היישום אינו מחובר לאינטרנט

המעורבות הסובייטית במלחמת יום כיפור

עבודה מס' 067452

מחיר: 299.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד התבטאה מעורבותה של בריה"מ במלחמת יום כיפור?

4,138 מילים ,7 מקורות ,2008

תקציר העבודה:

העימות הבין-גושי שלאחר מלחמת העולם השנייה נעשה נדיר, שכן מלבד משבר ברלין ב-48' ומשבר קובה ב-62', שררה יציבות בין המעצמות כתוצאה ממאזן אימה גרעיני ועל כן התמקד יותר במאבקים אזוריים, כך ארה"ב ובריה"מ מצאו עצמן מעורבות כל אחת לצידו של בעל בריתה.
הסכסוך הישראלי- ערבי והמלחמות שיצר, הוא דוגמא טובה לכך.
רוב מלחמות ישראל מול מדינות ערב כללו שימוש מסיבי של נשק קונבנציונאלי מתוחכם סובייטי ואמריקאי. ברוב המלחמות, המתעמתים עשו שימוש בכל האמצעים שהיו ברשותם כשנקודת השיא היתה מפלה צבאית וסכנה ליציבות השלטון באחת או יותר ממדינות ערב.
מעורבות המעצמות לא נבעה רק משיקולים אסטרטגיים אזוריים, אלא בעיקר מהמחויבות כלפי הצד הנתמך. כל עימות צבאי עם ישראל כלל את מצרים, המהווה אבן פינה של המדיניות הסובייטית במזה"ת וכן גם את סוריה שהחל משנות ה-60 נתמכה באופן מסיבי על ידי בריה"מ.
בכל מצב בו עמדו צבאות ערב בפני תבוסה, כתוצאה מהלחץ הישראלי, עלתה בפני הסובייטים השאלה האם להתערב צבאית, במטרה להציל את השלטון הפרו-סובייטי ולשמר את הסטאטוס קוו באזור רגיש זה.
התפיסה האסטרטגית הסובייטית בעידן הנשק הגרעיני גובשה על ידי חרושצ'וב והתבססה על מאזן האימה, הוא המעניק הרתעה, אך גם איום- שכן כל עימות קונבנציונאלי יתדרדר לעימות גרעיני.
מדיניות החוץ של חרושצ'וב, שכונתה "דו קיום בשלום" עם המערב, תרמה להורדת המתח הבין-גושי, אך גם אפשרה לבריה"מ לפתח ארסנל גרעיני, שהיווה הרתעה אפקטיבית מול המערב - ארסנל גרעיני זה פותח על חשבון יכולות קונבנציונאליות, בעיקר הצי וזרוע האוויר.
כך נראה גם, כי בעת משבר קובה, האופציה היחידה שנותרה בידי הסובייטים כתגובה לאולטימטום האמריקאי, היתה הגרעין. על כן, יתכן וזו אחת הסיבות, שהביאו לנוכחות הסובייטית באגן הים התיכון, כמשקל נגד לנוכחות ולקיום בסיסים אמריקאים.

שאלת המחקר: כיצד התבטאה מעורבותה של בריה"מ במלחמת יום כיפור?

שאלות מחקר משניות:
1. האם ניתן לזהות מעורבות צבאית ומדינית ובמידה וישנה, מה היקפה ואופייה?
2. האם במערב, קרי ארה"ב, זוהו סממנים על נכונות ממשית למעורבות סובייטית עמוקה יותר?

השערת המחקר:
ניתן יהיה לזהות מעורבות סובייטית במלחמת יום כיפור לצידן של מדינות ערב למול ישראל, אך באופן שאינו מסכן את מעמדה בעולם, בעיקר למול הגוש המערבי, הינו ארה"ב.
בריה"מ הוכיחה יכולותיה, בעיקר הצבאיות, מעבר לגבולותיה, בצ'צניה ואפגניסטן, אם כי במקרה זה של מלחמת יום כיפור, האפקטיביות שלה שנויה במחלוקת.

שיטת המחקר הינה איכותית, איעזר בספרות זרה ומקומית הסוקרת את הסכסוך הישראלי- ערבי, כמו ז'ק משה, הסכסוך הישראלי- ערבי בצבת המעצמות, 1986; מאמרים מירחונים צבאיים כ:'סקירה חודשית לקציני צה"ל', וכן ספרים שונים הבוחנים את מלחמת יום כיפור וההקשר הסובייטי בה.

ראשי פרקים:
מבוא
המעורבות הסובייטית: מדיניות בריה"מ במזה"ת עד מלחמת יום כיפור
המעורבות הסובייטית: מהלך המלחמה
המעורבות הסובייטית: האיום גרעיני במלחמה
המעורבות הסובייטית: יכולות ואילוצים
סיכום ומסקנות
רשימה ביבליוגרפית

קטע מהעבודה:

מסוף המאה ה18 היה לרוסיה אינטרס מסורתי של גישה לים התיכון, "נמלים חמים" ומעבר חופשי בדרדנלים. אינטרס זה היווה בסיס לנוכחות הסובייטית באגן המזרחי של הים התיכון.
אך לא די בו על מנת להסביר את האצת מעורבותה במזה"ת במהלך שנות ה-60.
כתוצאה ממשבר קובה, הגיעה בריה"מ למסקנה, כי היא זקוקה לגמישות צבאית קונבנציונאלית גדולה יותר אם ברצונה לתת מענה לנוכחות האמריקאית ברחבי העולם.
הסובייטים שאפו לבסיסים ימיים סביב הים התיכון, כמו גם לבסיסים אוויריים, במטרה לעקוב אחר תנועות הצי השישי האמריקאי, המצוי בכל העת באגן הים התיכון.

השפעה מדינית סובייטית במזה"ת אמורה היתה לשרת את המטרות הללו, זאת בשילוב נוכחות סובייטית באוקיאנוס ההודי, שהשתלבה עם האינטרס לשמור על תעלת סואץ פתוחה.
מספרן הדל של אניות הצי הסובייטי, שיועדו לאוקיאנוס ההודי, גרמו לכך, שבריה"מ זנחה את נושא תעלת סואץ- מהלך שמסביר את חוסר הלחץ הסובייטי לפתוח את התעלה בין השנים
73'-67'.

אינטרס נוסף שניתן לזהות הינו הנפט, הוא אולי אף ראשון במעלה, שכן מהווה אחד המנופים העיקריים המשמשים למאבק נגד מדינות המערב (ללא קשר ישיר למשבר הנפט שלאחר מלחמת 73', שאינו פרי יוזמתה של בריה"מ, אך בעידודה).

במטרה לממש מגוון אינטרסים אלו, סיפקה בריה"מ סיוע רחב היקף למדינות ערב. הסיוע התבטא בעיקר באספקת נשק למצרים וסוריה לאחר 67'. הוא גובה בתמיכה מדינית ופרופגנדה אינטנסיבית במישור הדיפלומטי.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "המעורבות הסובייטית במלחמת יום כיפור", סמינריון אודות "המעורבות הסובייטית במלחמת יום כיפור" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.