היישום אינו מחובר לאינטרנט

ניצול שעות הפנאי בקרב ילידי אתיופיה בני 40-35

עבודה מס' 064481

מחיר: 312.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הצגת הבדלי התרבות בין ילידי אתיופיה לילידי הארץ, בטווח הגילאים הנע בין 40-35 שנה.

7,036 מילים ,23 מקורות ,2002

תקציר העבודה:

העולם התרבותי, כיום, הינו עולם אשר השונה מהותית מהעולם מלפני מספר עשורים בלבד. אחד הגורמים, מהיותר משמעותיים, בעולם התרבותי המשתנה, הינו הגורם הטכנולוגי. ההתפתחות הטכנולוגית האיצה תהליכים רבים בחיינו ויצרה עקב זאת שינויים רבים אשר אנו חשים אותם במערכות השונות בחיינו היומיומיים ובכלל זה גם בעולמנו התרבותי, קרי שינויים אלו הביאו גם לשינויים ערכיים, להם השלכה ישירה על נושא תרבות הפנאי (אדוני,1979).
השינויים הטכנולוגיים הביאו לשיפורים מרחיקי לכת באיכות חייו של האדם ולעלייה דרמתית ברמת חייו, הם הרחיבו את ספקטרום ההיצע התרבותי ובכך הגדילו את מגוון אפשרויות הבילוי והעיסוק העומדים לרשות הפרט. הם אף הגדילו את פרקי הזמן, בהן ניתן לנצל אפשרויות אלו (גולדברגר, 1995, כץ, 1973, כץ,1993).
הגידול בפרקי הזמן הפנוי של הפרט נובע בעיקר מהסיבות הבאות:
הטכנולוגיה המודרנית הביאה לעולמנו את עידן המכונה והמכונית, המטוס, האוכל הקפוא וכל הקשור להקלה על עבודות הבית.
-הירידה בכוחן והשפעתן של הממסד הדתי והמשפחה.
-חשיבותו של הזמן הפנוי נקבעה יותר בתודעה.
-עלייה משמעותית ברמת ההשכלה.
-היעדר עייפות פיסית כתוצאה מהמיכון המתפתח.
-עלייה ברמת ההכנסה, היכולות הכלכליות פתחו אפשרויות רבות לבילוי בזמן הפנוי.
לגידול בפרקי הזמן הפנוי ישנן השלכות על החברה כולה ועל הפרט בפרט, הצריכה התרבותית והיצע הפעילויות גדלות כל הזמן. הצפייה היא שבעתיד, שעות הפנאי תהפוכנה, עבור אנשים רבים, לחלק הזמן המשמעותי והמהנה ביותר בחייהם, לכן חובה היא לשים יותר דגש על תחומי העיסוק בשעות הפנאי הראויים לפיתוח (גולדברגר, 1995).
במדינת ישראל, המוגדרת על ידי משפחת העמים כמדינה מתפתחת, ישנם תושבים לא מעטים בחברה אשר הקידמה הטכנולוגית זרה להם. סיבות רבות יכולות להיות הגורם לתופעה זו, כשאחת מהן, בעלת משקל רב מאוד, היא הרקע התרבותי השונה של חלק מאזרחי המדינה. אל נשכח שמדינת ישראל הינה מדינה הקולטת עולים חדשים, שקליטת עולים יהודים הינה אחת מחובותיה כלפי כל יהודי באשר הוא, וכשמדובר הוא בהבאתם ארצה של יהודים ממדינות לא מפותחות בעלי רקע תרבותי השונה מהותית מאלו של יושבי הארץ, הרי לנו פערי תרבות הנובעים מהרקע השונה של הפרט.
בעבודה זו נתרכז בעולים אשר הגיעו ארצה מאתיופיה. נעמוד על הבדלי התרבות בין ילידי אתיופיה לעומת אלו אשר נולדו בארץ, בטווח הגילאים הנע בין 40-35 שנה. נעמוד על השוני שבין שתי קבוצות אלו בניצול שעות הפנאי ובמשקלו של הרקע התרבותי המשפיע על ניצול זה.
הריבוד החברתי בישראל הוא רב ומגוון. חלקה, הלא מבוטל, של אוכלוסיית ישראל מורכבת מעולים חדשים, גם כאלו אשר הגיעו מארצות נחשלות - כמו אתיופיה. עולי אתיופיה, שהגיעו מרקע תרבותי שונה ומדרך חיים, השונה לחלוטין מאשר זו בארץ, הינם, יש להניח, בעלי קודי התנהגות השונים מאלו של תושבי הארץ.
נשאלת השאלה, האם דפוסי התנהגות אלו ישמרו גם לאחר מספר שנים של חיים בארץ, והאם יהיה ביטוי לדפוסי העבר גם לאחר מספר שנים שהם בארץ ?
שאלת מחקר
האם יש מן המשותף בצורת ניצול שעות הפנאי בין ילדי אתיופיה לילידי הארץ, בני 40-35, וכן מה משקלו והשפעתו של הרקע התרבותי על צורת ניצול שעות הפנאי ?
מטרת המחקר
לבדוק את דפוסי הפנאי של בוגרים בחברה הישראלית- הן כאלו החיים בארץ כבר שנים רבות והן אלו שעלו מאתיופיה.
המחקר בוסס על הגישה הכמותית.
המחקר יבוסס על שאלון מובנה הכולל שאלות סגורות שיופץ לאוכלוסיית המחקר.
אוכלוסיית המחקר הינה 60 איש בגילאי 35-40 כולל.
כלי המחקר הינו שאלון מובנה

