היישום אינו מחובר לאינטרנט

חופש הביטוי ופגיעה בביטחון המדינה

עבודה מס' 065985

מחיר: 603.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: באילו תנאים - כפגיעה בבטחון המדינה - עשויה המדינה לפגוע בערכי היסוד של משפט זכויות האדם: בחופש הביטוי?

11,255 מילים ,64 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

חופש הביטוי הוא אחד מערכי היסוד של החברה הדמוקרטית בעולם כולו ובישראל. בבואנו לדון בחופש הביטוי כנושא ייחודי, אנו מבקשים להקנות מעמד ייחודי למונח "חופש הביטוי" לעומת חירות הפעולה הכללית.

קיימת תמימות דעות כי חופש הביטוי אינו בלתי מוגבל, ואינו זכות מוחלטת. זאת מאחר ותמיד עשוי/עלול לעלות נושא המבטל את מוחלטות זכות זו. החברה הדמוקרטית שואפת ליציבות ולשקט. חשוב מאוד הוא אינטרס ההגנה על שלום הציבור. מטרת העבודה לבדוק באילו תנאים - כפגיעה ב בטחון המדינה - עשויה המדינה לפגוע בערכי היסוד של משפט זכויות האדם: בחופש הביטוי?

חופש הביטוי הוא ערך עליון בדמוקרטיה אך, לא בכל מחיר. חשיבות הנושא מתבטאת בתשומת הלב המוקדשת ע"י אמנות האו"ם בנושא השמירה על חופש הביטוי. הבעיה הנבדקת היא - מהו מחיר "חופש הביטוי" המשולם לטובת הנורמה החברתית המתבטאת במערכת החוקים. מערכת המגוננת על ביטחון מדינת ישראל והחברה הישראלית. כלומר, יש מקרים שבהם "טובת המדינה וביטחונה" גוברים על זכות "חופש הביטוי".

ל"חופש הביטוי" יש הגדרות בחוק, הגדרות המעגנות מהו "חופש ביטוי" ומשמעותו החוקית. ל"המרדה" יש הגדרות בחוק, הגדרות המעגנות מהי "המרדה" ומשמעותה החוקית.
גדר המחלוקת היא, כאשר ההגדרות מתנגשות זו בזו. מאחר ותחומי ההשקה/חפיפה עמומים למדי, מתעורר סבך מצבים הגורם לבעיות רבות בהבנה מתי זה גובר על זה. מתי חופש הביטוי הוא ערך עליון ומוחלט, וכאשר עקרונות של חברה דמוקרטית הנלחמת על משטר תקין באמצעות הגנה של חוקים נגד הסתה או המרדה, האם עקרונות אלו מכפיפים את מוחלטות הערך העליון של חופש הביטוי. חוקי התעבורה, החוק הפלילי וכו' מוגדרים היטב: האם חצית קו הפרדה לבן -כן או לא. האם רצחת - כן או לא.

בנושאי: חופש הביטוי, המרדה, ההגדרות עמומות למדי. האם: ריקוד עירום במקום ציבורי, חריזת שיר, ציור על קיר פרטי, ציור על קיר ציבורי, חסימת כביש, ועוד ועוד, האם כל אלו הן הבעות "חופש ביטוי" המותרות לכל דיכפין? האם יש אמצעי לבודד "חופש ביטוי" המסית וממריד? לחוק יש כלים ואמצעים לכך: מבחני ודאות קרובה, רחוקה וסבירה וכו'. העבודה עוסקת באירועים הנבדקים במבחני הודאות כדי לקבוע את מידת הזיקה להמרדה ופגיעה בביטחון המדינה.

עשויים להיות מקרים שבהם "טובת המדינה וביטחונה", גוברים על זכות "חופש הביטוי". מקרים בהם, החוק מגדיר את חופש הביטוי כעבירת המרדה הפוגעת בטובת המדינה וביטחונה.

כדי לענות על שאלת המחקר, צורת העבודה תהיה :
תיחום זמן: העבודה עוסקת בתקופה משנות ה- 50 ועד לשנות ה- 90 של המאה ה 20 בחיי מדינת ישראל.
פסיקה משפטית: העבודה תנתח פסיקות של בג"צ העוסקות בעבירות המרדה הפוגעות בביטחון מדינת ישראל. העבודה תדון בהיבטים של אמנות האו"ם ואמנות נוספות העוסקות בחופש הביטוי.
הגדרות: חופש הביטוי במדינת ישראל. יש לציין כי מאחר ומדינת ישראל חתומה על מספר אמנות או"ם, הרי היא מחוייבת כלפי הגדרות המשפט הבינלאומי בנושא חופש הביטוי. מצבים בהם החוק מגדיר כי הסתה הפכה להמרדה. כאשר - הסתה עלולה לגרום לפגיעה אישית או ציבורית, אך המרדה - כלשונה - מרד כנגד מדינת ישראל ומייצגיה.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. שאלת המחקר
3. טענת המחקר
4. מתודולוגיה
5. חופש הביטוי, מהו?
5.1 הגבלת חופש הביטוי בהלכה היהודית
5.2 מילים חריפות ב - "חופש הביטוי"
5.3 חופש הביטוי - דעות שונות להגבלתו
5.4 סיכום - "חופש הביטוי", מהו ?
6. הסתה והמרדה
7. חופש הביטוי כעבירת המרדה הפוגעת בטובת המדינה וביטחונה
7.1 מידת ההסתברות הנדרשת
7.2 נימוקים לקיום מבחן הסתברותי
7.3 הגנה מפני המרדה
7.4 תגובת אנשי ציבור לתופעת המרדה
8. המשפט הבינלאומי בהתייחסותו לחופש הביטוי.
9. סיכום ומסקנות
10. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

חופש הביטוי: ההלכה היהודית, אינה מתירה חופש ביטוי ללא הגבלה. יש הקפדה רבה על בושת פנים ולשון הרע. אומנם, יש עידוד מצד כל חכמי ישראל לעימותים מילוליים - אלו ואלו דברי אלוקים. היו מספר חריגים שהביעו דעות נגד השלטון, ונאלצו להימלט, הנביאים: עמוס, ירמיהו(1). אלו בבחינת יוצאים מן הכלל המעידים על הכלל. חז"ל דנים רבות בהגבלת חופש הביטוי. אך חשוב לציין כי, מאחר ודברי חז"ל מהווים קביעות מוסריות והמלצות, הפרתם אינה מהווה עבירה. במסכת אבות א יא, ..."חכמים הזהרו בדבריכם...".
----------------------------------------------------------------
1. הכהן אביעד,משרד המשפטים, המחלקה למשפט עברי, המרכז להוראת המשפט העברי, מכללת "שערי משפט",תשס"ב,גיליון 78.

תגים:

חופש · ביטוי · הסתה · המרדה · מלים · חריפות · מבחן · הסתברותי · CCPR · משפט · בינלאומי · ביטחון

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "חופש הביטוי ופגיעה בביטחון המדינה", סמינריון אודות "חופש הביטוי ופגיעה בביטחון המדינה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.