היישום אינו מחובר לאינטרנט

ניצול המים בסוריה

עבודה מס' 040583

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: רקע גיאוגרפי, מקורות המים וגיאופוליטיקה, מפעלי מים ואגני ניקוז, חקלאות, אוכלוסיה וההיצע והביקוש למים בסוריה.

8,010 מילים ,30 מקורות ,1993

תקציר העבודה:

עבודה זו דנה בחשיבות המים ובניצולו במדינה ערבית מזרח תיכונית אויבת הגובלת בישראל. המים מהווים נכס לאומי חשוב מאוד ועולה חשיבתו בשנות בצורת. בשנות השמונים פקדה בצורת קשה מדינות המזרח התיכון, דבר שעורר הרבה בעיות וסכסוכים אזוריים על מים והביא להתמקדות מדינות רבות במים אפשרות השגתו, וניצולו בהתאם לדרישותיה בלי הפרזות וגירעונות.
עבודה זו בודקת את מצב המים בסוריה אשר שטחה, הוא 186000, (קמ"ר).
בפרק הראשון אדון בגיאוגרפיה של סורי, והשפעת הגיאוגרפיה על האקלים והמים.
בפרק השני אדון במקורות המים בסוריה, נהרות בינלאומיים, מעיינות ונחלים אזוריים מקומיים. כמות המים שמקבלת סוריה מכל הנ"ל.
בפרק השליש אדון בהיצע ובביקוש של המים בסוריה, מהו היצע המים הנמצא בסוריה בערך, ומהו הביקוש למים , האם המדינה עומדת במאזן עם הכמות שיש לה או שהיא בגירעון.

תוכן העניינים:
הקדמה
מבוא
פרק ראשון: גיאוגרפיה ודמוגרפיה
המערך הפיזי בסוריה
האקלים

פרק שני: הרשת ההידרוגרפית: מקורות המים
גיאופוליטיקה של אי שוויון
ספיקה
מפעלי מים משנות ה-50 ועד היום
אגן הירדן והירמוך
אקלים וספיקה
אגן הניקוז הצפוני
הירמוך
נקודת ההשקה בין הידרולוגיה ופוליטיקה
ניצול מי הירדן והירמוך
מפת החקלאות
פרוסת האוכלוסייה

פרק שלישי: היצע וביקוש למים בסוריה
שקיה
יצור חשמל
ריכה ביתית ותעשיה
וריה משאבי טבע
סכמים על חלוקת מים באגני הפרת והחידקל
יחסים בין מדינות הפרת והחידקל
סיכום
ביבליוגרפיה.

קטע מהעבודה:

המים הם נושא חשוב ביותר בסדר היום הלאומי של מדינות רבות בעולם. חשיבותם רבה בשל הניצול הרב-תכליתי והמגוון שלהם לשתייה ולהשקיה, לייצור חשמל, לתברואה, לקירור, לניקוז שפכים, לנופש ותיירות, לשימור הקרקע, לשיט ולדיג. המים גם יכולים לגרום אסונות טבע שיש למנעם. יש מדינות שהמים חשובים ביותר לקיומן ולבטחונן. המים קשורים לאינטרס הלאומי של המדינות האלה, לדמוגרפיה שלהן ולפיתוחן החקלאי והכלכי ,ולפעמים הם אף קשורים לאידיאולוגיה שלהן (למשל, בסוריה) ומעצבים את מדיניות הפנים והחוץ שלהן. ויש מדינות שנושאי המים אינם עומדים במרכז סדר היום הלאומי שלהן. ויש מדינות שנושאי המים אינם עומדים במרכז סדר היום הלאומי שלהן וחשיבותם אינה רבה ביותר. במדינות המזרח התיכון יש למים חשיבות עליונה, ומנהיגי המדינות האלה מטפלים בכל העניינים הקשורים בהם כבעיות מדיניות מהמדרגה הראשונה.
הבצורות הקשות שפקדו אזורים מאזורים שונים בכדור הארץ בשנות ה-80 הפנו את תשומת הלב למחסור הגובר במים, שנעשה תופעה כמעט עולמית. הבצורת שפקדה את מדינות אזור הסהל שבצפון -מזרח אפריקה, כגון אתיופיה וסודן, היא שגרמה לרעב הקשה הפוקד אותן. גם בארצות -הברית, ובעיקר בקליפורניה, יש מחסור חמור במים עקב שנות בצורת ממושכות. מלאי המזון של המדינה הצטמצם במידה מעוררת דאגה, עד שמתעורר חשש שלא לאורך זמן יוכלו ארצות-הברית וקנדה להאכיל את כל הנזקקים ליבוליהן ברחבי העולם, בעולם המתפתח והמפותח גם יחד ( ( ,The Times .5.11.1990:35-40
גם ארצות מערב אירופה, בעלות האקלים הגשום, לא ניצלו ממכות הבצורת וממחסור במים בעשור האחרון. ביוון הוכרז על משטר מים, ומחסור במים מורגש בדרום אנגליה, באיטליה, בספרד, בהונגריה ואפילו בשוויץ.
אך לא רק המחסור במים מעורר דאגה אלא גם המחסור החמור במים טובים לשתייה ולהשקיה. מרבית נהרות העולם הזדהמו במידה המסכנת את המשתמשים במים ואת השוכנים על גדותיהם .
בארבעים השנים האחרונות עלה הביקוש למים עקב גידול רב של האוכלוסיה-בעיקר במדינות העולם המתפתח. בשנת 1950 מנתה אוכלוסיית העולם 2.5 מילארד בני-אדם.
בשנת 1990 הוכפל מספר האוכלוסים בעולם והוא עומד על 5.3 מילארד. כל שנה נוספים עוד כ-90 מיליון נפש, ובשנת 2000 תמנה אפוא האוכלוסייה 6.3 מילאירד נפש, וכעבור עשרים וחמש שנים תגיע ל8- מילארד (( . 1990 ,Population Reference Bureau
אוכלוסייה זו תצטרך מים לשתייה, להשקיה, לתעשיה ולנופש. האם יימצאו די מים לספק את כל צרכיה?
המחסור במים אינו קשור רק בזיהום סביבתי, במכות טבע ובגידול האוכלוסייה; ברוב המדינות ניהול משק המים לקוי, לעתים מושחת, ובדרך כלל מיושן. כמו כן הוא מושפע משיקולים גיאו-פוליטיים, המונעים את ניצולם האופטימלי של המים.
אם יימשכו התהליכים שתוארו לעיל, משברים ואסונות צפויים בחלקים נרחבים של העולם, והם ילכו ויתכפו עד כדי סיכון הסדר הכלכלי והחברתי. עבודה זו עניינה המים בסוריה שהיא חלק ממדינות המזרח התיכון. מדינות האזור הזה, השרויות במאמץ מתמיד להדביק את גידול האוכלוסייה בגידול שווה של ייצור מזון ואנרגיה, נמצאות בעשורים האחרונים בבולמוס של פיתוח כל מקורות המים המצויים בתחומן.
לפיכך חשיבות המים לסוריה היא גדולה מאוד ובכן בחרנו לעסוק במים בעבודה זו.

תגים:

מזרח תיכון · הירדן

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "ניצול המים בסוריה", סמינריון אודות "ניצול המים בסוריה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.