היישום אינו מחובר לאינטרנט

שאלת עתידם של בוגרים בעלי פיגור שכלי

עבודה מס' 040496

מחיר: 217.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מעמדם בחוק מקומם במשפחה, גישת הנורמליזציה בשאלת עתידם, ושילוב המפגר בחברה- צרכים רגשיים, מועדונים, דיור ותעסוקה.

5,625 מילים ,20 מקורות ,1990

תקציר העבודה:

שאלת עתידם של בוגרים בעלי פיגור שכלי מעלה חששות, חרדות ודילמות קשות בפני ההורים והחברה.
המשפחה, שהסתגלה בדרכה שלה לגידולו של המפגר במהלך שנות חייו הראשונות, ואחר-כך בתקופת לימודיו במסגרות החינוכיות המיוחדות, נדרשת להכריע בשאלת עתידו עם תום תקופת הלימודים, והפיכתו של המפגר ל"בוגר צעיר".
ראשית, יש להבין מהו מעמדו החוקי-משפטי של מפגר בקהילה: כיצד הוא נתפס בעיני החוק מבחינת זכויותיו ומבחינת אחריותו החוקית כדי להבין את מצבו של המפגר מבחינת הקהילה.
בעבודה זאת ניסיתי לעמוד על משמעות התבגרותו של הילד המפגר עבור משפחתו, ולבדוק מהן ההשלכות כלפי המשפחה, וההורים בפרט. כיצד באה לידי ביטוי "התרוקנות הקן" במשפחות עם ילד מפגר, ומהן התגובות השכיחות של הורים לסיטואציה החדשה המתרחשת בחייהם.
הקשיים, החרדות והדילמות המלוות את ההורים לילד מפגר נבחנו בעבודה תוך הדגשת השינויים שעוברת המשפחה בהתייחסותה כלפי המפגר במהלך התבגרותו. האלטרנטיבות העומדות בפני המשפחה מוצגות מתוך זיקה הדוקה לגישות החברתיות והטיפוליות העומדות בבסיסן. כך לדוגמא, נבחנת אפשרות החיים בתוך הקהילה (למשל בהוסטל) כתוצר של גישת הנורמאליזציה, ו"פירמידת הצרכים" של מסלו.
ניסיתי להעלות את הבעייתיות הכרוכה בנושא, וכן לתאר פתרונות אפשריים בהתבסס על עדויות אישיות המצויות בספרות, ומחקרים שנעשו בנושא.

ראשי פרקים:
מבוא
1. מעמדם המשפטי של מפגרים בוגרים
2. השפעתו ומקומו של "בוגר צעיר" מפגר במשפחה
3. שאלת עתידם של בוגרים בעלי פיגור שכלי
א. גישת הנורמאליזציה
ב. השתלבותו של המפגר הבוגר הצעיר בחברה
1. צרכים רגשיים
2. מציאת דמות חלופית להתקשרות
3. מועדונים חברתיים למפגרים
4. דיור ותעסוקה
סיכום
ביבליוגרפיה

מקורות:

אבישר, גלעדה. "הצעת דגם לימודי בנושא חינוך מיני למפגרים בשכלם", מקראה בנושא הפיגור השכלי, ש.ק.ל האגודה לתכנון שירותים קהילתיים למפגרים בישראל, תשל"ט.
אורבך, שמואל. מאפייני מרכזים שקומיים-תעסוקתיים וצרכיו התעסוקתיים, שביעות רצונו ותפוקתו של המוגבל, עבודה לקבלת מוסמך, בר אילן, 1970.
בוק, פ. הילד שמעולם לא גדל, סעד, 1958.
בירן, ר. "יעוץ למוגבל ביכולתו השכלית", מקראה בנושא הפיגור השכלי, ש.ק.ל האגודה לתכנון שירותים קהילתיים למפגרים בישראל, תשל"ט.
בלוך, ורד. "הבעיות הניצבות בפני משפחות עם ילד בפגור עמוק או בינוני הנמצא בבית ודרכי התמודדותן", דפים, משרד העבודה והרווחה, 1979.
גלובוב,צ. מפגרים החיים בהוסטל ותפקידו של העובד הסוציאלי" מקראה בנושא הפיגור השכלי, ש.ק. ל - האגודה לתכנון ולפיתוח שירותים קהילתיים למפגרים בישראל, 1979.
גניגר, יצחק. התפתחות השירותים הקהילתיים למפגר בחיפה, אונ' בר-אילן, 1979.
דותן, א., שרני, ש. "עבודה קבוצתית עם הורים לילדים מפגרים", מקראה בנושא הפיגור השכלי, ש.ק.ל האגודה לתכנון שירותים קהילתיים למפגרים בישראל, תשל"ט.
חובב, מ. "השירות למפגר בעיות יסוד ותוכניות", מקראה בנושא הפיגור השכלי, ש.ק.ל האגודה לתכנון שירותים קהילתיים למפגרים בישראל, תשל"ט.
כהנא, ראובן. קווים לניתוח סוציולוגי של ארגוני נוער בלתי פורמאליים, משרד החינוך והתרבות, תשל"ד.
כץ, שלמה. מחקר מעקב על בוגרי המפעלים המוגנים של "אקי"ם" "גיל תושיה" ו"אחיקם", בר אילן, 1972.
מנשה, נאורה. התמודדות המשפחה עם נוכחות ילד מפגר ועם שאלת עתידו לאחר עוזבו מסגרת חינוכית טיפולית, חבור לתואר מוסמך לאונ' תל-אביב, 1989.
נדן, ר. "תכנית "הקהילה הקטנה"", מקראה בנושא הפיגור השכלי, ש.ק.ל האגודה לתכנון שירותים קהילתיים למפגרים בישראל, תשל"ט.
פזרסטון, ה. ילד חריג במשפחה, ספרית פועלים, 1987.
רמות, א. "תכנון דיור בקהילה למוגבלים בשיכלם", מקראה בנושא הפיגור השכלי, ש.ק.ל האגודה לתכנון שירותים קהילתיים למפגרים בישראל, תשל"ט.
רמות, א. "עבודה קבוצתית עם מפגרים נכפים", מקראה בנושא הפיגור השכלי, ש.ק.ל האגודה לתכנון שירותים קהילתיים למפגרים בישראל, תשל"ט.
שניט, ד. "זכות המפגרים בישראל", עיוני משפט (יב), 1987.
BERZON, M. DEVELOPMENT OF LIFESTYLE AND COPING PATTERNS IN FAMILIES OF MENTALLY HANDICOPPED CHILDREN, A DOCTORAL THESIS . UNIVERSITY OF WITWATERSRAND JOHANESBURG, 1987
MURPHY, A.T. SPECIAL CHILDREN, SPECIAL PARENTS PERSONAL ISSUES WITH HANDICAPPED CHILDREN, PRENTICE HALL, ENGLEOOD . CLIFFS, N.Y, 1981.
ROBINSON, N.M & ROBINSON, H.B. THE MENTALLY RETARDED CHILD, A PSYCHOLOGICAL APPROACH, MCGRAW HILL, 1965.

תגים:

פיגור · הוסטל · חינוך · חברה · רווחה · מיוחד

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "שאלת עתידם של בוגרים בעלי פיגור שכלי", סמינריון אודות "שאלת עתידם של בוגרים בעלי פיגור שכלי" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.