היישום אינו מחובר לאינטרנט

הגורמים למתקפת יפן על פרל הארבור

עבודה מס' 064476

מחיר: 181.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת ההחלטה על התקיפה בהתאם לתיאוריות.

3,985 מילים ,12 מקורות ,2003

תקציר העבודה:

על פי תוכנית שהגה מפקד הצי היפני, האדמירל יאממוטו איסורוקו (yamamoto isoroku), הפליג בסוף חודש נובמבר 1941 כוח משימה של שש נושאות מטוסים לצפון האוקיינוס השקט. כאשר קיבל הכוח את הפקודה לתקוף, הוא פנה דרומה לכיוון הוואי, מבלי שהאמריקאים גילוהו. בשעות הבוקר המוקדמות של 7 בדצמבר 1941 (ביפן היה אז 8 בדצמבר), בהיות הכוח במרחק 300 קילומטר מהוואי, המריא הגל הראשון של 183 מפציצים ומטוסי קרב מסיפוניהן של נושאות המטוסים. בשעה שמונה, לאחר טיסה של כשעתיים, הגיעו המטוסים לשמי הונולולו. למרות המתיחות ששררה אז בין שתי המדינות, לא שרר בפרל הארבור מצב הכן. החיילים ישנו, המטוסים חנו על הקרקע, ורוב האוניות עגנו בנמל. אף שהרדאר של האמריקאים גילה את המטוסים מתקרבים, הם לא האמינו כי מטוסים יפניים יכולים להגיע למרחק של 6,000 קילומטר מיפן, ולכן סברו שמדובר במטוסים אמריקאיים. ההפתעה הייתה מוחלטת: תוך פחות משעתיים נגדעה הזרוע הימית של ארה"ב באוקיינוס השקט. הייתה זו ההתקפה הנועזת ביותר בהיסטוריה המודרנית, והתבוסה הגדולה ביותר שארצות הברית נחלה מעודה(1). תוכנית פרל הארבור עצמה, שחייבה השטת כוח כביר של נושאות מטוסים לאורך אלפי מיילים באוקיינוס, בלא שיתגלה הייתה הנועזת והמורכבת ביותר מסוגה בהיסטוריה. היו כרוכים בה פריסת רשת מודיעין ייחודית, המצאת אמצעים חדשים לתדלוק ימי, פיתוח טורפדות ופגזים חודרי שריון חדשים ועריכת אימונים חסרי תקדים בנמרצותם ובדקדקנותם. מתקפה זו אמורה הייתה לציין את השלב ההתקפי הראשון, בהכרזת המלחמה של יפן(2). יפן אומנם ניצחה את המערכה, אך הפסידה, בסופו של דבר את המלחמה.
ביודענו את כוחה ועוצמתה של ארה"ב לאורך כל המאה שעברה, עולה השאלה: מה היו הגורמים שהביאו את יפן לנקוט בצעד זה ולתקוף את פרל הארבור?
בעבודתי זו אנסה לענות על שאלה זו ולנתח את האירוע בעזרת תיאוריות מתוך דיספלינת היחסים הבינלאומיים. בפרק הראשון אתייחס לרקע ההיסטורי ולשרשרת האירועים שהובילו לתקיפת פרל הארבור. בפרק השני אסביר את רמות הניתוח שבהן אשתמש לניתוח המקרה, נוסף לכך אסביר את עיקרי הפרדיגמה הליברלית ושילובה בעבודתי. בפרק השלישי אבחן את הגורמים להתקפה היפנית, ע"פ התיאוריות הנ"ל, תוך כדי ניתוח פעילותו של האדם שיזם את המתקפה והוביל אותה. בהמשך הפרק, אתייחס לתהליכים הפנימיים שאירעו ביפן באותה תקופה, שהובילו למתקפה. בסוף העבודה אביע את מסקנותיי ואנסה לענות על השאלה בה עוסקת למעשה עבודתי זו.
הרלוונטיות של עבודה זו לתקופתנו, היא בניסיון לבחון מדיניות פנים וחוץ של "מדינות בעיתיות", דוגמת עיראק. והצורך לשרטט קוים לאופיו ולדמותו של העומד בראשה, סדאם חוסיין. בנוסף, אנו עדים למתקפה נוספת על ארצות הברית, נוסח פרל הארבור, וזה כמובן מתקפת ה-11 בספטמבר. שאלה שעלתה בי במהלך כתיבת העבודה היא, מה המניעים האמיתיים של אדם מסוים, גוף מסוים, או מדינה, לקרוא תיגר על מעצמה כארצות הברית.
-------------------------------------------------------------------
1. בן עמי שילוני, יפן המודרנית תרבות והיסטוריה, (תל אביב: שוק, 1997), עמ' 225-6.
2. ג'ונסון פול, היסטוריה של הזמן המודרני, כרך א', (תל אביב: דביר, תשנ"ה), עמ' 348

