היישום אינו מחובר לאינטרנט

המתקפה על פרל הארבור - בין הפתעה אסטרטגית לקונספירציה

עבודה מס' 063672

מחיר: 228.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מבט משווה על התיאוריות המסבירות את מקורות המתקפה.

4,509 מילים ,12 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

מלחמת העולם ה-2 (ספטמבר 1939 - אוגוסט 1945) היא השנייה במלחמות הגדולות של המאה ה-20 והמלחמה הגדולה ביותר בהיסטוריה האנושית בהיקפה ובמספר קורבנותיה.
המלחמה פרצה באירופה, אבל התפשטה גם לזירות לחימה נוספות - אפריקה (במיוחד בצפון היבשת), המזה"ת, המזרח הרחוק והאוקיינוס השקט. לקחו בה חלק פעיל כל המעצמות של אותה תקופה ועשרות מדינות אחרות, שנחלקו לשני מחנות: בעלות הברית (Allies) בראשן (לפי מועד הצטרפותן למלחמה) בריטניה, צרפת, ברית המועצות וארצות הברית; ומדינות הציר (Axis) בראשן גרמניה, איטליה ויפן. מלחמת העולם השנייה פגעה באזרחים יותר מאשר כל מלחמה אחרת שקדמה לה, בזמן המלחמה בוצע רצח עם שיטתי על ידי גרמניה ובנוסף נהרגו אזרחים רבים. מיליוני סינים וקוריאנים נטבחו על ידי יפן, רצח המונים התבצע בתוך ברית המועצות, הופצצו מטרות אזרחיות גרמניות ויפניות על ידי בעלות הברית כמו גם ערים של בעלות הברית על ידי גרמניה. בסה"כ נהרגו במלחמת העולם השנייה למעלה מ-50 מיליון איש - יותר מבכל מלחמה שהייתה עד היום. יפן, מעצמת הציר השלישית, לא התערבה במלחמה עד סוף שנת 1941, בעיקר משום שהייתה עסוקה בדיכוי התנגדותה של סין. ב-7.12.1941 ערכו מטוסים יפניים, שהמריאו מנושאות מטוסים התקפת פתע על הבסיס הימי הגדול של ארה"ב במעגן פרל הרבור (Pearl Harbor) שבאיי הוואי, וגרמו אבדות כבדות לאוניות ולמטוסים אמריקניים.

