היישום אינו מחובר לאינטרנט

האם נאטו, כארגון בטחון אזורי, רלוונטי למערכת הבינלאומית כיום?

עבודה מס' 065639

מחיר: 361.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: הנסיבות הבינ"ל שהובילו לחתימת הברית, התפקיד הבינ"ל שמילא הארגון במהלך המלחמה הקרה והסתגלותו לנסיבות הבינ"ל המשתנות עם סיום המלחמה הקרה.

5,526 מילים ,18 מקורות ,2005

תקציר העבודה:

כיום, בתחילתה של המאה העשרים ואחת, חשוב יותר מתמיד להבין את לקחי המאה שעברה ולנסות ליישמם בעתיד; מדוע הייתה המאה העשרים כה עקובה מדם, רצופת מלחמות ואלימות במערכת הבינ"ל? כיצד ניתן להימנע מחזרה על תופעות אלה וכיצד ניתן ליצור ולשמר יציבות בינ"ל ושלום, כמו אלו המתקיימים מזה למעלה מחמישה עשורים באזור הצפון אטלנטי?

אחת התשובות לשאלות אלו טמונה בדיון על משטרי ביטחון בינ"ל ובטענה התיאורטית כי הם ה"מבנה הביטחוני" המועדף לשמירת שלום(1). בתחום של ארגוני ביטחון בינ"ל בולט במיוחד ארגון נאט"ו, שהוקם באפריל 49' כברית הגנה רב צדדית בין מדינות מערב אירופה, ארה"ב וקנדה, אל מול האיום הסובייטי.

העבודה תסקור את ההיסטוריה של הארגון על פי חלוקה לשלוש תקופות עיקריות: הראשונה מסוף מלחה"ע השנייה ועד 49'- פרק זה יעסוק בבדיקת הגורמים השונים שהובילו לחתימת הברית. השנייה היא תקופת המלחמה הקרה - פרק זה יסקור את תפקוד הארגון והשפעותיו המרכזיות על המדינות החברות בו, על היחסים ביניהן ועל המערכת הבינ"ל. התקופה השלישית היא מהתפרקות הגוש הסובייטי ועד 2001 - פרק זה יבדוק את ניסיונות ההסתגלות של הארגון למציאות המשתנה ולהגדרה מחדש של מושג הביטחון. בעבודה אנסה להראות כי ארגון נאט"ו, כארגון ביטחון קולקטיבי, הפך עצמו רלוונטי לימינו; בזכות שינויים תפיסתיים ומבניים, הארגון שינה את יעדיו ובכך הפך עצמו רלוונטי.

נושא זה חשוב על מנת להבין אם ארגוני ביטחון קולקטיביים הנם ויהיו פתרון הולם לשמירת יציבות בינ"ל, והאם שיתוף הפעולה המייצב שארגון נאט"ו מעודד וממסד בין המדינות החברות בו, עשוי להימשך.


תוכן עניינים:
מבוא

רקע היסטורי

פרק ראשון - הקמת נאט"ו
הגורם הביטחוני
זרז כלכלי
האינטרס האירופי
האינטרס האמריקאי
הגדרת יעדים

פרק שני - נאט"ו במהלך המלחמה הקרה

פרק שלישי - נאט"ו מסיום המלחמה הקרה ועד ספטמבר 2001
צירוף חברות חדשות
הרחבת תחומי ואזורי פעולה

דיון ומסקנות

רשימה ביבליוגרפית

קטע מהעבודה:

בסיום מלחמת העולם השנייה, כניעת שתי המעצמות התעשייתיות והצבאיות - יפן וגרמניה - הותירה ואקום עצום ממזרח וממערב לברה"מ. במערכת הבינ"ל כעת נמצאו מדינות אירופה, כולל אנגליה, במצב של תשישות כמעט מוחלטת, כלכלית וצבאית כאחד. המעצמות שהצליחו לשמור על מעמדן כמעצמות היו ברה"מ, שבמהלך המלחמה התפשטה על שטח של יותר ממאה ושמונים מילין רבועים (שטח שבו נמצאו עשרים ושלושה מיליון אנשים) (2), וארה"ב נותרה המעצמה החזקה בעולם כלכלית וצבאית, בייחוד כשבידיה המונופול על הנשק הגרעיני.

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "האם נאטו, כארגון בטחון אזורי, רלוונטי למערכת הבינלאומית כיום?", סמינריון אודות "האם נאטו, כארגון בטחון אזורי, רלוונטי למערכת הבינלאומית כיום?" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.