היישום אינו מחובר לאינטרנט

התחרות החופשית במשק ובשוק העבודה

עבודה מס' 067822

מחיר: 544.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: תניות אי-תחרות בין עובד למעבידו לשעבר: קו-התפר שבין דיני התחרות וההגבלים העסקיים לבין דיני העבודה וחופש העיסוק.

9,427 מילים ,72 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

כאשר נתקלים בביטוי "תניית אי-תחרות" עולות מיד אסוציאציות של הסדרים שמטרתם פגיעה בתחרות. כאשר דנים בקשר המשפטי שבין עובד ומעביד עולה תחושה אינסטינקטיבית של רעייה בשדות דיני העבודה ופערי הכוחות בין המעביד לעובד. כאשר מאחים בין הביטוי הראשון והקשר החברתי-משפטי השני, קורם עור וגידים עולם תוכן משפטי מיוחד, כזה היונק מערכי שתי מערכות דינים מקבילות.
במהלך הכתיבה שלהלן אבקש להתחקות אחר אותם מקרים נפוצים של תניות אי-תחרות המצויות מעת לעת בחוזי העבודה של העובדים במשק. אבקש לתאר את שיוכן הנפוץ לתחום הגבלת תחרות שאינו בגדר המקרים ה"נוצצים" של קרטלים, אלא בעיקר לקטגוריה של פירוקי שותפות, מכירת עסקים וכדומה.
אותן תניות אשר יתוארו הינן תניות אשר פגיעתן בתחרות המסוימת לשוק המעביד נהירה, ומשתמעת משמן. יחד עם הפגיעה האמורה מתקיימת לה במקביל פגיעה באינטרסים פרטיים של העובד היחיד, וכלל העובדים, כעובדים.
במחקר זה אנסה להבין מהם הערכים החופפים לתחום דיני התחרות ודיני ההגבלים העסקיים (כמגשימים מרכזיים להגנה על ערך התחרות), ולתחום דיני העבודה. אבקש לראות אילו ערכים עולים בשיח סביב תניות אי תחרות אלו, זאת תוך העמקה יחסית ברקע המיוחד לצמיחתן של תניות אלו, דהיינו יחסי העובד-מעביד ומאזן הכוחות הפנימי להם.
לאחר הבנת הרקע להיווצרות התניות המגבילות תחרות באופן ייחודי זה, אציג את הערכים והמהלכים העיסקיים אשר מאפשרים את הפגיעה בתחרות, הכל לפי הפסיקה בערכאות השונות.
בשלב הבא אבדוק את השינוי העיתי בפסיקה ביחס לתניות אי-תחרות בין מעביד לעובדו, כל זאת כאשר ערך התחרות מתחזק בשיח השיפוטי, אל מול העולם הייחודי של מערכת היחסים שבדיני העבודה.
ערך התחרות עובר כחוט השני בכתיבה שלהלן, ויחד עם זאת, רק לבסוף אדון ביישום קונקרטי של דיני ההגבלים העיסקיים על התניות הנידונות לאורך הכתיבה. יחס זה משקף נאמנה את משקלם של דיני ההגבלים ביחס לתניות אלו כמשתקף מן הדיון המשפטי הישראלי העכשווי וההיסטורי. אבקש לבדוק האם יחס זה אכן ראוי ויעיל, ואם קיים מקום ליחס ושימוש אחר בדיני ההגבלים ביחס לתניות האמורות.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק 1. סקירת מסגרות בהן יופיעו הסדרי ותניות אי-תחרות
א. כללי
ב. תניות אי-תחרות במסגרת יחסי שותפות \ מיזם משותף
ג. מכירת עסק
ד. תניות אי-תחרות במסגרת יחסי עובד-מעביד
ה. סיכום ביניים
פרק 2. סקירת מערכת היחסים המשפטית-חברתית של יחסי עובד-מעביד
פרק 3. תניות אי-תחרות בין עובד ומעביד: הערכים המתחרים במבחן שבין שני הצדדים למגבלה
א. כללי
ב. התניה כמגבילה את חופש העיסוק של העובד
ג. התניה כמגנה על ערכים ואינטרסים לגיטימיים של המעביד
ג.1 ההגנה על הסוד המסחרי
ג.2 חופש ההתקשרות
ד. סיכום ביניים
פרק 4. עליית ערך התחרות כגורם בוחן לתניות אי-תחרות בין עובד ומעביד
א. ערך התחרות במשפט הישראלי
ב. תחולת דיני ההגבלים העיסקיים מקום בו חלה תנית אי-תחרות בין עובד למעבידו
פרק 5. השדה המשפטי בדין הזר
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

תניות אי-תחרות הבאות להגשים הגבלת תחרות בין שני צדדים להסכם מופיעות במגוון מערכות יחסים מסחריות. מערכות היחסים הנפוצות הינן: שותפות ומיזם משותף, מכירת עסק, ויחסי עובד מעביד. בפרק זה אסקור בקצרה את המסגרות ואופן היישום של תניות אי-תחרות בכל אחת מהן. אי-התחרות הנקבעת בהסדרים שבתניות דומה בכלל המסגרות השונות: צד אחד להסדר מתחייב כלפי הצד האחר שלא להתחרות בו מסחרית-כלכלית. בנוסף לעקרון הנ"ל תוכל להופיע התניה המגבילה את התחרות תוך שהיא תוחמת את האזור הגיאוגרפי להימנעות מתחרות, משך ההימנעות, תחום מקצועי להימנעות, התמורה שתתקבל עבור ההימנעות ועוד(1).

תגים:

דיני · עבודה · הגבלים · עסקיים · משפטים · חופש · העיסוק · סודות · עסקיים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "התחרות החופשית במשק ובשוק העבודה", סמינריון אודות "התחרות החופשית במשק ובשוק העבודה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.