היישום אינו מחובר לאינטרנט

האישה היהודיה בכלכלת צפון אפריקה במאות הט"ו - י"ט

עבודה מס' 065940

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת מעמד האישה בצפון אפריקה, במאות ה- 15 עד ה-19 - וה- 20

5,008 מילים ,27 מקורות ,1994

תקציר העבודה:

היהודים אשר הגיעו לאיזור צפון אפריקה, עוד לפני חורבן בית שני, הקימו להם מאחז של קבע הישוב היהודי פרח שם עד מאה ה - 20. חלק מגדולי עם ישראל כמו הרמב"ם, הרי"ף ובעלי שותי"ם התגוררו בצפון אפריקה, ומכתביהם אנו למדים על אורחות החיים שם.
עד המאה ה-20 היהודים בצפון אפריקה היו שומרי מצוות, ואמונים על המסורת של הדת היהודית. הם שמרו על אורחות חייהם וכן על התבדלות מהקהילה הכללית, שברובה הייתה המוסלמית, הן מסיבות חברתיות והן מסיבות דתיות. עם זאת לא יכלו הם להתנתק כליל מקשר כלכלי עימם על כן החיכוכים עימם היו, לעיתים, בלתי נמנעים.
נשות היהודים חיו, כמו ברוב הקהילות בתחילת העת החדשה, בקומונה משפחתית כשהן למעשה היו הכוח המניע בכל הקשור למטלות הבית ובכלל זה גידול הצאצאים. מעטות הנשים, בתקופה זו, שהיו עצמאיות בפעילות חוץ ביתית או בפעילות הקשורה בכלכלת המשפחה. רוב הנשים עבדו וחיו בביתן כשעבודות הבית המרובות היו למעשה חלקה של האישה וכן הן סרו באופן מוחלט למרותו של הבעל, עימו התחתנו בגיל רך מאוד.
מטרת עבודתי זו היא לסקור את מעמד האישה בצפון אפריקה, במאות ה - 15 עד ה-19 - וה- 20, צורות פעילויותיה, מעמדה במשפחה בפרט ובחברה בכלל, במה האישה עסקה, ומה היה השוני בינה לבין עיסוקי והכשרתו של הבן.
כן ברצוני לבדוק בעבודה זו את מידת השפעת המסורת על תפקודן של הנשים, וזאת לאור השינויים הכבירים שחלו בסוף התקופה הנחקרת, לאור המודרניזציה שחלחלה לארצות אלו.
ניהולן המודרני של המדינות, כדוגמת מרוקו, מצרים, ואלגיר, שהחל עוד בסוף המאה ה- 19 והמשיך הלאה גם במאה ה- 20, נותן לנו את הכלים להבחין כיצד חברה סגורה בעלת מסורת ארוכת שנים משנה את אורחות חייה השמרניות *1.
העבודה תסתמך על ספרות ראשונית וספרות משנית שנכתבה בנושא.
---------------------------------------------------------------------
*1 - Ashford douglas e Political change in morocco pp.18-36.

ראשי פרקים:
מבוא
השפעת החברה הגויה על היחס לאישה
היחס לאישה אצל המוסלמים
הדת בחיי הנשים
עיסוקי האישה המסורתית
העיסוקים בבית
נשים עצמאיות
הונה של האישה
השפעת המודרניזציה
השפעת המודרניזציה על חיי המשפחה
החינוך המודרני
השפעת המודרניזציה על עיסוקי האישה
סיכום
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

גישתו של ספר הקוראן, כפי שביטא אותה במאה ה- 17 מוחמד באקיר מג'ליסי, טוענת כי: "אישה חייבת לציית לכל פקודותיו של בעלה, וכשהם לבד להכנע ברצון לכל דרישותיו" *2.
קשה למצוא במקורות האסלאמים גישה מגובשת דיה ביחס למעמדה של האישה. את ההבדלים בין התקופות השונות והפלגים השונים, בתוך האסלאם, ניתן לייחס לפרשנויות שונות. יש הטוענים כי נחיתותן של הנשים באסלאם, לעומת זו של הגבר, הוגברה על-ידי פרשנותם המוטעית של כתבים אשר אושרו על-ידי מוסדות הדת *3.
--------------------------------------------------------------------
*2 - SHIREEN MANDEVI, "THE POSITION OF WOMAN IN SHICA IRAN VIEWS OF THE CULAMA," P.265.
*3 - AFSHAR HALEH, "THE LEGAL, SOCIAL AND POLITICAL POSITION OF WOMEN IN IRAN," P.14.

תגים:

מעמד · אישה · פמיניזם · פמינסטיות · אפליה · חיי · משפחה · מודרניזציה · אישה · עצמאית · מוסלמים · איסלאם

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "האישה היהודיה בכלכלת צפון אפריקה במאות הט"ו - י"ט", סמינריון אודות "האישה היהודיה בכלכלת צפון אפריקה במאות הט"ו - י"ט" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.