היישום אינו מחובר לאינטרנט

יום העשורא ויום כיפור

עבודה מס' 063622

מחיר: 288.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת הקשר המוסלמי-יהודי בנוגע ליום העשורא ויום כיפור.

3,782 מילים ,7 מקורות ,2004

תקציר העבודה:

ב-10 באוקטובר שנת 680 (שנת 61 להיג'רה), התרחש אירוע אשר שינה לדורות את פני הקהילה השיעית ואשר הבדילה מן התרבות האורתודוכסית הסונית.
במסעו ממדינה לקופא שבעיראק, חוסיין איבן עלי , בנו של עלי ובן למשפחת הנביא, אשר בקש לתבוע את זכותו לח'ליפות ולקחתה מידי השושלת האומיית, הותקף על גדות נהר הפרת עם פמלייתו, תומכיו ומשפחתו, על ידי צבאו של עובייד אללה זיאד, מפקד הצבא האומיי בקופא.
הרקע לקרב היה המלחמה על ההמשכיות בשלטון והעמידה בראש הסמכות של האסלאם. האירוע הטרגי הזה הותיר רושם גדול בתודעה השיעית והפך את חוסיין לקדוש מעונה, קורבן של הצדק. יש לציין שאימאם חוסיין נרצח בשעה שצם. כרבלה הפכה לסמל דתי לאומי ותושבי קופא אשר נכנעו ללחץ יאזיד האומיי וזנחו את חוסיין, ממשיכו של עלי ובן למשפחת הנביא, נתקפו רגשי אשם גדולים שהם הרקע לאבל העמוק המאפיין את הקהילה השיעית ביום העשורא ועליו אדון בהמשך.
העבודה דנה במקורותיו של יום העשורא למן התקופה הפרה אסלאמית. ידוע כי יום העשורא נחוג עוד לפני המאורעות של שנת 680 בכרבלה. מנהג הצום אומץ על ידי מוחמד מהשבטים היהודים אשר ישבו באל מדינה בבואו בשנת 622 והרעיון שהצום הוא הדרך לחזרה בתשובה, לחרטה והתקרבות האדם לאל בדומה לאחת הדתות המונותאיסטיות הקודמת לאסלאם, התקבל גם על ידי המוסלמים והוא אחד מחמשת מצוות היסוד באסלאם .
היום העשירי בחודש הראשון של השנה העברית הוא יום קדוש ליהודים, י' בתשרי הוא יום כיפור, יום הצום והחג המשמעותי ביותר בדת היהודית. דבר זה מצביע במידה מסויימת על הקשר שבין יום העשורא ויום כיפור. בנוסף, מקור השם "עשורא" מצביע גם הוא על הקשר הזה. החוקרים חלוקים בדעותיהם לגבי המקור למילה "עשורא", חלקם סבורים שהמקור הוא עברי ונגזר מהמילה "עשר" (היום העשירי) ועל כך אדון בהמשך.
אם כן, בעבודה אנסה לעמוד על הקשר המוסלמי - יהודי בנוגע ליום העשורא ויום כיפור אם קיים ומה טיבו, תוך ציון ודיון בדומה והשונה בטקסים הנערכים בימים אלו ולקראתם בכל אחת מהדתות, תוך עמידה על הרקע ההיסטורי או הדתי חברתי ואף פוליטי, המאפיינים של כל אחד מהימים, מקורות שמותיהם ואזכורם בכתבים הקדושים לכל דת אם קיים.

תוכן העניינים:
מבוא
רקע היסטורי
טקסי יום העשורא
יום העשורא ויום כיפור
סיכום
רשימה ביבליוגרפית

מקורות:

Ayoub, M. Redemptive Suffering in Islam, A Study of the Devotional Aspects of
'Ashura' in Twelver Shiism, Great Britain, 1978.
Encyclopedia of Islam, (cd), n.p., n.d.
Malekpour, J., The Islamic Drama, London, 2004.
Religions of the World, second ed. St. Martin's Press, NY, 1988.
Sindawi, K., "Ashura' Day and Yom Kippur", Ancient Near Eastern Studies, vol. 38, (2001), pp. 200-214.
גולדציהר, י.י., הרצאות על האיסלאם, ירושלים, 1951.
לצרוס - יפה, ח., האיסלאם, אוניברסיטה משודרת, 1980.

תגים:

איסלם · איסלאם · אסלאם · חוסיין · כיפור · כרבלא · עשורא · צום · שיעה · שיעים · מוחמד

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "יום העשורא ויום כיפור", סמינריון אודות "יום העשורא ויום כיפור" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.