היישום אינו מחובר לאינטרנט

תהליך שילוב מתבגרים וצעירים עולי קווקז בקהילה ובחינוך

עבודה מס' 065949

מחיר: 312.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הקליטה החברתית בישראל של עולי רוסיה בנושאים חברתיים וכלכליים, תוך התמקדות בחינוך הנוער ובנערים המקבלים עזרה בלימודים בבית דני בתל אביב

14,307 מילים ,32 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

הבעיה המוצגת להלן היא הקושי בשילוב ובקליטה של עולים חדשים מקווקז שנשרו מבית הספר, במסגרות אחרות: הן בשל הקשיים הרגילים של בני הנוער והן בשל הבדלי תרבות.
הנערים הללו אינן רגילים למערכת חינוך מערבית, השונה ממערכת החינוך הסובייטית, חלקם בא מבתים בהם הפרנסה מצויה בקושי רב, ואין מי שישגיח עליהם ולכן נשירתם היא רק שאלה של זמן.
נוסף לכל הבעיות הללו קיימות בעיות רגילות של הגירה: קליטת יהודי בריה"מ היא הקליטה הגדולה ביותר בתולדות המדינה לאחר העליה החמישית.עליה זו מאופיינת ע"י שני גלי עליה גדולים ביותר, בשנות השבעים ובשנות התשעים.
בשנת 1990 מסתמנת פריצת דרך בעליה, שלא היתה כמותה מאז קום המדינה. ב-9 החודשים הראשונים של העליה זו עלו לישראל כמעט 100,000 עולים מבריה"מ- גידול של 763% בהשוואה לשנת 1989. מספר זה של עולים מבריה"מ הגיע לישראל ב-16 שנים עד לעליה זו.
מגוון העזרה הוא רחב מאוד אולם למרות זאת לא כל העולים מרוצים בארץ מבחינות שונות. חלקם לא מרוצים מצורת הקליטה וחלקם לא מרוצים מהמשך הטיפול בהם או מהצלחתם בקליטה ובהתערות הפנימית.
על פי מנין מחלקת העליה בסוכנות היהודית הגיע בחודש ינואר העולה ה-400,000 מאז ראשית גל העליה. המאורע, אומר ראש מחלקת העליה בסוכנות, אורי גורדון "עבר ללא טכסים וחגיגות כי העליה נמצאת בשפל שלא היה כדוגמתו מזה שנתיים. ב-1989 הגיעו 24,000 עולים, ב-1990 הגיעו 199,500 עולים ,ב-1991 170,500 עולים." (בנדר 1992)
בעיות נוספות אפשר למצוא כדוגמא בקליטת מורים במשרד החינוך.כשהחלה העליה המאסיבית לישראל בשנת 1989, הגיעו כ-15,000 עולים מורים. 900 מהם הצליחו להיקלט במערכת החינוך; נקלטו בעיקר המורים שלימדו מקצועות ריאליים ומאידך והמורים במקצועות ההומניים לא הצליחו להיכנס למערכת החינוך.קראתי לאחרונה בעיתון ידיעות כי בבי"ס מקיף גילה בירושלים תלמידים היכו מורה רק משום שהוא עולה מרוסיה.תוך כדי מעשה קרו לעברו שוב ושוב "רוסי מסריח". ההורים באותו בי"ס ביקשו מהמנהלת להחליף את המורה למתמטיקה משום שהיא אינה יודעת עברית (יחזקאלי 1992).

כלי המחקר הוא שאלון המוצג בסוף העבודה.
השאלון כלל 13 שאלות פתוחות, כאשר לכל שאלה היו כמה אפשרויות תשובה.
המחקר הוא מחקר איכותי, המתבסס על תשובות העונים.
אופיו של מחקר זה הוא תיאורי- מתאר מציאות.

תוכן העניינים:
1. מבוא
2. מטרת המחקר
רקע למטרת המחקר
מטרות המחקר האופרטיביות:
שאלות המחקר
3. הגדרת מושגים
4. סקירת הספרות
דפוסי ההסתגלות
קליטת העליה והביקורת עליה
5. בעיות של מהגרים
6. מתודולוגיה
כלי המחקר
המשתנים
אוכלוסיית המחקר
גבולות המחקר
אתיקה
7. תוצאות המחקר ודיון
8. סיכום העבודה
9. ביבליוגרפיה
10. שאלון לנערים

הערת מערכת: לא בכל העבודה צויינו מראי מקום.

קטע מהעבודה:

העליה הנוכחית אינה מאופיינת בנשירה גדולה למרות המצב הכלכלי הקשה- וזאת בשל מדיניות ההגירה הקשה של ארצות המערב. אי לכך העולים נשארים רובם בארץ והחברה הישראלית צריכה להתמודד עימם.
עלית שנות השבעים אופינה בנשירה גדולה. רבים מן העולים נשארו בוינה או באיטליה כאשר מגמת פניהם הסופית היתה ארה"ב,ולשם כך הם היו מוכנים לסבול זמן רב בתחנות מעבר.נשירה זו קיבלה מעין גושפנקה והיתר מוסרי מתופעת הנשירה שהיתה גם בקרב הישראלים.
משנת 1980 שונתה מדיניותם של השלטונות הסובייטים כלפי יציאת היהודים מבריה"מ וזו הביאה לצמצום במספר היהודים שקיבלו היתרי יציאה. ב-1980 הותרה יציאתם של 21,472 נפש, מתוכם נשרו למעלה מ-65%

תגים:

עליה · קווקזים · רוסיה · עולים · שילוב · קליטה · נשירה · הגירה · מהגרים

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תהליך שילוב מתבגרים וצעירים עולי קווקז בקהילה ובחינוך ", סמינריון אודות "תהליך שילוב מתבגרים וצעירים עולי קווקז בקהילה ובחינוך " או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.