היישום אינו מחובר לאינטרנט

השפעת הגירת עבודה על משק סגור

עבודה מס' 069352

מחיר: 725.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: השפעות על התוצר הלאומי - סקירת ספרות, אמפירית ותיאורטית, בתחום כלכלת ההגירה ובניית מודל אשר מאפשר בחינה תיאורטית של נושא זה.

5,358 מילים ,20 מקורות ,2012

תקציר העבודה:

תופעת הגלובליזציה הביאה להתרחבות ניכרת של הסחר העולמי ולהגירה לצורכי עבודה. רמת החיים והשכר במדינות המפותחות גבוהה בצורה משמעותית מכפי זו הקיימת במדינות מתפתחות, ומושכות את תושבי הראשונות לחפש עבודה, ארעית ככל שתהיה, באחרונות. שכר הסף (Reservation wage) במדינות המתפתחות קטן משמעותית מכפי שכר המינימום במדינות היעד לעבודתם של המהגרים הפוטנציאלים, ולעתים רבות כישוריהם עולים על אלו של עובדי מקומיים בעלי רמת מיומנות דומה. מכאן, מתקיים חשש רב במדינות היעד מדחיקה של העובדים המקומיים משוק העבודה, ולירידה של כל מדרג השכר - עם השפעות שליליות על ממדי אי-השוויון בהכנסות והעלאת ההוצאות הציבוריות בנושא.
הניתוח הכלכלי הבסיסי מראה כי כניסת עובדים לא-מקומיים בעלי מיומנויות נמוכות משפיע על רווחתם של עובדים מקומיים במספר אפיקים. מחד גיסא, הם תחליפיים לעובדים מקומיים לא-מיומנים, ובכך פוגעים בהכנסתם ובאפשרויות התעסוקה שלהם. מאידך גיסא, מפני יחסי השלמה בין עובדים בלתי-מיומנים לעובדים מיומנים, הם משפרים את מצבם של האחרונים בשוק העבודה. פועל יוצא של מצב זה הוא העמקת הקיטוב בהתחלקות ההכנסות במשק, במקביל לשינוי הרכב הייצור לטובת ענפים עתירי עבודה והאטת קצב ההשקעה בהון בענפים שבהם מרוכזים מהגרי העבודה. מן הצד החיובי, מחיריהם של מוצרים ושירותים במשק יורד לרווחת כלל הציבור.
מכיוון ושכר העבודה במדינות המקור של העובדים נמוך בצורה משמעותית מכפי זה המתקיים במדינות היעד, היצע העבודה שלהם גבוה במיוחד (עבור משק קטן - קרוב לגמיש לחלוטין). המחשבה היא כי, במקרים של שוויון העדפות בין עובד מקומי לזר, מעסיקים יעדיפו בצורה מוחלטת את מהגר העבודה: לעתים קרובות ניתן יהיה להעסיק את מהגר העבודה שעות ארוכות (שבהן המקומיים אינם מורגלים, או מוכנים לשאת), ותשלומי הרווחה עבורם אינם זהים לאלה של המקומיים.
היצע העבודה של העובדים המקומיים אינו קשיח לחלוטין: ברור כי קיימת תועלת חיובית מפנאי, ובשילוב עם מנגנון תמיכה ציבורי (הבטחת הכנסה וקצבאות אבטלה) יש להיצע זה גבול תחתון. לעובדים המקומיים שכר סף המושפע הן מנדיבות מערכת הקצבאות הממשלתית והן משכר המינימום במשק.
המודלים התיאורטיים הקיימים מתמקדים בהשפעת כניסתם של מהגרי עבודה זמניים בעלי מיומנויות נמוכות על שכרם ורמות התעסוקה של מקומיים בעלי מיומנויות דומות. חלק ממודלים אלה (Johnson, 1980a,b) בוחנים את אפשרויות מערכת הרווחה להיטיב עם העובדים הבלתי מיומנים. אחרים (כדוגמת Gstach and Grandner, 1998) מנסים לבחון את השפעת כניסת מהגרי העבודה על רווחת כלל המשק, ובוחנים מצבים שבהם העובדים הבלתי-מיומנים יהיו מוכנים לאשר הגירת עבודה. עם זאת, מודלים תיאורטיים אלה מתעלמים מכך שמהגרי העבודה אינם נוטים להותיר את שכרם בתוך המשק, ובכך מקטינים את סך המקורות הזמינים למערכת הרווחה המקומית.
בפרק 2 נבחן את הספרות הכלכלית של כלכלת הגירה ואת המחקרים התיאורטיים המרכזיים בתחום של השפעת הגירת העבודה על כלכלות מקומיות. בפרק 3 נציג את המודל שבעזרתו נבחן את שאלות המחקר של עבודה זו, ובפרק 4 נציג את מסקנות המודל, וכן נבחן אותו על המשק הישראלי בעזרת הצבת נתונים רלוונטיים.

תוכן עניינים:
תקציר
רשימת טבלאות ואיורים
מינוח (רשימת סימנים)
1. מבוא
2. סקירת ספרות
3. המודל
4. ניתוח המודל
5. מסקנות המודל
6. סיכום ומסקנות
נספח - הוכחות מתמטיות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

התיאוריה הכלכלית של הגירה גורסת כי פרטים המהגרים (בין אם שוקלים לעשות זאת או על ידי הגירה בפועל) שואפים להגדיל, או להשיא, את התועלת הצפויה לאורך חייהם (Sjaastad, 1962 הניח את הבסיס לתיאוריה זו, שהורחבה רבות על ידי Lucas (1985), Borjas (1992) ואחרים).

תגים:

הגירת עבודה · עובדים זרים · כלכלת הגירה · כלכלת עבודה · מהגרי עבודה · הגירה · עובדים מקומיים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעת הגירת עבודה על משק סגור", סמינריון אודות "השפעת הגירת עבודה על משק סגור" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.