ארצות הברית נקטה עד אז מדיניות של נייטרליות ובדלנות, אם כי הייתה זו נייטרליות "אוהדת" כלפי בעלות הברית; ארה"ב סייעה להן עוד לפני ההתקפה עליה, ובמיוחד לבריטניה, בשליחת נשק ואספקה חיונית דרך האוקיינוס האטלנטי. הצוללות הגרמניות, שפגעו פגיעות קשות באוניות הסוחר הבריטיות המובילות ציוד לחזית, נמנעו מלתקוף אוניות אמריקניות כדי לא לגרור את ארה"ב למלחמה. הנשיא פרנקלין ד' רוזוולט (Roosevelt) ביקש להצטרף למלחמה, אולם דעת הקהל בארצו התנגדה לכך בחריפות. היטלר בירך את היפנים על הצלחתם בפרל הרבור, וחש להכריז מלחמה על ארה"ב. עם הצטרפותה למלחמה בעקבות פרל הרבור הגבירה ארה"ב את סיועה לבריטניה ולברה"מ, ולימים שיגרה צבא לחזיתות אירופה וצפון אפריקה, ובכך תרמה תרומה מכרעת לניצחון בעלות הברית. לפי שעה נאלצה ארה"ב להפנות את כל משאביה למלחמה ביפן. היפנים נחלו בחודשים הראשונים לכניסתם למלחמה ניצחונות סוחפים בדרום מזרח אסיה, ועד מאי 1942 כבשו את הפיליפינים (שהיו בחסות ארה"ב), את הודו-סין הצרפתית, את הודו המערבית ההולנדית (אינדונזיה) את מלאיה, סינגפור ובורמה (הבריטיות דאז), וכן איים רבים בדרום-מערב האוקיינוס השקט, שהיו מושבות צרפתיות ובריטיות. הם איימו עתה על הודו, "יהלום הכתר" של האימפריה הבריטית.1
היקפי הפגיעה העצומים שספגה ארה"ב, שלוו בהשפלה לא פחות חמורה וכואבת, יצרו פתח לחקר אקדמי נרחב של אופן קבלת ההחלטות הלקוי שהוביל למתקפה, ואפיון של פתולוגיות במחקרים שעסקו בחשיבה קבוצתית. בנוסף לזרמים הקונבנציונאליים שניסו לאפיין את אופי ההתקפה על מנת למנוע אותה בשנית, הייתה סאגת פרל הרבור כר גידול נרחב לתיאוריות קונספירטיביות מסוגים שונים. החל מתיאוריות המדברות על מידע שהיה בידי צ'רצ'יל על המתקפה שעתידה לבוא, אותו הוא החליט לשמור לעצמו על מנת להשיג פגיעה משמעותית מספיק על מנת להכניס את ארה"ב למלחמה, וכלה בתיאוריות המפנות אצבע מאשימה כלפי רוזוולט עצמו, כמי שחיפש חלון הזדמנויות לשנות את דעת הקהל האמריקאית לגבי בדלנות המעצמה היחידה שהייתה יכולה להכריע את המלחמה. המשותף לתיאוריות הקונספירטיביות של פרל הרבור טמון בכך שהן תולות את האחריות למתקפה ברמת אישיות ספציפית זו או אחרת, ולא בשורת מחדלים או פתולוגיות מוטעות. הרעיון שלפיו ברקע אחד האירועים שנזכר בזיכרון הקולקטיבי של העם האמריקאי כאסון גדול, עומדת כוונה תחילה, מטרידה את מנוחתם של מחברי תיאוריות אלו ומעסיקה מספר לא מבוטל של כותבים מאז ועד היום.
בעבודה זו אסקור את התיאוריות הקונספירטיביות הנוגעות למתקפת פרל הרבור, לצד בחינת הגרסה המקובלת לניתוח אירוע זה, ואתן מבט-על משווה בין התיאוריות השונות.

תוכן עניינים:
מבוא
פרק ראשון - המתקפה על פרל הרבור ותוצאותיה
פרק שני - כשלון המודיעין
פרק שלישי - תיאורית הקשר ופרל הרבור
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

Iriye, A. (1999), Pearl Harbor and the Coming of the Pacific War: a brief History with Documents and Essays, Boston: Bedford-St. Martin's.
Theobald, Robert A. (1954), The Final Secret of Pearl Harbor: The Washington Contribution to the Japanese Attack, New York: Devin-Adair.
Rockbridge, J. (1991), Betrayal at Pearl Harbor: How Churchill lured Roosevelt into World War II, New York: Summit Books.
דיר, אלן ס' (1980), תשע נשמות : טיס-קרב במערכה על בריטניה, תל אביב: מערכות.
טולנד, ג'ון (1987), קלון : פרל הרבור ועוללותיה, תל אביב: מערכות.
סיבג-מונטפיורי, י' (2002), אניגמה : סיפור הקרב על הצופן, תל-אביב : יבנה.
צ'רצ'יל, ו' (1956), מלחמת העולם השנייה א', תל-אביב : עם הספר.
קם, א' (1990) , מתקפת פתע, תל אביב: מערכות.
וולסטטר, ר' (1979) לקחי פרל הרבור, צקלון 4, עי' 4-16.
וסילינד, פ' (2001), "פרל הרבור-אתר הנצחה בסכנה", נשיונל ג'יאוגרפיק 37, עמ' 102-117.

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המתקפה על פרל הארבור - בין הפתעה אסטרטגית לקונספירציה", סמינריון אודות "המתקפה על פרל הארבור - בין הפתעה אסטרטגית לקונספירציה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.