היישום אינו מחובר לאינטרנט

הקרב על המידווי הקרב בין ציי ארה"ב ליפן

עבודה מס' 031274

מחיר: 276.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת זהות השחקנים והאסטרטגיות שעמדו לרשותם, כולל רקע היסטורי וסקירת ספרות מפורטת.

7,462 מילים ,12 מקורות

תקציר העבודה:

בספרו "שואה עולמית" קובע ההיסטוריון הגרמני ארמין פון רון בהתייחסו לקרב מידווי:- "אחד מן הקרבות המכריעים בדברי ימי עולם ניטש בתקופה זו ((WWII בים בקצהו האחר של כדור הארץ, כמעט מבלי שתינתן עליו הדעת בגרמניה, אף לא בפיקוד העליון....
לפני מידווי, היה גורל המלחמה נתון עדיין על כפות-המאזניים, עשוי לנטות לכאן ולכאן, וזאת על-אף ההזדמנויות שהוחמצו והשיקולים המועטים של אדולף היטלר ושל מנהיגי יפן. אילו יצאה ארה"ב וידה על התחתונה מן ההתנקשות המזויינת הזו, יתכן בהחלט שלא היו יכולים להחזיק עוד באיי הוואי. ונוכח היחשפותו הפתאומית של החוף המערבי שלו לחילותיה של יפן, יתכן שרוזבלט היה נאלץ לחזור בו מן המדיניות המפורסמת שלו "גרמניה תחילה". כל המלחמה כולה עשויה היתה להשתלשל אחרת"... (ה. ווק, 1981) על מנת לבחון מה היו האסטרטגיות, קרי המהלכים שהנחו את ארה"ב ואת יפן בבחירה שעשה כל אחת מהציים שלהם בהתאם להעדפותיו עלינו להניח הנחת יסוד המוגדרת כדפוס הסבר במודל הרציונאלי האחדותי. מודל זה קובע כי אם שחקן נקט פעולה כלשהי, חייבת להיות לו מטרה והפעולה מהווה לגבי המטרה אמצעי ממקסם. לפי כך, אם נצליח להראות קשר פעולה - מטרה, הרי הסברנו את ההגיון והרציונאל של הפעולה, כל אלה יתקיימו כמובן, בתנאי שמדובר בשחקנים רציונאליים. כלומר, אם הם יעמדו לפני בחירה בשתי האסטרטגיות המבטיחות שתי תוצאות, יבחרו תמיד בזו שתבטיח את התוצאה הטובה ביותר מבחינתם. כיוון שכך, הרי בעיסוקנו במלחמת יפן-ארה"ב, אנו מניחים כי אכן מדובר בשחקנים רציונאליים המעוניינים למקסם הישגיהם, קרי לנצח במלחמה בינהן. מדווי הפך לפיכך לאחת העימותים המרכזיים והמכריעים במלחמה זו. יתרה מכך, מסתבר, כי הקרב בין הצי היפני לבין צי הפסיפיק האמריקאי, לא היה רק בבחינת הקרב שהכריע את גורל המלחמה באוקיינוס השקט וההגמוניה בו, אלא, היה בעל השלכות ישירות על מלחמת העולם השניה. לאמריקאים היה זה כאמור קרב של "לחדול או להיות" באוקיינוס השקט, ואת החשיבות הרבה שיחסו לו ניתן היה ועדיין לראות/לצפות בסרט האותנטי "הקרב על מידווי" שהופק במיוחד לקראת חגיגות יובל ה200- של האומה האמריקאית (1976).
התסריט לסרט זה נלקח בעיקר מעדויות רבות המופיעות ומנותחות בספרות האמריקאית (הן רומנים והן מקצועיים), כאשר הזווית היפנית לקרב מתועדת עפ"י "מידווי" ספר שנכתב על ידי קצינים שנטלו בו חלק ושמונו ע"י הפיקוד היפני לתחקר את הרקע לו, מהלכיו ותוצאותיו.
יצויין כי מרבית הספרות הקיימת מצטטת ספר מעמיק זה, בעוד שמהלכיו של נימיץ ופקודיו מונצחים היטב בספרים רבים למדי שלייטון, קצין המודיעין הימי האמריקאי, שהשתתף בקרב, נטל חלק בכתיבת אחד מהם.
בספרות הקיימת ניתן למצוא עדויות לקבלת ההחלטות של הקצינים הבכירים שניהלו את הקרב, עדויות המסתמכות על יומני אירועים וציטוטים "מהחיים".
התעניינותי בקרב מאז נחשפתי לו, לפני כעשרים שנה והויכוח התמידי סביב - "מהלכים אישיים או מהלכים של מזל", קבלו בעבודה זו נופך נוסף, אך בהחלט לא אחרון.
לאחר מבוא זה ובהמשכו-רקע היסטורי מקוצר לקרב המידווי, אסקור בהרחבה את זהות השחקנים ואת האסטרטגיות שעמדו לרשותם, בהמשך אפרט ואגדיר את התוצאות שהבטיחה בזמנו האסטרטגיה הנבחרת שנשאה לנגד עיני האדמיראלים.
לאחר מכן אדון בסדר העדפות שיבנה על סמך שיקולים שיוצגו בפרוטרוט ע"מ לאפשר הצגה נכונה של המודל וניתוחו ההולם.
בסיכום העבודה, אביא מקצת מן המסקנות שעלו מהעבודה ואסגור מעגל עם חלק זה.

תוכן העניינים:
מבוא.
I. רקע הסטורי.

II. בנית המודל.
1. השחקנים.
2. האסטרטגיות\אלטרנטיבות.
3. הגדרת תוצאות.
4. דרוג תוצאות.

III. ניתוח המודל.

IV. סיכום ומסקנות.

נספח - מפת המערכה.

ביבליוגרפיה.

מקורות:

N. Frankland & C. Dowling, The Battle of Midway, Decisive Battles of the 20th Century, London, 1976. מתוך צקלון, מערכות, 1981
Edwin T. Layton, et al., And I was there, New York, W. Morrow, 1985.
Nathan Miller, War at sea, Scribner, 1995.
William L. O'Neill, A Democracy at War, The Free Press, 1993, 118-123.
Gordon W. Prange, et al., Miracle at Midway, New York, McGraw-Hill Book Company, 1982.
William A. Renzi & Mark D. Roehrs, Never look back, M.E. Sharpe, 1991, 68-71.
H.P. Willmott, The Barrier & the Javelin Maryland/Annapolis, Naval Institute Press, 1983.
The Battle of Midway, Hollywood, 1976 - הסרט
ה. ווק, מלחמה וזכרון א' (ת"א, זמורה - ביתן-מודן, תשמ"א).
ג'. טולאנד, השמש העולה (ת"א, מערכות, תשמ"ה)
ו. מאנצ'סטר, קיסר אמריקאני (ת"א, מערכות, תשמ"ב)
מ. פושידה ומ. אוקומיה, מידווי (ת"א, מערכות, תשמ"א).

תגים:

משחקים

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הקרב על המידווי הקרב בין ציי ארה"ב ליפן", סמינריון אודות "הקרב על המידווי הקרב בין ציי ארה"ב ליפן" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.