היישום אינו מחובר לאינטרנט

אקספרסיוניזם גרמני- מקורותיו והשפעותיו- הקבינט של ד"ר קליגרי (רוברט וינה, 1919 )

עבודה מס' 060748

מחיר: 373.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: סקירת התיאוריה של זיגפריד קראקוור ושאלת קליגרי כמוביל להיטלר.

17,872 מילים ,21 מקורות ,2000

תקציר העבודה:

בגלל שהיה כה ייחודי, בגלל שעלה בקרב חברה בלתי יציבה במיוחד, ובגלל הרייך ה- 3, הקולנוע הגרמני האקספרסיוניסטי של רפובליקת ווימאר היה נושא למחקרים ופרשנויות רבות. "הקבינט של דר' קליגרי" (Das Kabinet Des Dr. Caligari, 1919), סרטו של רוברט וינה, הוא מן הידועים והחשובים של אותן שנים. בדרך כלל הוא נתפס כמשהו שנולד מתוך כוונה חתרנית, וצמד כותביו, האנס יאנוביץ וקרל מאייר, כמי שעל רקע השקפות פציפיסטיות משותפות כתבו אותו מתוך רצון להציגו כזעקה מהפכנית נגד חורבן המלחמה שנגרם ע"י אוטוריטה ממוסדת, שמבחינתם הייתה, מסוכנת ופושעת. אוטוריטה ששלחה כה רבים אל מותם במלה"ע ה1 -. הסרט כלל מוטיבים אופייניים לאקספרסיוניזם - מגמה מהפכנית בתרבות תחילת המאה - והיה לאחד הסרטים המשפיעים בתולדות הקולנוע.
תקופה ארוכה נחשבה התיאוריה של זיגפריד קראוקוור (Siegfried Kracauer) שפורסמה בספרו (From Caligari to Hitler (1947 בדבר הסרט והקולנוע הגרמני האקספרסיוניסטי בכלל כהסבר מקובל לקולנוע היוצא דופן הזה. קראקוור טען כי "הנפש הגרמנית" נחשפה בסרטים אלו. שהטרור בסרטים אלו הוא הטרור הנאצי שרחש מתחת לפני השטח ועמד להתפרץ. וש"קליגרי", כמו סרטים אחרים שנעשו בשנות ווימאר בגרמניה, שחרר סדיזם,
נטייה לפשיזם ותיאבון להרס שהיו חבויים בחברה הגרמנית. הוא מתאר מסלול ליניארי המוביל באופן בלתי נמנע, כפי שהוא מציג אותו, "מקליגרי להיטלר".
כיום ישנן השגות בעניין התיאוריה הידועה הזו של קראוקוור, ויותר מקובל לתפוס אותה כהשערה ופרשנות אחת ל"קליגרי" ולקולנוע הגרמני המוקדם בכלל. רעיונותיו של קראקוור פחות מקובלים היום בשל מחקרים שונים שנכתבו בעקבות הגילוי של התסריט המקורי של "קליגרי", שמבחינת מספר חוקרים, הפך את התיאוריה של קראקוור על פיה, ובשל דברי בקורת מבוססים שפרסמו חוקרים שונים.

