היישום אינו מחובר לאינטרנט

הסכמת קטין חולה לטיפול רפואי

עבודה מס' 066028

מחיר: 350.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מהי מידת ההתחשבות ברצונו של הקטין בכל הנוגע לטיפול רפואי, האם ניתן ביטוי לרצון זה, או שעדיף כי המבוגרים הם אלה שיחליטו עבור הקטין.

9,982 מילים ,52 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

"הסכמה לביצוע טיפול רפואי היא אחד המצבים המובהקים המציבים במבחן את מידת ההגנה על האוטונומיה של החולה שהמשפט נכון להעניק" (1).
"החולה אינו אובייקט, הוא הסובייקט הנושא בתוצאות הסיכון והסיכוי שנוטל הרופא בבוחרו בדרך הטיפול. על-כן עומדת לו זכות-יסוד, הנובעת מן האוטונומיה של הפרט, להחליט מדעת.. אם להסכים לטיפול הרפואי המוצע לו"(2).
אלה הם רק חלק משורה ארוכה של דברים שנאמרו ע"י בית המשפט העליון, בנוגע לחשיבות קבלת הסכמה מדעת של חולה לטיפול רפואי.
אין חולק כי מערכת המשפט בישראל מכירה באוטונומיה של האדם, לרבות החולה, העומדת בבסיסה של דוקטרינה ההסכמה מדעת. האוטונומיה של האדם היא זכותו לעצב את חייו, להחליט על מעשיו ולפעול על פי בחירתו. נקודת המוצא היא כי הפרט הוא המחליט על טובתו שלו. טובתו היא רצונו ורצונו הוא טובתו (3).
עבודה זו מבקשת לבחון האם דברי בית המשפט העליון שלעיל והאם ההכרה באוטונומיה של הפרט, אמורים גם לגבי חולה שהוא קטין. דהיינו, האם מהי מידת ההתחשבות ברצונו של הקטין בכל הנוגע לטיפול רפואי, האם ניתן ביטוי לרצון זה, או שמא בעניין זה מגולמת השקפה פטרנליסטית, הגורסת כי טוב יהיה אם המבוגרים הם אלה שיחליטו עבור הקטין.
לצורך מענה על שאלה זו ואחרות, אפתח בדיון בתיאוריות השונות העוסקות במעמד הילד וזכויותיו. אח"כ אפנה לבחינת הדין המצוי הנוגע להסכמת קטין לטיפול רפואי תוך הבעת ביקורת על דין זה. בהמשך, אסקור את הדין במשפט העברי, באנגליה ובארה"ב, ולסיום אדון בדין הרצוי, תוך בחינת טיוטת הצעת חוק שנמצאת בשלבי הכנה במשרד הבריאות.
-------------------------------------------------------------------
1. ע"א 2781/93 מיאסה עלי דעקה נ' בית החולים "כרמל" חיפה, תק-על 99(3), 574 ,עמ' 620.
2. ע"א 434/94 פלונית נ' מור - המכון למידע רפואי בע"מ, פ"ד נא(4), 205 ,עמ' 213
3. י' גרין משפט ורפואה - יחסי חולה רופא, חושן למשפט, תלאביב, תשס"ג, בעמ' 229.

קטע מהעבודה:

בטרם נפנה לסקירת הדין המצוי לשם בחינת מידת ההתחשבות ברצון הילד בנוגע לטיפול רפואי, עלינו לדון בהיבט התיאורטי המונח בבסיס דין זה. הנני סבורה כי, בחינת התיאוריות השונות העוסקות בילד וזכויותיו, הינה הכרחית לשם הבנה יסודית ואמיתית של הדין המצוי ולשם הבעת ביקורת עניינית עליו. לפיכך, להלן דיון קצר בתפיסות השונות בדבר מעמד הילד וזכויותיו.
התפתחות מעמד הילד במשפט
ניתן לומר כי קיימים שלושה שלבים מרכזיים בהתפתחות מעמד הילד במשפט:
שלב ראשון: עד לתחילת המאה ה-19, נתפס הילד כחסר מעמד, הוא נחשב ככל חפץ או בעל חיים אחר, הוא היווה חלק מרכוש הוריו, ולכן אלה היו חופשיים לעשות בו כרצונם.
שלב שני: בשלב זה נע הילד ממצב של העדר מעמד, לשלב המעמד החלקי. הוא אמנם עדיין נחשב לרכושו של האב, אולם בעלות האב על הילד מוגבלת ע"י המשפט והילד זוכה להגנות מיוחדות.

תגים:

קטין · חולה · הסכמה · מדעת · רופא · טיפול · רפואי · ילד · אפוטרופוס · זכויות · החולה · בריאות · רפואה · ומשפט

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הסכמת קטין חולה לטיפול רפואי", סמינריון אודות "הסכמת קטין חולה לטיפול רפואי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.