היישום אינו מחובר לאינטרנט

נישואי קטינים בישראל

עבודה מס' 070747

מחיר: 449.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד מתמודדים - המחוקק והמערכת המשפטית - עם תופעת נישואי קטינים בישראל?

12,686 מילים ,35 מקורות ,2020

תקציר העבודה:

השאת קטינים בעל כורחם היא פגיעה קשה בזכויות אדם. מניעת נישואי קטינים הנחשבים ל"נישואי בוסר", היא אינטרס חברתי מהמעלה הראשונה. בחברה הישראלית התופעה שכיחה בעיקר במגזר היהודי החרדי ובמגזר המיעוטים, בני הדת המוסלמית. שני המגזרים הללו מתאפיינים בחברה מסורתית ושמרנית, בה האישה יושבת בבית ותפקידה מסתכם בהולדה וגידול ילדים. לעיתים הסיבה לנישואין בגיל צעיר נובעת מטעמים כלכליים, כגון בבית שבו מספר רב של ילדים הנטל הכלכלי מעיק, והפתרון הראוי, לתפיסתם, בכדי להקל על המצוקה הוא, להשיא את הנערה הקטינה, תצא מבית ההורים ותקים לה בית משלה ובכך תקל על הנטל הכלכלי.
בעבודה זו נבחן כיצד מתמודדים המחוקק הישראלי ובית המשפט לענייני משפחה, אם בכלל, עם מניעה וצמצום תופעת נישואי קטינים בישראל. מניעת נישואי בוסר היא אינטרס ציבורי מהדרגה הראשונה. הטעם לכך הוא כי, נישואין בין בני זוג שאינם בוגרים מבחינה מנטלית ואינם בשלים להקמת תא משפחתי, מביאה לתוצאה עגומה של התפרקות התא המשפחתי והטלת נטל כלכלי על רשויות הרווחה. ראוי כי אנשים צעירים יקדישו את זמנם להתפתחות אישית, ירכשו השכלה וכלים שיכשירו אותם להתמודד באופן המיטבי עם אתגרי החיים. בחברה הישראלית, הנחשבת למתקדמת, המודל הנורמטיבי הרצוי הוא בשלב הראשון, רכישת השכלה והשתלבות בשוק העבודה ורק לאחר מכן, נישואין והקמת משפחה.

ראשי הפרקים:
1. מבוא
2. רקע היסטורי - התפתחות החקיקה בנושא גיל הנישואין.
3. גיל הנישואין על פי ההלכה היהודית והחברה הערבית המסורתית.
4. תופעת הנישואין הפרטיים בחברה היהודית החרדית.
5. ניתוח פסיקות בית הדין לענייני משפחה - בחינת השיקולים למתן היתר נישואין לקטינים.
6. סיכום ומסקנות אישיות.
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

פרק 2: רקע היסטורי - התפתחות החקיקה בנושא גיל הנישואין
חוק גיל הנישואין, תש"י - 1950, נחקק בשנת 1950. עד לתיקונו, בשנת 2013, החוק התיר נישואין למי שמלאו לו 17 שנים. על פי היתר מיוחד, ניתן היה להינשא גם בגיל 16.
בשנת 1995 נחקק חוק בית המשפט לענייני משפחה, תשנ"ה - 1995. סעיף 12 לחוק קבע כי בסעיף 5 לחוק גיל הנישואין, בכל מקום שבו מופיע "בית משפט מחוזי" ירשם מעתה "בית משפט לענייני משפחה", כך שלבית המשפט לענייני משפחה ניתנה הסמכות הייחודית לדון בכל עניין לפי חוק גיל הנישואין.
במסגרת תיקון מספר 6 לחוק גיל הנישואין, משנת 2013, הוחלפו הביטויים "נער ונערה" בביטויים "קטין וקטינה", כמשמעותם בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, תשכ"ב - 1962. המשמעות היא כי לאחר התיקון לחוק, קטין וקטינה, שטרם מלאו להם שמונה עשרה שנים, אינם רשאים להינשא, אלא אם כן קיבלו היתר מיוחד מבית המשפט לענייני משפחה.
במסגרת החוק, נקבעה בסעיף 2 סנקציה פלילית הקובעת כי: כל מי ש"נשא קטינה או נשאה קטין" או "ערך נישואין או סייע בכל תפקיד שהוא בעריכת נישואין, או בקשר לעריכת נישואין, של קטינה או של קטין" או "השיא קטינה או קטין שהם ביתו או בנו שהם נתונים לאפוטרופסותו - דינו - מאסר שנתיים או קנס כאמור בסעיף 61(א) (3) לחוק העונשין, התשל"ז- 1977".

תגים:

מנהג · המגזר הערבי · נישואי קטינים · נישואים פרטיים · היתר נישואין · הלכה · יהודית · אסלאם · מוסלמים · ערבים · ערביי ישראל · מסורת · משפחה · קטינות · נשים · שוויון · כפייה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "נישואי קטינים בישראל", סמינריון אודות "נישואי קטינים בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.