היישום אינו מחובר לאינטרנט

שכר הבכירים במשק

עבודה מס' 067144

מחיר: 199.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם השכר הגבוה של הבכירים הינו תוצאה של כוחות היצע וביקוש, או שמא מדובר בכשל שוק הדורש מעורבות רגולטורית לשמירה על האינטרס הציבורי.

2,550 מילים ,6 מקורות ,2007

תקציר העבודה:

התגמולים שניתנים למנהלים בכירים בחברות ציבוריות זוכים לאחרונה לביקורת ציבורית ואקדמית רחבה.
עולה השאלה הבסיסית מהו השכר, אותם התגמולים שמעוררים ביקורת זו?
התגמולים כוללים מספר מרכיבים לרבות: שכר בסיס, בונוס תלוי ביצועים, אופציות הניתנות בהתאם לביצועים או אופציות על מניות ותוכניות פנסיה.
ההחלטה בדבר אופן השילוב בין מרכיבים אלו תלויה במספר משתנים, בהם המגזר בו עוסקת, ציפיות בעלי המניות, חוקי החברה, חוקי מס הכנסה וסטנדרטים חשבונאיים הנהוגים.

כעת עולה השאלה, מה קובע את שכר המנהלים הבכירים?
האם כוחות השוק- היצע וביקוש בשוק המנהלים בלבד או שמא גם שיקולים אקסוגניים לשוק.
ככלל, חוזי השכר של המנהלים נועדו להניע מנהל טוב לקבל עליו את התפקיד, לפצות אותו בגין מאמציו במסגרת התפקיד. חוזי שכר מסוג זה נקראים "OPTIMAL CONTRACTING"- חוזים אופטימלים, שמטרתם כאמור, במסגרת חוזה העסקה המנהל מתחייב להקדיש את מאמציו לטובת המשקיעים, בעלי המניות ולא לטובתו האישית ובתמורה לכך הוא זכאי לשכר הוגן.
תגמולי המנהלים נקבעים ע"י דירקטוריון החברה , אשר לעיתים נסמך על המלצת ועדת השכר שמינה לשם כך, קרי, לפנינו בעיית נציג. באופן עקרוני הדירקטורים הם כלבי השמירה של בעלי המניות ונציגיהם ולכן הם אלו שמחליטים על שכר המנהלים. אך במציאות פרדיגמה זו מתהפכת על צירה: הבחירות לדירקטוריון נעשות אחת לשנה, ע"י בעלי המניות. אולם בעלי המניות קטנים ומפוזרים ואינם מכירים את המועמדים. הם מצביעים מרחוק באמצעות נציג. בעלי המניות מקבלים מהמנהלים הבכירים ידיעה על קיום האסיפה הכללית לבחירת הדירקטורים יחד עם המלצה לדירקטורים מסוימים, מחקרים הראו שבמרבית המקרים הם מקבלים את ההמלצה, כך שיוצא שמי שבוחר את הדירקטורים הלכה למעשה הם המנהלים.
דירקטור שנבחר בצורה כזו ויודע שבעוד שנה יש שוב בחירות ויהיה מעוניין שימליצו עליו שוב יעדיף לתת למנהלים את רצונם בנוגע לשכרם בכדי לשמור על מקום עבודתו ומעמדו בשוק הדירקטורים וכתוצאה מכך נוצר מצב שכשיש (במידה ויש) מו"מ בין הדירקטורים למנהלים על סוגיית השכר והתגמולים זהו לא מו"מ בתו"ל.
מחקר של בבצוק ופריד מלמד שהמשתנה העיקרי המשפיע על שכר המנהלים הוא היכולת האישית של המנהל לאכוף על הדירקטוריון חוזה שכר המשרת אותו אישית. יכולת זו נובעת מן בעיית הנציג שהוצגה להלן. בנוסף, נמצא שדירקטוריון המונה חברים רבים יותר נוטה לאשר שכר גבוה יותר עקב אי היכולת לארגן אופוזיציה אפקטיבית.

יש שיטענו שהפער בין שכר הבכירים במשק לשכר הממוצע מהווה סוגיה חברתית ומוסרית במדינות רבות.
ולכן השאלה המרכזית שעומדת לפנינו ושאותה נציג ונחקור בעבודה זו היא האם השכר הגבוה של הבכירים הינו תוצאה של כוחות היצע וביקוש, או שמא מדובר בכשל שוק הדורש מעורבות רגולטורית לשמירה על האינטרס הציבורי והאינטרס של בעלי מניות המיעוט.

תוכן העניינים:
1. מבוא
הצגת הבעיה הגלובלית
הבעיה בשוק הישראלי - ישראל 2008- תמונת מצב
2. טענות נגד הרגולציה על השכר
3. טענות בעד הרגולציה על השכר
4. התערבות המחוקק- המטרות
5. התערבות המחוקק- האמצעים
6. התערבות המחוקק- הרגולציה המוצעת
7. רגולציה בסוגיית השכר בבריטניה
8. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

המשק הישראלי ממשיך לצמוח זה שנה חמישית, אולם על אף הנתונים הכלכליים המרשימים, מצבו של כלל הציבור אינו משתפר. למעשה, אי השוויון בחברה רק הולך ומחריף - המשכורות של המנהלים הבכירים עולות, אך גם מספר העובדים שחיים מתחת לקו העוני גדל.

הצמיחה במשק הישראלי בהחלט הטיבה עם בעלי השכר הגבוה. עלות שכרם של מנהלים ב-25 החברות הגדולות שנסחרות בבורסה היה בממוצע בשנת 2003 ארבעה מיליון שקלים. ב-2006 הגיע השכר ל-10.4 מיליון שקל.

תגים:

שכר · בכירים · תגמול · אופציות · מנהלים · דירקטוריון · תאגיד · פער · חברתי · שכר · הבכירים · באנגליה · בכירי · המשק

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שכר הבכירים במשק", סמינריון אודות "שכר הבכירים במשק" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.