היישום אינו מחובר לאינטרנט

ההתפתחות הכלכלית של סעודיה מאז שנות השלושים ועד שנות ה-90

עבודה מס' 040835

מחיר: 249.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: רקע כללי,מדיניות הנפט והמג'וריות, השפעת הנפט האיראני,השוק התחרותי,משברי הנפט וצפי לעתיד.

4,537 מילים ,14 מקורות ,1999

תקציר העבודה:

ערב הסעודית, ממלכה התופסת את רוב שטחו של חצי האי ערב אוחדה תחת שלטונו של עבד אל עזיז אבן סעוד, בשנת 1932, והוא העניק לה את השם "הממלכה הערבית הסעודית".
מישוב באזור מדברי, שכוח אל ומבודד, הידוע בשנאת הזרים שלו הפכה הממלכה הסעודית למדינה הנמצאת במרכז ההתעניינות העולמית. המפנה חל עם התחלת זרימת הנפט מבארותיה לעולם המערבי.
ערב הסעודית היתה במשך שנים רבות ספק נפט המרכזי של העולם באמצעות חברות הנפט הגדולות. היא העדיפה את החברות האמריקאיות על האנגליות בזיכיונות לשאיבת נפט שנתנה. אלא שלמרות ההכנסות ההולכות וגדלות מתמלוגי החברות המפיקות סבלה סעודיה ב-20 השנה הראשונות (עד אמצע שנות החמישים) מגירעון גדול, וזאת בעיקר בשל בזבזנות חצר המלוכה.
שנות ה-60 וה-70 שינו את התמונה: גדל חלקה של סעודיה בחלוקת התמלוגים, בשלב מאוחר יותר הופקעו הזיכיונות מידי החברות הזרות ולבסוף שני משברי אנרגיה שהובילו למכירה מוגברת של הנפט ולעלייה מתמדת במחירו.
בשנות ה70 הפכה ערב הסעודית לאחת מן המדינות בעלות הרזרבות הכספיות הגדולות בעולם. ערב הסעודית הפכה בתקופה זו את כוח הנפט לכוח פוליטי שהתבטא בהקמת וחיזוק אופא"ק והחזרת הבעלות של המדינות בעלות הנפט על בארותיהם. אלא, שתוך שני עשורים, ונכון להיום הפכו רזרבות אלו שבשיאן הגיעו ל-100 מיליארד דולר לגרעון.
החוב החיצוני והפנימי של סעודיה ל-74 מיליארד דולר. כיצד הפכה סעודיה למדינה בעלת חוב פנימי וחיצוני עצום כזה? האם סעודיה עומדת בפני סכנה של קבוץ נדבות?
לצורך תשובה על שאלה זו, אסקור את התפתחותה הכלכלית, את תפקידה בקרב הארצות המייצרות נפט. אדון במדיניות המיוחדת של השלטון בה לאחר שאתאר את יחודו ואילוציו. אבדוק מה היו ההנחות שהניחו שליטיה בבואם לקבוע את תכניות החומש לפיתוחה הכלכלי, אבדוק האם לחוקי האיסלם לפיהם מתנהלת הממלכה יש השפעה על הקורה בה מבחינה כלכלית ואנסה לענות על השאלה האם המשבר הכלכלי אותו אי חווה בשנות ה-90 הוא זמני, חלק מן התהליך אותו היא עוברת או שעליה לשנות את מדיניותה כדי לצאת ממשבר זה.

מקורות:

גולדברג יעקוב, "ערב הסעודית על סף שנות ה80-", סקירה חודשית, 2, (פברואר 1981), עמ' 39-31.
חביב מאהדי, "כאשר הסתירות מחריפות", ערכים, 3(112), 1998, עמ' 49-42.
חת מאיר, "מפלאי הבנקאות הסעודית", ניהול, 88, 1992, עמ' 43.
לביא ויקטור ושפר אליעזר, סיוע החוץ והתפתחות כלכלית במזרח התיכון, משרד הביטחון, 1995.
מנהלים עולם, "סעודיה, האם הסעודים מתחילים לקבץ נדבות?", סטטוס, 33, 1994, עמ' 23,22.
"משק הביטוח בארצות ערב - צמיחה יציבה", ביטוח, מ"ג, 1982, עמ' 19,18.
פרידן יעקוב, "האם אופ"ק חוזר לשלוט בשווקי הנפט", מדינה ממשל ויחסים בינלאומיים 27, חורף תשמ"ח.
קנובסקי אליהו, "ערב הסעודית - כלכלה במידרון", נתיב, 2 (43), (מרס 1995, עמ' 20-14.
שבדרן בנימין, נפט המזרח התיכון, ברכה ואיום, עם עובד, תל-אביב, 1975, עמ' 331.
שמעוני יעקוב, לקסיקון פוליטי של העולם הערבי, כתר, ירושלים, 1988.
Kanovsky Eliyahu, Saudi Arabia Dismal Economic Future: Regional and Global Implications, Occasional Papers, Tel Aviv University, April 1986.
Cleron Jean Paul, Saudi Arabia 2000, a Strategy for Growth, Croom Helm London, 1978.
Presley John R., A guide to the Saudi Arabian Economy, St. Martin's Press, N.Y., 1984.
Knauerhase Ramon, The Saudi Arabian Economy, Praeger Publishers, N.Y., 1975.

תגים:

סואץ · מדעי המדינה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ההתפתחות הכלכלית של סעודיה מאז שנות השלושים ועד שנות ה-90", סמינריון אודות "ההתפתחות הכלכלית של סעודיה מאז שנות השלושים ועד שנות ה-90" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.