ראשי הפרקים
1.מבוא
2.הקדמה- השתלבות עולי אתיופיה
3.תרבות הפנאי וניצולה בעולם החדש
4.דילמות תרבויות של מהגרים
5.מתודולגיה
6.שיטת המחקר
7.תוצאות
8.סיכום
9.ביליוגרפיה
10.נספח- שאלון

קטע מהעבודה:

הפנאי יכול להיות מוגדר בצורות שונות על ידי תרבויות שונות. מושג הפנאי כמעט ואינו קיים במסורת היהודית. על אף העובדה שהמונח פנאי הינו עתיק יומין, נטתה המסורת היהודית להכתיב את השימוש בזמן. עם זאת ניתן עדין להגדיר את הפנאי במונחים של זמן שאינו מוקדש למילוי חובות כגון עבודה או טיפול במשק הבית, אך פעילויות הפנאי עצמם הם פחות נורמטיביות. התרבות הגבוהה, הקנונית, מאבדת מחשיבותה ויורשת אותה תרבות פנאי מתירנית ומגוונת הרבה יותר (כץ, 1999).

מקורות:

Coefficients
 
6.151273
0.000556
4.004432
3.177676
12.72479
Intercept
-0.79414
0.035456
2.699998
0.534721
0.312014
X Variable 1
-1.92095
0.044656
-1.52055
0.535202
-0.8138
X Variable 2
-0.26874
0.015562
2.988968
0.613493
1.000364
X Variable 3
-0.58913
0.326566
1.959559
0.449745
0.341235
X Variable 4
-0.81915
0.051646
3.564577
0.58469
0.390374
X Variable 5
-1.61359
0.218596
-1.26484
0.484053
-0.61225
X Variable 6
המשתנים המובהקים הם
עבודות הבית: הגברים עוזרים יותר לנשותיהם בבית, לעומת העבר.
כמות הקריאה עולה היות והאתיופים מבינים יותר את השפה המקומית.
כמות הבילוי מחוץ לבית עולה.
סיכום העבודה
עבודה זו עסקה בנושא תרבות הפנאי של עולי אתיופיה בגיל ההתבגרות, תוך תיחום לגיל 35-40 הנקרא. בחברה המערבית גיל זה הוא אמצע החיים:
נושאים פסיכולוגים
שלב המשפחה
שלב החיים
קבוצת גיל
פיתוח זהות
בוגר
התבגרות
21-15
יצירת מחויבות כלפי בן זוג.
בוגר נשוי
מעבר לבגרות
30-22
הסתגלות לדרישות הרגשיות של ההורה
הורות לילדים
בגרות מוקדמת
28-35
הערכה חדשה של ערכים
הורה למתבגרים
אמצע החיים
45-35
התמודדות עם אפשרות
הורה לילדים בוגרים
אמצע החיים לשינויים ממשיים
46-55
פיתוח עיסוקים חדשים
סבא לנכדים צעירים
מעבר לבגרות מאוחרת
56-62
הכרה בסגירת אפשרויות
בחיים
סבא לבוגרים
בגרות מאוחרת
63-70
לעומת זאת, בחברה האתיופית המסורתית גיל 35 הוא הגיל שבו הפרט הופך להיות כבר סבא לנכדים, כך שהסיכויים שבגיל זה יפנה הסב הטרי את מרצו, בכדי לגוון את פעילויותיו, הינו נמוך ביותר - רובם עבדו בחקלאות עד סוף ימיהם. לאור האמור ולאור התרבות השונה יש להניח כי תרבות הפנאי שלהם תהיה שונה.
בתוך שלל תמורות אלו, בולט במיוחד תהליך קליטתם של יהודי אתיופיה בישראל בבעייתיות הייחודית שהוא מציב. בשל ההבדלים התרבותיים, המיומנויות הנמוכות וההון האנושי הדל, של החברה האתיופית בהשוואה לאלו החיים בארץ, נתפסת קבוצת העולים מאתיופיה כמיוחדת, וככזאת, נדרשת הקמת מסגרות ייחודיות בכדי להקל על הסתגלותם.
אי-נקיטתה של גישה התערבותית, וההימנעות מטיפול אינטנסיבי באוכלוסייה זו, פירוש הדבר יהיה הפקרת עולים אלה בתוך מערכת אשר לא מוכרת להם כלל. אולם, באם אכן כן תהיה התערבות במהלך קליטתם של עולי אתיופיה בישראל, לכאורה ברוח גישת כור ההיתוך הישנה אשר שמה לה ליעד את השוויון החברתי, או אז המערכת תצטייר כמתחשבת
