היישום אינו מחובר לאינטרנט

השפעתה של התקשורת על ההפיכה במצרים 2011

עבודה מס' 070320

מחיר: 269.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד השתמשו תנועות האופוזיציה במצרים במדיה החברתית לטובת קידום מחאתן, וכיצד השפיעה המדיה החברתית במצרים על אופי ההפיכה?

6,503 מילים ,17 מקורות ,2014

תקציר העבודה:

העולם הערבי במזרח התיכון עובר תמורות רבות החל בשנים האחרונות, בעיקר החל מסוף שנת 2010 ועד היום. השינויים והתהפוכות שעוברים על המדינות הערביות במזרח התיכון אינם תופעה חדשה בנוף המזרח תיכוני, אלא שבדבר אחד ניתן להצביע על שינוי ניכר הבולט לעין וזאת בכל הקשור להפיכות ולמהפכות שקורות בימים אלו ממש, וזהו אופי הפעולה, והמהירות שבה קורים אותם שינויים פוליטיים חברתיים וכלכליים. התפתחותה של המדיה החברתית שינתה את כללי המשחק בכל הקשור לשיטת העברת המסרים, ההתאגדות החברתית, הבעת דעות שאינן עולות בקנה אחד עם דעות המשטר במדינות.
שתי השאלות המרכזיות אשר הנחו אותי בעבודת המחקר היו:
כיצד השתמשו תנועות האופוזיציה במצרים במדיה החברתית לטובת קידום מחאתן?
וכיצד השפיעה המדיה החברתית במצרים על אופי ההפיכה?
על בסיסן של שאלות אלה, אתמקד בתנועות האופוזיציה באשר הן אשר מאסו במשטר במצרים ומצאו את כלי המדיה החברתית ככלי המשמש לפריקת תסכולן ובהמשך גם כלי יעיל לארגן את המחאות באמצעות המדיה של הרשתות החברתיות ובניהן, בלוגים עצמאיים והרשתות החברתיות המוכרות כגון: פייסבוק, טוויטר ויוטיוב. זמינותן וכמו כן גודל החשיפה אל הרשתות החברתיות ברשת האינטרנט, העניקו למחאה את ה"דלק" שלה על מנת להתפשט ולהגיע לכמה שיותר אנשים ביעילות, אפקטיביות ובמינימום זמן ובכך לגייס את אותם האנשים אל שורות המהפכה.
בנוסף אבחן כיצד נעשה שימוש במדיה החברתית ברשת האינטרנט על ידי תנועות פונדמנטליסטיות כמו ארגון "האחים המוסלמים", דבר שבאופן נוגד את תפיסתם האידיאולוגית שמקצה מחמת מיאוס את הקדמה והטכנולוגיה המודרניים שנישאו על כנפי המערב אל העולם. אציג כיצד ראשי המשטר במצרים הכניסו עם השנים את הכלים הטכנולוגים ואת הקדמה האינטרנטית בשביל להצטייר כשוחרי קידמה וליברליזם דבר שבסופו של דבר יתברר כגורם שבין השאר גרם לנפילתם. בעבודה זו אתן דגש על אותו צעיר מצרי אשר שואף לשינוי ממשי במציאות החיים אליה נולד וכיצד הוא מוצא מקום בו הוא יכול להשמיע את דעותיו דווקא ברשתות החברתיות שנגישות לו בכל עת.

בעבודה זו אנסה לעמוד על הקשר שבין המדיה החברתית לבין ההפיכה שהתרחשה במצרים בשנת 2011, שאלת המחקר שלאורה ביססתי את עבודתי היא:
כיצד המדיה החברתית השפיע על ההפיכה במצרים 2011?

תוכן עניינים:
מבוא
1. בין הפיכות ומהפכות במצרים - מאפיינים וקווי מתאר תקשורתיים
א. רקע כללי על התקשורת המצרית
ב. בין הפיכת הקצינים ב-1952 ומהפכת היסמין - 2011: סוגי התקשורת ותרומתם למהפכה
ג. תעמולה מודפסת ב"הפיכת הקצינים" מול מדיה חברתית במהפכת היסמין
2. התגבשותה של המדיה החברתית במצרים
א. התפתחות המדיה החברתית תחת הנשיא מובראק, והתבססותה ככלי אופוזיציוני
ב. המדיה החברתית ככלי ביטוי לחירויות הפרט במצרים
3. המדיה החברתית כמרחב לביטוי עמדות אופוזיציוניות
א. שימוש במדיה החברתית על ידי תנועות פונדמנטליסטיות
ב. האחים המוסלמים והשימוש במדיה החברתית
ג. בין אינטלקטואלים ופייסבוק - אל ברדעי והפצת משנתו הפוליטית
4. שימוש במדיה החברתית ככלי לגיוס חברתי ופוליטי
א. שימוש במדיה החברתית להצגת דעות כנגד המשטר
ב. היחס המדכא של המשטר במצרים כלפי השימוש במדיה החברתית בזמן ההפיכה
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

על מנת להבין את הרקע לכל ההתרחשויות במצרים יש צורך להיכנס לעובי הקורה בסיפורה של האומה המצרית. מדובר במדינה שבה יש לאזרחים תפיסה עצמית של גדולה, המדינה מכונה הן על ידי עצמה והן על ידי שכנותיה הערביות בכלל כ"אום אל דוניה" - אם העולם. כאשר מתייחסים למצרים, ההתייחסות הנה לציוויליזציה בת 5,000 שנה שמהווה צומת של תרבויות, אשר בראש ובראשונה היא צומת גיאוגרפי. ומעבר לכך, הייתה מצרים בשחר ההיסטוריה בשליטה של הפרעונים, לאחר מכן מצרים נשלטה על ידי האימפריה הביזנטית (הרומית המזרחית), ולאחר מכן שליטה מוסלמית (639). אם נביט לעבר מאה השנים האחרונות, ניתן לראות במצרים מקום בו קיימות הפיכות ומהפכות, אולם, חשוב לציין כי יחסית לאחיותיה המדינות הערביות במזרח התיכון מספר המהפכות במצרים הוא נמוך יחסית(1).

תגים:

מהפכה · תקשורת · מדיה חברתית · רשתות חברתיות · פייסבוק · מוסלמים · פונדמנטליזם · טוויטר · אינטרנט · האביב הערבי

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעתה של התקשורת על ההפיכה במצרים 2011", סמינריון אודות "השפעתה של התקשורת על ההפיכה במצרים 2011" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.