היישום אינו מחובר לאינטרנט

פערי שכר בישראל

עבודה מס' 064977

מחיר: 312.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם פערי השכר בישראל מוצדקים?

5,917 מילים ,15 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

מדינת ישראל מאופיינת ברמה גבוהה מאוד של אי שוויון בשוק העבודה ורמה בינונית עד גבוהה באי השוויון ברמת החיים. (גבאי ,2000). הגידול באי השוויון בהכנסות בשני העשורים האחרונים של המאה העשרים היא תופעה ידועה בעולם ככלל ובישראל בפרט. ידוע שמתחילת שנות השמונים גדל אי השוויון בהכנסות העובדים בין אקדמאים ללא-אקדמאים. בישראל היה גידול באי השוויון בחלוקת ההכנסות גם בתוך הקבוצות הדמוגרפיות ( סולברג, 2001). בישראל, בשנים האחרונות אנו עדים לכך ששוק העבודה מגדיל מאוד את התמריץ היחסי ולאקדמאים ולמנהלים גם כאשר האחרונים אינם שונים בהשכלתם מעובדיהם כך למשל בשנות ה- 90 השתכרו בעלי 16 שנות לימוד, כ- %82 יותר מבעלי השכלה נמוכה יותר כשהפער בשנות ה- 80 היה רק % 62.בתקופה זו הייתה גם יותר מהכפלה של פער השכר בין מנהלים לשאר העובדים בעלי תכונות דומות בותק והשכלה. (דהן 1999).
אי השוויון בחלוקת ההכנסות בישראל ממשיך לגדול: ההכנסה הממוצעת של משפחה בעשירון העליון הסתכמה בשנה שעברה ב-41,840 שקל - פי 13.5 מההכנסה בעשירון התחתון; הכנסה של גבר לשעת עבודה הסתכמה ב-45.3 שקל - פי 1.2 מההכנסה הממוצעת של אישה (נתוני הלמ"ס: סקר ההכנסות המשולב לשנת 2002).

על פי נתונים מעודכנים לתחילת שנת 2004 (גרינשטיין ,2004), למרות הצמיחה במשק, ממדי האבטלה גדלים ופערי השכר מתרחבים.באוצר צופים צמיחה מהירה של 3.2% ב-2004, אולם מהצמיחה ייהנו בעיקר העשירים ולא העובדים הפשוטים. פער השכר בין עשירים ועניים הגיע לשיא של 506% בתחילת פברואר 2004. כלומר הפער בין השכר הנמוך והגבוה במשק נסק לפי 6.1, לעומת פי 5.8 ביולי 2003.

מדוע בעצם לשלם שכר גבוה? התשובה המיידית היא שכדי להעסיק את המנהלים הטובים ביותר, חייבים בעלי המניות בבנקים להציע להם שכר ותנאי העסקה משופרים העומדים בתחרות "בשוק המנהלים". תיאורית הסוכנות מציעה הסבר משלים: אמזלג ומחרז (2002) יוצאים מתוך תיאוריית הסוכנות agency לפיה המנהלים הבכירים ובראשם המנכ"ל הם שליחי בעלי המניות, אולם האינטרסים שלהם אינם בהכרח חופפים לאילו של בעלי המניות. לדוגמא ( על פי אליאס ושרייבר ,2001) בעלי המניות עשויים לרצות במדיניות של לקיחת סיכונים בחברות שבבעלותם כאשר הסיכונים מנוטרלים הדדית ע"י בעלות במספר חברות. המנהלים לעומת זאת יסלדו יותר מסיכון שכן כשלון עלול להיות הרסני מבחינתם הן ביחס למקום עבודתם הנוכחי והן ביחס למוניטין שלהם ולאפשרויות ההשתכרות שלהם בעתיד.
שכר גבוה עשוי להיות אחת הדרכים להבאת האינטרסים של המנהלים לידי חפיפה עם אלו של בעלי המניות. דרכים נוספות הן תגמולים בדרך של מניות ואופציות ההופכות את המנהל לשותף בחברה וכן מנגנוני פיקוח שהם למעשה אלטרנטיבה השונה מהותית משני סוגי התגמול (שכר וחלק בבעלות).

שאלת המחקר:
שאלת המחקר היא האם פערי השכר בישראל מוצדקים?
המחקר הוא מחקר הכולל סקר ספרות וניתוח .לאחר הצגת העובדות,תוגדר הדילמה המוסרית ותנותח על פי מספר גישות .

תוכן העניינים:
מבוא
שאלת המחקר
שיטה
רקע: צדק חברתי וזכויות חברתיות וכלכליות מינימליות
מדדי אי שוויון
שכר מינימום
שכר מקסימום
דיון בדילמות
סיכום
ביבליוגרפיה
נספחים

קטע מהעבודה:

על פי ישובי(1), ביסודה של מסורת זכויות האדם עומד הרעיון כי לכל אדם, באשר הוא אדם, יש זכויות בסיסיות, המגיעות לו ללא תנאי. הזכויות הללו נובעות מהערך של כבוד האדם (Human Dignity), אותו דבר שהוא "צלם האנוש" והוא שמייחד את האדם מכל היצורים. כבוד האדם משמעו להתייחס אל האדם כבן-אנוש והיפוכו הוא יחס משפיל, הפוגע בזכויות האדם. כבוד האדם הוא אפוא המקור שממנו נובעות כל הזכויות אך הוא גם זכות בפני עצמה, לצד הזכות לחירות, לשוויון ולהליך הוגן.
-----------------------------------------------------------------
1. ישובי, נ. (1997) מהן זכויות חברתיות. מתוך הדו"ח "זכויות, לא הטבות" על זכויות חברתיות בישראל. האגודה לזכויות האזרח בישראל.

תגים:

הכנסה · אפליה · שוויון · שוק · רמת · חיים · עשירון · עליון · תחתון · חברה · משק

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "פערי שכר בישראל", סמינריון אודות "פערי שכר בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.