היישום אינו מחובר לאינטרנט

גרמניה שלאחר מלה"ע השניה

עבודה מס' 041082

מחיר: 228.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: רקע, הבעיה הבינלאומית, מצבה של גרמניה בתום המלחמה-דה נאציפיקציה וההתייחסות של גרמניה למלחמה.

6,210 מילים ,8 מקורות

תקציר העבודה:

לקראת סוף שנת 1945 תמה מלחמת העולם השנייה וגרמניה הנאצית נכנעה ללא תנאי.
אירופה שלאחר מלחמת העולם השנייה סבלה מהרס ומחורבן ניכרים, אדמת גרמניה סבלה במיוחד מסוג זה של הרס. הפצצות בעלות הברית הותירו ערים ואזורים רבים הרוסים לגמרי. במהלך המלחמה הופנתה מרבית תשתית הייצור של גרמניה לצורכי המלחמה וכעת היתה תשתית זו הרוסה ובלתי מתאימה לימות שלום.
מצבה הכלכלי והמוראלי של גרמניה בתום המלחמה עמד בשפל המדרגה.
בעבודה זו נדון במצבה הפוליטי, בין לאומי חברתי וכלכלי של גרמניה בתום מלחמת העולם השנייה. ברצוני לפתוח ביחסן של בעלות הברית לגרמניה בתום המלחמה, זאת מישום שנושא זה הינו מרכזי . עד שלא פורסמה הצהרת פוטסדאם ובה הפירוש "סילוק כל חברי המפלגה הנאצית שחברותם היתה מעבר לנומינלית... ממשרות ציבוריות וציבוריות למחצה", חששו בגרמניה מפני "חיסול כללי". מעתה, ברור היה, כי הדה- נאציפיקציה תהיה סלקטיבית ופושרת כאחת. אמנם יעמידו לדין את פושעי המלחמה, על פי הגדרה זו או אחרת של פשע מלחמה, אך הרוב לא ישא באחריות ישירה ובעונש אישי על פשעי גרמניה. אולם יחד עם תחושת ההקלה על כך שבעלות-הברית לא ינהגו בגרמנים כפי שנהגו גרמנים באזרחים בארצות הכבושות, עדין נותר החשש מפני המשמעויות הבלתי ברורות של הדה-נציפיקציה, בכפוף למדיניותה של כל מדינה כובשת בכל אזור מאזורי
גרמניה. במזרח, שבו היו פשעי המלחמה רבים וקיצוניים ביותר, היתה גם מדיניות הענישה של פושעי המלחמה, של הנאצים ואנטי-קומוניסטים הנחרצת ביותר (אם כי לא נעדרו גם כאן שיקולים ציניים ואופורטוניסטיים). באזורים הכבושים במערבה של גרמניה היתה הדה-נציפיקציה מהלך מבולבל ומביך. את הפסוק הנ"ל בהסכם פוטסדאם פרשו האנגלים כך, שלמעלה מ-300000 גרמנים יאבדו את זכותם למשרה ציבורית. לצורך ה"סריקה" לשם העמדה לדין נעצרו בשלושה אזורי בעלות-הברית המערביות כ- 180000 איש - כמות גדולה מדי לצורך טיפול אפקטיבי בפושעים הנאצים וקטנה מדי ביחס להיקף הפשע. האמריקנים ניסו קריטריון פשוט להפעלת מדיניותם: חוק מס' 8 של הממשל האמריקני קבע כבר ב-26.9.45 את החברות במפלגה הנאצית או באחד מארגוניה כמודד, ולאחר חקיקת חוק נוסף ב-5.3.46 ניסח הממשל האמריקני שאלון מפורט שאותו חייב היה כל גרמני בשטח הכיבוש שבידם למלא. כך החל המרוץ של תושבי גרמניה אחרי "תעודת הכשרות", אשר העיד יותר על חוסר הבנתם של האמריקנים מאשר על מעורבותו או אי-מעורבותו של הגרמני במכונת הפשע הנאצית: היו פושעים של ממש שלא טרחו להתקבל למפלגה הנציונל-סוציאליסטית, והיו אנשים שסירבו לחרוג מן הקו והצטרפו
לארגונים חסרי משמעות, כמו ארגון הסעד הנאצי. תחת הכמות האדירה של ניירת ובירוקרטיה התמוטטה מערכה זו של דה-נאציפיקציה בכל אזורי הכיבוש המערביים, והאינטרס המדיני של בעלות-הברית המערביות ב"מלחמה הקרה" היכה אותה מכת-מות.
אוכלוסיה שלמה עמדה משך שנתיים בפני חידת משחק הדה-נאציפיקציה שהוכיח דבר אחד בסופו של חשבון - כי לא זו הדרך. דמותו של ברונו טיכס, הגיבור השלילי של הסרט המערב גרמני "אנו ילדי הפלא" (1985) כמו גם דמויות רבות של הבמאי פסבנדר, הם דוגמאות מובהקות לצלקת שטבעה הדה-נאציפיקציה המעוותת בתודעת החברה המערב גרמנית.
משפטי נירנברג, אשר טיפלו בכמה מראשי הפושעים, היו מובנים ומקובלים הרבה יותר על האוכלוסיה הגרמנית בזמן עריכתם, אך זאת, כנראה, משום שקיוו לראות בהם את סתימת-הגולל החגיגית על נושא חטאי המלחמה והד-נאציפיקציה. הדרך היחידה בעלת סיכוי לדה-נאציפיקציה של ממש היתה דרך ה"חינוך מחדש", אך גם כאן היו החללים והטעויות גדולים עד כדי גיחוך והאפקט לא יכול היה להיות מיידי גם במקום שהיה הניסיון מוצלח. מכל מקום סייע הליך הבה-נאציפיקציה להגביר באותן שנתיים-שלוש שלאחר ראשית "שעת האפס" את המבוכה, את הרגשת חוסר הנוחות המוסרית ולהעמיק את הטראומה הגרמנית. השאלה הקרדינאלית בדבר אשמה ואחריות אישית נשארה בלתי פתורה.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. הבעיה הבין לאומית
3. מצבה החברתי של גרמניה בתום המלחמה
4. סיכום
5. ביבליוגרפיה

מקורות:

גרמניה אחרי 1945 ההתגברות על הטראומה, משה צימרמן ומיכאל טוך.
מחלוקת לאיחוד: גרמניה 1990-1945, שולמית וולקוב.
קרל דרטריך ברכר, הדיקטטורה הגרמנית, מסדה, 1976.
וולטר האביש, עד כמה זה גרמני, זמורה ביתן מודן, 1984.
וולטר קריידלר, שיקום גרמניה ותוכנית מרשל, אונ' העברית, 1956.
גרוסר אלפרד, מחלוקה לאיחוד גרמניה, המכון להיסטוריה גרמנית אוניברסיטת ת"א, עם עובד, ת"א, 1994 .
Childs David, Britain Since 1945, A Political History,.2 Methuen, London N.Y., 1979.

תגים:

נאצים · יחסים · בינלאומיים · פוטסדאם · נירנברג

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "גרמניה שלאחר מלה"ע השניה", סמינריון אודות "גרמניה שלאחר מלה"ע השניה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.