסתדרות (התארגנות פועלים וניהול חלק משמעותי ממפעלי המשק, שנוסדה על ידי מפלגות סוציאליסטיות עוד ב-1920). שני הגופים יחדיו, המדינה וההסתדרות, היו אחראים למחזור של מעל מחצית מהתשואה הלאומית. שני הארגונים נשלטו באופן זהה על ידי אליטה אשכנזית של מפא"י, מפלגה סוציאליסטית-ציונית, אשא התמזגה לתוך מפלגת העבודה ב-1968. בשלב זה, כוננה ישראל כמדינת רווחה עם דיור ציבורי המוני, אשר שירת את רוב החברה הישראלית (Ram, 2008).

תגים:

יוקר מחיה · מחאה · שמולי · סתיו שפיר · נאו ליברליזם · ליברליות · ליברליזם · שוויון · צדק חברתי · עוני · נתניהו · שכירות · דיור ציבורי · מדיניות · כלכלה · כלכלית

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מחאת יוקר המחייה ב-2011", סמינריון אודות "מחאת יוקר המחייה ב-2011" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.