היישום אינו מחובר לאינטרנט

אישה כטייסת קרב וכמפעילת טנק לעומת אישה כנהגת ציבורית

עבודה מס' 062422

מחיר: 241.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מעמד האישה בעולם העבודה בכלל ובצבא בפרט.

5,432 מילים ,8 מקורות ,2001

תקציר העבודה:

היות והנושא השני בחשיבותו בסדר היום הציבורי, אחרי ביטחון המדינה, הוא מבנה ההזדמנויות הכלכליות חברתיות בישראל, מטרת עבודה זו היא להציג את מעמדן של הנשים בעולם העבודה בכלל ובצבא בפרט.
בישראל קיים אי שוויון בין נשים לגברים בנקודות מסוימות. המפורסמת בנקודות אלו היא ההכנסה לנפש- כאשר הגברים מרוויחים יותר. אולם, בחינה מעמיקה יותר תגלה כי הנשים מקופחות במספר נוסף של נושאים: תקשורת, פוליטיקה, וגם בשירות הצבאי.
אי השוויון נמשך בשירות הצבאי עצמו, ללא ביסוס חוקי- הצבא הישראלי מגביל את שירותיהן של נשים לתפקידי השירותים בעיקר. למרות הגידול במספר המקצועות הצבאיים הפתוחים לנשים, נשים אינן חלק מהכוח הלוחם בצבא. לשדה הקרב הן לא יגיעו. בגלל האוריינטציה הקרבית של הצבא הישראלי, מסלולי הקידום בצבא חסומים בפני נשים ומי שלא היה חייל קרבי לא יוכל להיות ראש אכ"א או ראש אמ"ן.
מספר טיעונים נשמעים חדשות לבקרים. סוג הטיעון הראשון שבו משתמשים המתנגדים לשוויון הוא שנשים פשוט לא מסוגלות למלא את התפקידים הללו מפני שאין להן כישורים כשל הגברים.
במקרה שלנו - נהגת אוטובוס ציבורי צריכה כוח פיזי אשר יש לגבר יותר מאשר לאישה. יש להניח שאם נעמיד את כל הנהגים למבחן כושר מול הנהגות, תהיה התוצאות הממוצעת שונה. עם זאת, יש נשים שמסוגלות לבצע כל תפקיד. לגבי כישורים שאינם פיזיים, הטיעון קלוש עוד יותר, היות והקואורדינציה הפיסית אינה שונה בין המינים.
סוג אחר של טיעונים הם הטיעונים החברתיים: השתתפות נשים בשדה הקרב תשבור את אחוות הגברים, את הסולידריות שיוצרת רוח הלחימה. מיתוס זה, לדעתי אין לו אחיזה במציאות. נכון הוא שיהיה מוזר להצניח בנות לפלוגת צנחנים, אבל גם אי אפשר להצניח חמישה בנים חדשים לפלוגה כזו.
את הטיעונים הטכניים (הריון, נשים לא עושות מילואים, מגורים נפרדים וכד') ניתן לפתור. כיום לצבא יש עודף בכוח אדם- גם איכותי וגם כמותי. הצבא הוא בבואה של החברה. בחברה ישנם רבים שאינם רוצים לשרת בצבא, ומנגד רבים הנלחמים בכדי לשרת. צירוף נשים יכול למתן בעיה זו.
אם כך, שאלת המחקר היא למה בעצם אין שוויון לנשים בצבא? האם זה המשך של תופעת האפליה בשוק העבודה, או אולי הקדמה לה. האם הדבר נובע ממניעים דתיים שהרי אישה אין דרכה להלחם.
מטרת העבודה היא לבדוק מהן הסיבות ליחס שונה שמקבלות הנשים בצבא; האם ליחס זה יש בסיס חוקי, מוסרי ומעל לכל- הגיוני.

תוכן העניינים:
מבוא
הקדמה- תפקידיה של האישה על פי היהדות
1.1 מעמדה של האישה
1.2 התפקידים המותרים והאסורים באישה
הוראות הצבא (פקודות מטכ"ל) לגבי גיוס נשים
1.3 קבלת למקצועות צבאיים
1.4 מתן תנאים נאותים להישארות ביחידות קרביות
1.5 יצירת מקצועות המתאימים לנשים
החוקים המגינים על האישה העובדת
1.6 קבלה לעבודה
1.7 קבלת נשים לתפקידים הנחשבים ל"גבריים"
סיכום- מעמדן של הנשים בצבא מול מעמדן בשוק העבודה
ביבליוגרפיה

מקורות:

בן ישראל רות, דיני עבודה, הוצאת האוניברסיטה הפתוחה, 1986.
גרבי א. (1996), המחיר הכפול: מעמד האישה בחברה הישראלית ושירות הנשים בצה"ל, ירושלים.
הראל עמוס, "החוק חדש פותח יותר תפקידים בפני נשים", הארץ, 5 בינואר 2000.
זינגר י. (1987), הקשר בין תכונות נשיות וגבריות לבין מידת התאמתם והצלחתם של חיילים וחיילות בקורסים שונים בצה"ל, עבודת M.A, המחלקה לפסיכולוגיה, אוניברסיטת בר אילן.
יזראלי ד. נשים בעולם העבודה, "נשים במלכוד" בתוך שריפט ר., יזרעאלי ד., (עורכות), הקיבוץ המאוחד 1982.
לרר יעל, "רק גבר מסוגל להיות רמטכ"ל, העיר, 18.3.1994.
ליאורה כהן "המהפכה הצהלי"ת", מעריב, 21.12.97.
צוותי הוועדה למעמד האישה, "דיונים וממצאים", בתוך, ליסק משה (עורך), עדה לאום ומעמד בחברה הישראלית, תל-אביב, האוניברסיטה הפתוחה, 1989.
גרבי א. (1996), המחיר הכפול: מעמד האישה בחברה הישראלית ושירות הנשים בצה"ל,, עמוד 2.
הראל עמוס, "החוק חדש פותח יותר תפקידים בפני נשים". הארץ, 5 בינואר 2000.
יוגב אברהם, תעודות השכלה בשוק העבודה, יציבות ושינוי בהחזר עבור הסמכות בקרב קבוצות דומיננטיות וכפיפות בישראל, מכון גולדה מאיר, תל-אביב, ינואר 1999, עמוד 48.

תגים:

אפליה · אפלית · נשים · שכר · תעסוקה · עבודה · שוויון · שיויון · שיוויון

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אישה כטייסת קרב וכמפעילת טנק לעומת אישה כנהגת ציבורית", סמינריון אודות "אישה כטייסת קרב וכמפעילת טנק לעומת אישה כנהגת ציבורית" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.