היישום אינו מחובר לאינטרנט

השפעת סגנונות הוראה על אקלים כיתה ועל חינוך לערכים

עבודה מס' 066223

מחיר: 253.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם סגנונות ההוראה השונים יכולים לעזור בשיפור אקלים הכיתה ובחינוך לערכים.

11,668 מילים ,31 מקורות ,1999

תקציר העבודה:

בספרות הדידקטית המונח "אסטרטגיה לימודית" איננו מושג מוגדר. משתמשים בו כדי לציין דברים שונים, כגון: דרך הוראה, שיטת הוראה, סגנון הוראה, צעדים טקטיים של המורה בשעת הוראה של חומר מסוים או בשעת השימוש באחת מדרכי הוראה, גישת מורה לתלמידיו, הפילוסופיה החינוכית של המורה, גישה להוראה משלבת של שיטות ותדריכים שבהם המורה משתמש בשעה זו או אחרת ועוד (לוי, 1994).
כהן (1994 בתוך שמחון 1999) מציע להגדיר סגנונות הוראה כמכלול שיטות וטכניקות שיופעל בבית-ספר אחד במשך תקופה ארוכה למשל - שליש, שנה שנתיים או יותר.
האסטרטגיה של בית-הספר תכלול גם תכנון בתחומים שאינם כלולים ישירות במושג "הוראה" כשלעצמו, אם כי בחלקם כלולים בצורה זו או אחרת במגוון של הטכניקות אפשרויות שונות של ארגון המורים להוראה ושל התאמת המורים לקבוצות ולהוראת סוג חומר שונה. כמו כן יכולים להכלל בקטגוריה זו המידה השונה של שיתוף התלמידים בקבלת החלטות בסיטואציות שונות, תכנית מיומנות ואפשרויות העשרה ובחירה, דרכי המעקב אחר התפתחות הילד והישגיו, דרכים בהערכת הישגים וכן סגנון יחסי האנוש שבין מורים לתלמידים ובין התלמידים לבין עצמם (זילברשטיין, 1992).
ברמת האסטרטגיה, הגבול בין המושגים "הוראה וחינוך" מטשטש. האסטרטגיה של בית-הספר חייבת להיות דיפרנציאלית ככל האפשר, וזאת נוכח העובדות שלהלן:
· המגוון העצום של סוגי החומר הניתן להורות.
· הטיפוסים הרבים והמגוונים של תלמידים ושל מורים.
· הצרכים הסימולטניים והמשתנים של כל אחד מבאי בית-הספר.
· תחומי החינוך השונים שבית-הספר המודרני חייב להתמודד איתם.
· הקשת הססגונית של היעדים הנגזרים מהן ועוד (צפרוני 1993).
ככל שהמוסד החינוכי ידאג לצרכיהם של מספר גדול יותר מתלמידיו כן ירבה להעזר בטכניקות הוראה ובשיטות השונות זו מזו, מכיוון ששני בני אדם שונים לומדים דברים שונים בדרכים שונות. המגוון הסימולטני של טכניקות ושל שיטות לא יהיה עוד ערבוביה - כי אם הוא יהיה ערובה לדידקטיקה דיפרנציאלית.
בעקבות החיפוש אחר אלטרנטיבות בהוראה נערכו בשנים האחרונות ניסויים בסגנונות הוראה שונים. עיקר מטרתם של שיטות אלו היא להביא ליתר מעורבות של התלמיד בתהליכי הלמידה, זאת החל מהרחבת מגוון אפשרויות הבחירה של תכני הלימוד וכלה באמצעים ארגוניים וחברתיים המאפשרים לימוד עצמי ו\או קבוצתי במסגרת הכיתה. הסיבה לניסויים אלו נעוצה באי שביעות הרצון ממסגרת הלמידה המקובלת במערכת החינוך. מגמתם העיקרית היא לבדוק אסטרטגיות שונות לעיצוב הלמידה בכיתה על מנת לשפר את תהליך החינוך ותוצריו.
האסטרטגיה לעיצוב הלמידה בכיתה - שהיא הנפוצה בדרך כלל באופן בלעדי במערכת החינוך במדינה - מעוגנת בגישה המדגישה השוואה בין הילדים כפרטים ותחרות לפי קנה מידה של הצטיינות. התלמידים פועלים בכיתה בדרך כלל כקבוצה שלימה. שלבי ההוראה מתמקדים סביב שורה של פעילויות מרכזיות שבהם מטיל המורה משימות על התלמידים ובודק את איכות עבודתם. השאלה היא האם לאור הטכנולוגיה החדישה יש טעם לפתח את יכולת הלמידה והעבודה השיתופית, או המתואמת, על פני ההוראה המסורתית הפרונטלית? האם המורה צריך לצאת מקבעונו המחשבתי ולהוית יותר "מנהיג הכיתה" מאשר "מנהל הכיתה" (אלבז, 1997).
אי לכך שאלת המחקר בעבודה זו היא האם סגנונות ההוראה השונים יכולים לעזור בשיפור אקלים הכיתה ובחינוך לערכים
1. חינוך לערכים.
2. שיפור האקלים הכיתתי, אשר יתרום לשיפור האווירה וההישגים הלימודים של הכיתה כקבוצה.
תכונות הקבוצה משפיעות על הלכידות וגם מושפעות ממנה. כלומר, הקשר בינם הוא הדדי. למשל, ככל שהנורמות בכיתה אחידות יותר כן גוברת הלכידות בה. מאידך, הלכידות בכיתה משפיעה על מידת הדבקות בנורמות ועל הנכונות להגן עליהם ולהפעיל לחץ על מפיריהם. בכיתות מלוכדות התלמידים נמשכים אל הכיתה ומעוניינים לבלות ביחד גם לאחר שעות הלימודים. הם נוטלים על עצמם תפקידים בכיתה, מקבלים אחריות מעבר לנדרש ומתמידים בפעולה לשם השגת מטרות הכיתה. בכיתות מלוכדות החברים משפיעים הדדית זה על זה, מתנהגים בהתאם לנורמות ולהגן עליהם ולהפעיל לחץ על המפירים אותם.
העבודה תסתמך על ספרות עניפה שנכתבה על הנושא, ספרות המתארת מודלים, מחקרים ורעיונות שונים.

