היישום אינו מחובר לאינטרנט

מעמדה של ארצות הברית במערכת הבינלאומית הנוכחית (תרגיל)

עבודה מס' 061605

מחיר: 60.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: עבודה הדנה במעמדה של ארה"ב במונחים של קוטביות ומבנה המערכת הבינלאומית.

1,420 מילים ,3 מקורות ,1999

תקציר העבודה:

בספרות הקיימת בתחום ההגמוניה מתקיים ויכוח בין החוקרים השונים בנוגע למעמדה של ארה"ב במע' הבינ"ל הנוכחית. האם ארה"ב כיום היא מדינה הגמונית או לא?
מדינה הגמונית היא היכולת של אותה מדינה להגדיל או לפקח את דפוס ההתנהגות. מבנה המערכת יכול להיות יציב כל עוד השינויים לא מאיימים על ההגמוניה ולכן המערכת יציבה. במערכת כזו ישנה היררכיה שנשמרת והגמוניה נשמרת.
בעבודה זו אדון בנושא הנ"ל במונחים של קוטביות ומבנה המערכת הבינלאומית. מבנה המערכת הבינ"ל יכול להיות חד-קוטבי, דו-קוטבי ורב-קוטבי.
מערכת חד-קוטבית היא כאשר ישנו כוח עליון אחד במע' הבינ"ל ללא כוחות משמעותיים אחרים.
מע' דו-קוטבית היא כאשר ישנם שני מוקדי כוח עיקריים במע' הבינ"ל ואילו מערכת רב-קוטבית היא כאשר ישנם מספר מוקדי כוח עיקריים, שאינם יכולים לכפות אחד על השני את רצונם.
מע' דו-קוטבית היתה בתקופת המלחמה הקרה. מלחמה זו היתה ארוכה בין שני כוחות עיקריים במע' הבינ"ל - ארה"ב וברה"מ. היא נמשכה על פני ארבעה עשורים במאה ה-20. שני כוחות עיקריים אלה התמודדו ביניהם על מנת להשיג את הבכורה במע' הבינ"ל. שני הצדדים צירפו אל כוחם מדינות אחרות וכרתו עימם ברית. ברה"מ הקימה את ברית ורשה עם המדינות הקומוניסטיות, מזרח אירופה ואילו ארה"ב כללה את כוחות מערב- אירופה ומדינות אמריקה (חוץ מקובה).
המלחמה הקרה הסתיימה בנובמבר 1988, לאחר שברה"מ התפרקה ולא היוותה עוד כוח כנגד ארה"ב. זה מביא אותנו למצב הנוכחי במע' הבינ"ל, שבה ארה"ב מהווה כוח דומיננטי במע' הבינ"ל, אבל מבנה המע' הבינ"ל אינו ברור.
ניתוח המערכת במונחים של קוטביות יראה שאם כוחה של ארה"ב הוא עצום ואין עוד מדינות עם כוח דומה, אז העולם הוא חד-קוטבי ואם ישנן מדינות נוספות עם כוח דומיננטי במע', אזי המע' היא רב-קוטבית. מע' חד-קוטבית המדינה עם הכוח הדומיננטי היא הגמוניה.

תוכן העניינים:
מבוא
התערבות צבאית של ארה"ב בעולם
הגמוניה בעידן הגרעיני
כוחות דומיננטים במע' הבינ"ל
קואליציות אנטי-הגמוניות
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

Hunting Samuel-P. "The lonely superpower" foreign Affairs 78(2), March-Apr. 1999: 35-49.
Krauthammer Charls, "The unipolar moment foreign Affairs 70(1), 1991: 23-33.
Walker Martin, "The new American hegemony in world Policy Journal 13(2), Summer 96: 13-21.

תגים:

הגמוניה · צבא · נשק · גרעיני · מלחמה · קרה

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "מעמדה של ארצות הברית במערכת הבינלאומית הנוכחית (תרגיל)", סמינריון אודות "מעמדה של ארצות הברית במערכת הבינלאומית הנוכחית (תרגיל)" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.