די הצורך ברגשותיהם ובזהותם הייחודית של העולים. ככלל, היעדים, שהציבה לעצמה מדינת ישראל, הם קליטה חברתית ותרבותית של כלל העולים המגיעים לארץ, תוך השמירה על ייחודם התרבותי כשמשימתם הראשונה היא להבטיח את שילובו של כל עולה. אולם, באם לא ננקטו די מאמצים בכדי לשנות את תרבות הפנאי של העולה החדש, על מנת
שייקלט גם מהבחינה התרבותית טוב יותר, סבורני שיהיה זה בכייה לדורות, היות והטמעתם בחברה הישראלית תתקל בקשיים רבים אשר ייבדלו חברה זו משאר הקהיליות בארץ. עד היום עוד ישנם עולים, ברחבי הארץ, שטרם ביקרו בבית קולנוע או שלא יצאו כלל לטיולים ברחבי הארץ.
בהתייחסותינו להשערות המחקר של עבודה זו, ובכן הללו אוששו, ואכן "הזמן עושה את שלו", ככל שהעולה החדש, אשר נמצא בארץ תקופה ממושכת יותר, הוא אכן מתחבר יותר אל המקומיים ומרגיש כחלק אינטגרלי מהם ומתרבותם. אי-לכך, לדעתי, על העוסקים בקליטה לשנות גם את דפוסי ניצול הפנאי של העולים על מנת שרוח כור ההיתוך
הישראלי יעבוד באפקטיביות רבה יותר ובמהירות רבה יותר.
ביבליוגרפיה
בר לב, מ. (1991). תרבות שעות הפנאי,בתוך בשדה חמ"ד 34 (ג' - ד') ע"מ 39 - 51.
גולדברג אלן (1997), בריאות עולי אתיופיה, ירושלים.
דורי, א. (1991). פיצוי בזמן הפנאי על מחסור בשליטה האישית בעבודה והקשר שלו לשביעות הרצון בעבודה ובחיים,אוניברסיטת בר אילן.
זוזוליה מ (2000) הקשר בין קליטת השפה לקליטה חברתית בקרב עולים חדשים ירושלים: האוניברסיטה העברית.
כץ א.ו ואחרים (1999), תרבות הפנאי בישראל, ירושלים: האוניברסיטה הפתוחה.
כץ אליהוא ואחרים (עורכים) (1999) תרבות הפנאי בישראל, תל אביב: האוניברסיטה הפתוחה.
כץ, א. האז ח, שיף, מ.(1990). " אינדיקטורים תרבותיים, דו"ח ביניים - נתונים ראשוניים" בתוך תרבות הפנאי בישראל, ירושלים.
ליפשיץ חן, נועם גילה (1993), סקר עולים צעירים מאתיופיה, ירושלים, אוגוסט.
לרר זאב (1994), הפסיכולוגיה של ההגירה, ירושלים.
רוזן חיים (1994), פרויקט הצעירים- עולי אתיופיה מנקודת מבט תרבותית, המשרד לקליטת העלייה, האגף לתכנון ומחקר, ירושלים, דצמבר.
רוזנבאום י ופרבר (1994), מעקב אחר הנקלטים במסלול הקליטה הישירה, המשרד לקליטת עלייה, אוגוסט.
רסקין, ה. (1995). חינוך לתרבות הפנאי, תכנית מסגרת לגן הילדים ולכיתות א' - י"ב, משרד החינוך והתרבות ירושלים.
שובל י., (1983), דפוסי ההסתגלות של עולי בריה"מ. ירושלים.
Berry J W (1990) "Immigratiion, Acculturation And Adaptation" Applied Psychology: An International Review 46, Pp. 5-34
Bread J Reghem M.,, (1995) "Measuring Leisure Motivation", Journal Of Leisure Research, Vol 15. Pp. 136-154.
Cais Judith (1983), "Socialization And Verbal Behavior: An Israeli Example", Intenational Journal Of Sociology Of Language, 41.
Carol W. Pfaff,(1994) "Turkish In Contact With German Language", Intenational Journal Of Sociology Of Language, 6.
Covey, Stephan R. (1996) "Three Roles Of The Leader In The New Paradigm", The Leader Of The Future, Hesselbein, Goldsmith And Beckhard, (Eds) San Francisco: Josey-Bass,. Pp. 149-159.
Godbey, G.(1981). Leisure In Your Life: An Explanations. U.S.A: C.B.S Saundens College Publishing.