שורשיו של "קליגרי" נטועים, בדומה לעבודות אמנות מקורית רבות מאותן שנים, עמוק בחברה ובפוליטיקה של זמנו. חלקה הראשון של העבודה מוקדש לגרמניה הווימארית; לידתה, חוזה ורסאיי, כלכלתה, המפה הפוליטית והתחזקות הגורמים הקיצוניים בה. גרמניה שלאחר מלה"ע ה-1 הייתה שרויה בכאוס ובקיטוב מר בין הפלגים השונים. לא נותר הרבה מן האימפריה הווילהלמנית של המאה ה-19 שהייתה כוח גדול ומרכז של תרבות וחינוך.
רפובליקת ווימאר נולדה מן הכאוס הזה. למרות שהייתה חממה תרבותית שרשמה הישגים בתחומי הקולנוע, התיאטרון, הספרות, והאמנות, רבים היו תחלואיה הכלכליים והפוליטיים של רפובליקת ווימאר. לחוסר היציבות הזה ולתחושת האי בטחון של גרמנים רבים היה ביטוי בקולנוע הגרמני של אותם ימים. הקולנוע המוזר והבלתי רגיל הזה נחשב הרבה פעמים לפונקציה של מצב חברתי לא רגיל.
בהמשך ישנה סקירה של המגמה האקספרסיוניסטית בתרבות רפובליקת ווימאר. מגמה מרכזית, כאמור, באמנות של תחילת המאה ה20 - שהייתה מרכזית גם ב"קליגרי".
האקספרסיוניזם שהיה תגובת נגד לריאליזם ולנטורליזם של תחילת המאה, נתן את אותותיו כבר בעבודותיהם של הפוסט-אימפרסיוניסטים וביקש במכוון להיות אנטי ייצוגי, מעוות, מהמם, אנטי אסתטי, מנוגד לכל הערכים המסורתיים והמקובלים של האמנות. הוא שם דגש על אספקט הסובייקטיביות וביקש לבטא את פנימיותו של האמן, תחושותיו, חרדותיו, פחדיו, מצב רוחו, מצבו הנפשי. אסתטיקת העיוות ורעיון הביטוי החיצוני של מצבים פסיכולוגיים
פנימיים עברו אל הקולנוע של שנות ה-20. למעצבי הסט והצוות הטכני היה מקום מרכזי בהפקת הסרטים. "קליגרי", היה מן הסרטים הבולטים שהציגו מצבים אמוציונאליים ומנטליים אקספרסיביים. פרסומו והשפעתו נבעו מן החזיונות המסולפים והבלתי נשכחים שלו; סט מוזר, תפאורה מצויירת, צורות גיאומטריות חדות, אלכסוניות, בתי קופסא רעועים, פנסי רחוב מעוקמים, יער שחור אגדתי, איפור כבד, תלבושות מדביליות מיושנות, צללים, חורף אקספרסיבי, אווירת סיוט מאיימת ועיוות כללי. התימות בו היו אופייניות לאקספרסיוניזם וכללו מוטיבים כמו: עריצות, כפילות, רדיפה, הפשטה, פנייה אל המתים, משמעויות מרובות של הדברים. הוא הביא את החשיבה והציור החדשים של המאה ה-20 אל הקולנוע והציג בלבול עמוק שהוביל את הצופה לשאול שאלות על אוטוריטה, לגיטימציה
חברתית, הגנת החברה מהשפעות משבשות והרסניות, שרבות כמותן נמצאו בסיטואציה הגרמנית לאחר מלה"ע ה-1 . שורשיו של "קליגרי", מצויים, כאמור, בחברה של זמנו, אבל חשיבותו והשפעתו התעלו על שורשיו.
רעיונותיו המרכזיים של קראקוור בהקשר של "קליגרי" מובאים בהמשך ואחר כך ישנו פרק הביקורת על רעיונות אלו; אלו הם דבריהם של חוקרים שונים על התיאוריה של קראקוור בעניין "קליגרי" שבדרך כלל סותרים ומבקרים אותה, אבל גם כמה התייחסויות המצדדות בכמה מן הרעיונות בתיאוריה זו של קראקוור.

תוכן העניינים:
מבוא
רפובליקת ווימאר: פוליטיקה וכלכלה
גרמניה ערב מלחמת העולם ה-1
לידת הרפובליקה וחוזה ורסאיי
כלכלת ווימאר
המפה הפוליטית והתחזקות הקומוניסטים והנאצים
"אקספרסיוניזם"
אקספרסיוניזם בקולנוע רפובליקת ווימאר
"הקבינט של דר' קליגרי" (1919)
תימות
עיצוב
יחסי חברה והקולנוע שלה - גרמניה והקולנוע האקספרסיוניסטי: ז. קראקוור - "קליגרי"
שאלת "קליגרי" כמוביל להיטלר - בקורת התזה של קראקוור
סיכום
ביבליוגרפיה

תגים:

אילם · אקספרסיוניזם · גרמניה · היטלר · ווימאר · חברה · נאציזם · סגנון · קבינט · רייך · שינה · תיאטרון

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "אקספרסיוניזם גרמני- מקורותיו והשפעותיו- הקבינט של ד"ר קליגרי (רוברט וינה, 1919 )", סמינריון אודות "אקספרסיוניזם גרמני- מקורותיו והשפעותיו- הקבינט של ד"ר קליגרי (רוברט וינה, 1919 )" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.