ראשי פרקים:
מבוא
חינוך לערכים בבית-הספר
- מוסריות.
- ערך החברות
- נאמנות
אקלים כיתה - גורמים משפיעים
- משמעות אקלים כיתה
- הגורמים המשפיעים על האקלים
- תקשורת
- קונפורמיות
- תפיסה עצמית
- מנהיגות
סגנונות הוראה ואקלים כיתה
- הגישה המסורתית
- למידה שיתופית
- למידה שיתופית מול שיטות למידה אחרות
- למידה מתואמת
השפעת סגנונות למידה ואקלים כיתה על חינוך לערכים
- נאמנות חברתית
- אמון , חברות ושיפוט מוסרי
סיכום העבודה
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

מוסר מוגדר ע"י רולס (1990 ROWLS) כרעיונות המגלמים את החלטות החברה ומביאים בחשבון את הטובין החברתיים. שיפוט מוסרי הוא שיפוט שיכלול ערכי צדק חברתי, כאשר האדם אינו יודע את מצבו בחברה- כלומר שיפוט אובייקטיבי.
מספר חוקרים עמדו על התפתחות המוסר של הנער. על פי אריקסון (1964), הנער בהתבגרותו מחפש לעצמו זהות. חיפוש הזהות מכיל את התמסדותו של מושג עצמי בר משמעות שבו מאוחדים העבר, ההווה והעתיד לכדי אחדות אחת. פועל יוצא מכך הוא שהמשימה הקשה הרבה יותר בתקופה היסטורית, שבה אבדו העוגן המשפחתי והמסורת הקהילתית, וכך מאופיין ההווה על ידי שינויים חברתיים והעתיד נעשה הרבה פחות ניתן לניבוי. בתקופה של שינויים חברתיים, שחברות מסוימות שובאין הדור המבוגר יותר מסוגל לספק מודלים הולמים לתפק לערכים עבור הדור הצעיר.

תגים:

מוסר · לימודים · חינוך · אקלים · מזג · אויר · הישגים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעת סגנונות הוראה על אקלים כיתה ועל חינוך לערכים", סמינריון אודות "השפעת סגנונות הוראה על אקלים כיתה ועל חינוך לערכים" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.