Kiewitz Ch., Weaver J., Brosius H. Weimann G., "Cultural Differences In Listening Style Preferences: A Comparison Of Young Adults In Germany,Israel And The United States", International Journal Of Public Opinion Research, 9(3) (November 1997).
Philips Susan, (1984) "Contextual Varitation In Courtroom Language Use", Intenational Journal Of Sociology Of Language, 49.
Picard R., "The Economics Of The Daily Newspaper Industry", In Media Economics:Theory And Practice, Alison A., Owers J. Carveth R., 2nd Ed. (Lawrence Erlbaum Associates, Nj, Usa, 1998).
Ping Yi ((1996) The Relationship Among Self-Esteem, Acculturation, And Recreation Participation Of Recently Arrived Chinese Immigrant Adolescents Journal Of Leisure Research 28: 4 Pp : 251-273.
שאלון
שאלון זה הינו חלק ממחקר מקיף שנערך במסגרת מחקר אוניברסיטאי בנושא תרבות הפנאי. תרבות הפנאי נחקרת כיום במישורים רבים והשאלון הנוכחי בה להשוות את התרבות הפנאי של ישראלים מול עולים חדשים יוצאי אתיופיה.
השאלון הוא אנונימי והתשובות ישמשו למחקר בלבד.
לפניכם מספר שאלות בנושאים דמוגרפיים ולאחר מכן שאלות בנושא פנאי. אודה לכם אם תשיבו על כל השאלון, ברצינות הראויה, על מנת שנוכל להסיק ממנו מסקנות.
שנת לידה_____________ כמה שנים את/ה בישראל _____________
ארץ לידה: 1. ישראל/אחר 2. אתיופיה
מצב משפחתי: 1. רווק/ה 2. נשוי/נשואה 3. גרוש/גרושה 4.אלמן/ה 5. מס' ילדים בבית_________ 6. מס' נפשות בבית_________
השכלה: 1. יסודי 2. תיכון 3. אקדמאי 4. אחר__________.
האם יש לך מקצוע? 1. כן 2. לא
האם את/ה עובד/ת במקצוע? 1.כן 2. לא
האם בן/בת זוגך/זוגתך עובד/ת? 1. כן 2.לא
האם אתה: 1. שכיר 2. עצמאי 3. אחר_____________.כמה שעות את/ה עובד/ת_____ שעות מתוכם________ שעות במקום העבודה_________ בבית_________.
שאלה סגורה: עד כמה את/ה מרוצה מעבודתך 1234567 (1- מרוצה מאוד, 7- מאוד לא מרוצה)
מה גובה משכורתך מהעבודה 1. בין 3000-4000 2. בין 4000-5000 3. יותר
מה סך הכל הכנסה חודשית 1. בין 6000-7000 2. 8000-9000 3. מעל.
ציין/י מס' שעות ביום שאת/ה מקדיש/ה לפעילויות הללו
שעות ביממה
עבודות בית
ספורט
צפייה בטלוויזיה
קריאה
בילוי מחוץ לבית
אחר
אילו מהפעילויות הללו את/ה מעדיף/ה לעשות לבד או עם בן/בת הזוג או יחד עם הילדים
עם כל המשפחה (ילדים)
עם בן/בת הזוג
לבד
עבודות הבית
ספורט
צפייה בטלוויזיה
קריאה
בילוי מחוץ לבית
אחר
תודה רבה לך על שיתוף הפעולה.
Organization for Economic Cooperation and Development (OECD), Trends in International Migration: Continuous Reporting System on Migration, Annual Report (SOPEMI), 2002 Addition, Paris 2003, pp. 17-51.

תגים:

אתיופי · תרבות · פנאי · זמן · גיל · המעבר · תרבות · מהגרים · הגירה · עולים · עלייה · אתיופיה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ניצול שעות הפנאי בקרב ילידי אתיופיה בני 40-35", סמינריון אודות "ניצול שעות הפנאי בקרב ילידי אתיופיה בני 40-35" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.