היישום אינו מחובר לאינטרנט

גורם הפתעה במלחמת יום כיפור

עבודה מס' 040295

מחיר: 179.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האירועים שקדמו למלחמה בשתי המדינות, ההרתעה הישראלית וכשלונה וההפתעה.

2,916 מילים ,6 מקורות

תקציר העבודה:

את המלחמות שפרצו לאורך ההיסטוריה אפשר לסווג על פי קטגוריות שונות, כל קטגוריה באה לבדוק תופעות שונות ושילובן ביחד נותן תמונה כללית על המתרחש. שילוב זה מאפשר בניית חתכים היסטוריים בהתפתחותן של מדינות ונותן תמונה נאמנה של מכלול היחסים הבינלאומיים. אחת מקטגוריות אלה היא צפי המלחמה על ידי מדינה אחת או יותר - כלומר עד כמה מדינה או מספר מדינות היו מוכנות למלחמה ברגע נתון.

אם ננסח זאת במילים אחרות הכוונה היא ליכולת חיזויה של מלחמה ספציפית. אם ההערכות המודיעיניות השונות של מדינה מסויימת קבעו שלא תפרוץ מלחמה וזאת אכן פרצה, הרי שמדינה זו היתה מופתעת לחלוטין בשעה שמלחמה זו פרצה. דוגמאות בולטות במאה ה-20 למלחמות שהפתיעו את הצד המותקף היו - מבצע ברברוסה - שבמסגרתו הגרמנים הפתיעו את הרוסים כאשר פלשו לרוסיה, פרל הרבור - שבמסגרתו היפנים הפציצו את הכוחות האמריקאיים בהוואי ומלחמת יום כיפור.

בעבודה זו נתמקד במלחמת יום כיפור. מבחינת גורם ההפתעה הרי שמלחמה זו היה לה ייחוד משלה. המצרים הודיעו בגלוי שהם מתכוננים למלחמה, לא הסתירו את הכנותיהם, אפילו שותפיהם הסורים לא הסתירו את היערכותם הצבאית ובכל זאת מדינת ישראל נמצאה מופתעת לחלוטין עם פרוץ הקרבות ב-6.10.73.

על פניו סיטואציה זו נראית פרדוקסלית לחלוטין - להיות מופתע מהתרחשות של אירוע, כאשר קיימים סימנים שונים המעידים כי אירוע זה עומד להתרחש. הרציונאל הראשוני המבצבץ מול עיניו של החוקר הוא כשל כל שהוא בהתנהגותם ובחשיבתם של מקבלי ההחלטות במדינת ישראל באותה תקופה. ננסה לרדת לשורשיו של כשל זה ולהבין את הדינמיקה של האירועים.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. תקציר האירועים במצרים שקדמו למלחמה
3. תקציר האירועים בישראל שקדמו למלחמה
4. אפיון ההרתעה הישראלית
5. כיצד הצליח היריב להשיג הפתעה
6. סיבות לכישלון ההרתעה
7. סיכום

מקורות:

נקדימון שלמה - סבירות נמוכה - הוצאת רביבים 1982 עמ' 22
בר שמואל - מלחמת יום הכיפורים בעיני המצרים - הוצאת מערכות 1980 עמ' 30.
ינוב אבנר - הרתעה והגנה באסטרטגיה הישראלית - מדינה ממשל ויחסים בינלאומיים - 24 1985 עמ' 36
קליין צבי - מלחמת יום הכיפורים - הפתעה או מלכודת - מדינה ממשל ויחסים בינלאומיים 1974 , עמ' 131.
זאבי אהרון - תוכנית ההונאה המצרית - הוצאת במקראה מודיעין וביטחון לאומי הוצאת מערכות 1987 עמ' 431. ציטוט זה הוא מתוך מסמך שלל.
לניר צבי - ההפתעה הבסיסית - הוצאת הקיבוץ המאוחד 1983 - עמ' 56.
ולד עמנואל - הינשוף של מינרווה - החלטות אסטרטגיות בתנאי אי ודאות - הוצאת ידיעות אחרונות 1994 עמ' 42.

תגים:

סאדאת · סואץ · מודיעין · דיין · שאזלי · ברה · אסטרטגיה · גולדה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "גורם הפתעה במלחמת יום כיפור", סמינריון אודות "גורם הפתעה במלחמת יום כיפור" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.