היישום אינו מחובר לאינטרנט

השימוש שיש לאגדה עבור הילד מבחינת התפתחותו הרגשית

עבודה מס' 067659

מחיר: 544.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת מחקרים בנושא.

14,111 מילים ,40 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

לויכוחים על ערכן של האגדות או על הסכנה הטמונה בהן היסטוריה רבת שנים. כבר במאה ה- 18 בגרמניה ביקר Herder את השטויות של "סיפורי אימא אווזה". הוא טען כנגד תופעות מפחידות, דמויות מעוותות, וכנגד האכזריות הרבה שישנה בספורים אלה. גם באנגליה היו באותה עת ויכוחים בין אנשי מוסר. בראשית המאה ה- 19 החלו הביקורות באות מכיוונים של אנשי חינוך שחששו מפני הצגת האם החורגת כדמות רעה ומפחידה. נראה שסיפורי האחים גרים עומדים במרכזה של מחלוקת גם במאה ה- 20. אופק (1978) מביא סקירה של אותם ויכוחים והתפתחויות וניתן לומר כי הסיפור 'כפה אדומה' ניצב במרכזה של מחלקות זו (אופק, 1981).
בארצנו - המשוררת לאה גולדברג (תש"ח) דואגת מפני הסיוטים שיקבל הילד הקטין. גם אנשי חינוך בעלי גישה רציונליסטית כאסתר רבינוביץ (תשכ"א) מבטאים חששות. מעשיות האחים גרים ושכמותן מוסרות תפיסה עולם, יחסים אישיים וחברתיים, ומסורת רוחנית הזרים לרוח עמנו ובתור שכאלו הריהן "מפריעות תפיסת לתהליך הגדילה הרוחנית הבריאה של תפיסת-עולם שלמותית...".
ישנם מחנכים נוספים כמונטסורי הגורסים שהשימוש באגדות עשוי לבלבל ילדים ולפגוע בתהליך הסתגלות תקין למציאות (מהלר, 1966) בכיוון זה מזהיר א. א. בריל (ארה"ב - 1965) מפני השימוש הספורים אלה שהזיקו לתהליכי הסתגלותם של אנשים נוירוטיים ונורמלים שפגש בעבודתו. מנגד - באים מנדלסון (תשט"ו) (אנגליה 1978) הטוענים שהאגדות עוזרות להעביר לילד את עומקן של חוויות אנוש, כמו מהלר (1966) ווולף (1949) הטוען כי האגדות הן אמצעי סובלימטיבי לפתרון התסביך האדיפלי.
רבים נוספים הם הטוענים לכאן או לכאן והדברים יידונו בתוך המחקרים, ובהקשר לטענותיו של בטלהיים (1976) בזכות האגדות, אולי יש טעם רק להוסיף את דבריו של קורצ'אק (תשט"ו) שצידד במעשיה על אף האכזריות המתבטאת בה, אך גם הזכיר שיש לבדוק מה הילד מעכל באמת באותה עת, והוא מובא פה כמייצג גישה זו שגם מאחריה נמצאים טוענים נוספים (מירון, 1966).

תוכן העניינים:
* מבוא
* השימוש שיש לאגדה עבור הילד מבחינת התפתחותו הרגשית
הסכימה באגדה
חשיבות החזרה על הסיפור
קשיי המעבר מן הפרט אל הכלל
הבדלים בין המינים
מחקרים קודמים
* שאלת החלוקה לשלבים
* השפעתם ההדדית של תהליכי ההתפתחות הקוגניטיבית והרגשית
* שלבי ההתפתחות
* היכולת לקבל רגשות מנוגדים ב"אחר" ובעצמו
היחס: "עצמי" - "אחר"
הבדלים בין בנים לבנות
השפעות של ראיון חצי מובנה
* מחקרים שנעשה בארץ
הקטגוריות שנחקרו
* השערות
* תוצאות כלליות מהמחקרים
תוצאות כלליות
השפעת גורם המין
השפעות הסיפור
הבדלים בין בנים לבנות
* סיכום
ביבליוגרפיה

הערת מערכת: העבודה נכתבה על ידי סטודנט שאינו דובר עברית כשפת אם. תיתכנה שגיאות הגהה בעבודה.

קטע מהעבודה:

בטלהיים בספרו "קסמן של אגדות" (1976) טען לחשיבות הרבה שיש לסיפורי האגדות להתפתחותם הרגשית של ילדים משום שהאגדות פונות לקונפליקטים העמוקים של הילד (כחרדה מפני עונש על משאלות אדיפליות, חרדה פרידה ועוד) ומבינות אותם. לדוגמה, הוא מתייחס לספור 'הנזל וגרטל' כמבטא חרדה מפני מצב בו הורים מסלקים את ילדיהם מהבית בשל תאוותנותם הרבה - והעובדה כי הילדים באגדה מוצאים את דרכם חזרה בסופו של דבר, יכולה להבין ולנחם ילדים בשעה שחרדה הפרידה עדיין מאד מעסיקה אותם באופן מודע או בלתי מודע.
טענתו של בטלהיים כוללת את מרכיב ההנאה והנחמה שיש באגדות מחד, אך חשיבותן בעיניו קשורה בכך שהן מאפשרות לילדים לעסוק בפנטזיות המעסיקות אותם על מנת שיכולו להכירן ולעבדן.

תגים:

האחים · גרים · כיפה · אדומה · פחדים · סיוטים · ספרות · ילדים · מעשיות · פיות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השימוש שיש לאגדה עבור הילד מבחינת התפתחותו הרגשית", סמינריון אודות "השימוש שיש לאגדה עבור הילד מבחינת התפתחותו הרגשית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.