תוכן עניינים:
מבוא
רקע היסטורי
פרק תיאורטי
רמת ניתוח הפרט - המודל הקוגניטיבי
רמת ניתוח המדינה - מודל הבירוקרטיה הפוליטית
סיכום ומסקנות
ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

במסגרת תחום היחסים הבינלאומיים, ניתן למקד ולנתח את מושא המחקר על ידי שימוש בשלושת רמות הניתוח הקיימות: רמת הפרט, רמת המדינה ורמת המערכת. זהו ניתוח ההיבטים השונים של היחסים הבינלאומיים והגורמים בהם שאפשר להדגישם בהסבר הפוליטיקה העולמית, בהתאם להחלטת החוקר להתמקד ב"שלמויות" (המערכת הכלל עולמית כולה וקבוצות גדולות), או ב"חלקים" (מדינות יחידות או בני אדם) בבואו לחקור להסביר תופעות כלל- עולמיות .

מקורות:

ג'ונסון פול, היסטוריה של הזמן המודרני, תל אביב: דביר, תשנ"ה.
גרהם אליסון, "דגמים מושגיים ומשבר הטילים בקובה", מתוך יחסים בין לאומיים: מקראה, תל אביב: עם עובד, תשל"ח
ג'רוויס, "עיוותי תפיסה", מתוך יחסים בינלאומיים: מקראה, תל אביב: עם עובד, תשל"ח
גולומב יעקב, מבוא לפילוסופיית הקיום: אקזיסטיאליזם, תל אביב, משרד הביטחון, תש"ן
טולנד, ג., השמש העולה: שקיעתה ונפילתה של האימפריה היפנית 1936-1945, תל אביב: הוצאת מערכות, 1985.
שילוני, ב., יפן המודרנית: תרבות והיסטוריה, תל אביב: שוקן, 1997.
Agawa, H., The Reluctant Admiral: Yamamoto and the Imperil Navy, Tokyo: kodansha international Ltd, 1980.
Bruse M., "Pearl harbor: Deterrence theory and Decision Theory, Journal of peace research, volume 4, issue 2, 1967.
Feis, H., The Road to Pearl harbor: The Coming of the war between the united states and Japan, united states: Princeton University Press, 1950.
Hosoya, C., "Britian and the united states in japan's view of the international sestem, 1937-41, "in I. Nish (ed), Anglo-japanese Alienation 1919-1952, Britain: Cambridge university press, 1982.
C. W. Kegley, E. R. Wittkopf, world Politics: trend and transformation, Boston: Worth Publishers, 1999.
Wohlstetter Roberta, Pearl Harbor: Warning and Decision, stanford: California 1961.

תגים:

בינלאומיים · הארבור · יחסים · יפן · פרל · רמות · ניתוח · קבלת · החלטות · הפתעה · אסטרטגית

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הגורמים למתקפת יפן על פרל הארבור", סמינריון אודות "הגורמים למתקפת יפן על פרל הארבור" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.