היישום אינו מחובר לאינטרנט

מראה חיצוני ותמורות במעמדן של הנשים בעולם האסלאם

עבודה מס' 070264

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: דיון בהיבטים של המראה החיצוני כפי שהם נדונים במקורות הלכתיים מוסלמים מימי הביניים.

4,802 מילים ,6 מקורות ,2012

תקציר העבודה:

האיסלאם היא דת הלכה, המתווה את אורחות ההתנהגות של הפרט והקהילה בכל תחומי החיים. כבר בתקופתו של הנביא מוחמד היה לחוק תפקיד מרכזי בעיצוב חיי המאמינים, למשל השריעה -היא תמצית הדרך הנכונה שבה על המוסלמים ללכת.
כללי המראה החיצוני מבוססים על תפיסת עולם פטריליניאלית - פטריאכלית המגדירה עליונות הגברים וכפיפות הנשים בכל תחומי החיים. לרוב מעמדן של הנשים במבנה מסוג זה נקבע לפי
מעמדו של הגבר הקובע בחייהן, מכיוון שהן אינן ממשיכות את קוו הייחוס של בית אביהן אלא יולדת לגברים זרים וממשיכות את הקו הזכרי שלהם. שליטה ופיקוח של גברים במיניות הנשים פירושה גם שורה של מגבלות על המראה החיצוני. עפ"י ההנחה הגברית שנשים נולדו פגומות, קרי בלתי מושלמות כמו הגברים, ולכן הותר להן לשפר את מראן החיצוני.
הותר לנשים להתייפות ולהתקשט במרחב הביתי ועבור הגבר הלגיטימי בחייהן. עקרון מנחה בדיון ההלכתי בשאלות הנוגעות למראן החיצוני של הנשים, נוסף על ההבחנה בין המינים, היא ההבחנה בין מוסלמים ללא מוסלמים.
מטרתם של חכמי ההלכה אשר עיצבו את כללי המראה החיצוני במעלי החיים השונים לאור הבחנות מגדריות הייתה ליצור מראה מוסלמי ייחודי, השונה ממראם של הלא מוסלמים : פגאנים למינהם, אך בפרט יהודים ונוצרים.
קביעת עקרונות המראה החיצוני הראוי ללא מוסלמים נסמכה על אותם עקרונות יסוד מגדריים ששימשו את חכמי ההלכה בעת קביעת המראה המוסלמי הנאות.

עבודה זו תעסוק בהיבטים השונים של המראה החיצוני כפי שהם נדונים במקורות הלכתיים מוסלמים מימי הביניים.
מרחב הזמן הנדון בעבודה משתרע מראשית האיסלאם (המאה השביעית) ועד למאה השש עשרה. מרכיבי המראה החיצוני לאורך מעגלי החיים נשמרות, בקביעת כללי המראה החיצוני, משתני הזמן והמקום לא השפיעו בצורה ניכרת על אנשי ההלכה.

תוכן העניינים:
מבוא

פרק 1 - חשיבות המראה החיצוני בחברות עבר מוסלמיות
1.1 המראה החיצוני והטיפוח האישי
1.2 תפקידי הלבוש והקישוט
1.3 ערכם הכלכלי של פריטי לבוש וקישוט
פרק 2 - מראה חיצוני ומגדר
2.1 לבוש וקישוט בגיל הילדות
2.2 מראה חיצוני, לבוש וקישוט בגיל הבגרות
2.3 מראה חיצוני ומגדר בתקופת מעבר - טקסים וטקסי מעבר
2.4 מראה חיצוני ומגדר בגיל הזקנה והקבורה
פרק 3 - המעבר למודרניזציה
3.1 השפעת המודרניזציה על המראה החיצוני של האישה המוסלמית

סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

חברות עבר מוסלמיות ייחסו חשיבות למראה החיצוני לטיפוח האישי. שני המינים נצטוו לטפח את מראם החיצוני, הנימוקים ההלכתיים להצדקה זו שונים בין גברים לנשים. חכמי ההלכה הותירו לנשים להתייפות ולהתקשט בשל ייעודן המיני, אך הם גם פיקחו על מראן כדי למנוע פיתוי ופגיעה בסדר הפריטכאלי. הגברים נצטוו לטפח את מראם החיצוני מטעמי אסתטיקה, המנוסחים כאילו הם נועדו למלא את רצון האל.

תגים:

איסלאם · אסלאם · מוסלמים · לבוש · בגדים · יופי · טיפוח · גוף · הלכה · שריעה · נשים · אישה · מעמד האישה · ערבים · ערב · ערביה · מסורת

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מראה חיצוני ותמורות במעמדן של הנשים בעולם האסלאם", סמינריון אודות "מראה חיצוני ותמורות במעמדן של הנשים בעולם האסלאם" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.