היישום אינו מחובר לאינטרנט

'חכמה שלאחר מעשה'- בין ילדות לבגרות

עבודה מס' 068383

מחיר: 302.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: מחקר (שאלונים) שמטרתו לבחון את השפעותיה של ההטיה הקוגנטיבית 'חכמה שלאחר מעשה' על ילדים אל מול נערים.

4,804 מילים ,16 מקורות ,2010

תקציר העבודה:

ההטיה 'חכמה שלאחר מעשה' מתארת את נטיית האדם לבצע הערכה שיפוטית בהווה, המושפעת באופן שיטתי ממידע קודם שהוצג בפניו אודות תוצאת האירוע. מחקר זה בוחן את השפעתה של הטיה זו על ילדים הנמצאים בשלב החשיבה המוחשית אל מול נערים הנמצאים בשלב החשיבה המופשטת. שוער כי ילדים יושפעו ממידע קודם באופן חזק יותר מנערים. זאת עקב קשיי הילד לדמיין תוצאות אחרות, מופשטות, לסיפור המובא בשאלון מלבד התוצאה שדווחה להם כאמיתית, בניגוד לנערים שכבר פיתחו יכולת חשיבה מופשטת. שתי קבוצות הגיל, ילדים ונערים, קיבלו שאלונים המכילים תסריטים בנושאי משחק כדורגל ותחרות חשבון בעלי מספר תוצאות. הם קיבלו תוצאה המדווחת כתוצאה האמיתית ונדרשו להעריך את הסתברותה של כל תוצאה. נמצא כי קבוצת הילדים דירגה את התוצאה המדווחת בערך גבוה במיוחד לעומת שאר התוצאות, לעומתם הנערים דירגו תוצאה זו בערך גבוה באופן מינורי משאר התוצאות. תוצאות אלו תומכות בהשערת המחקר, כי ההטיה 'חכמה שלאחר מעשה' השפיעה באופן חזק יותר על ילדים מאשר על נערים.

קטע מהעבודה:

כולנו מכירים את התופעה בה קבוצתנו האהובה עומדת בפני משחק חשוב וגורלי ולבסוף מנצחת בו, ואנו כלאחר יד מפטירים שזה היה ברור, שיחסי הכוחות נטו לטובתנו ובכלל לא היה להם סיכוי מולנו. כולנו אף מכירים את המצב ההפוך בו קבוצתנו האהובה עומדת בפני משחק שכזה, אך לבסוף מפסידה, ואנו עודנו מפטירים בביטחון שזה היה ברור, שיחסי הכוחות נטו לטובתם ובכלל לא היה לנו סיכוי מולם.
תופעה זו מתרחשת לעיתים קרובות כאשר אנו נדרשים לבצע שיפוט תחת חוסר וודאות, אירועים שהתרחשו בעבר, נראים לנו כמתאימים ומוסברים היטב ע"י ההתרחשויות שאירעו לאחריהם. הטיה קוגניטיבית זו, קרויה 'חכמה שלאחר מעשה', לפיה אנו שופטים את אירועי העבר תוך השפעת ידיעת התוצאה על אופי שיפוטנו.
ניסיון מחקרי חשוב ומשמעותי לביסוס הטיה זו בנתונים אמפיריים, בוצע ע"י פישהוף (Fischhoff ,1975). במחקרו ביקש פישהוף מנבדקים לקרוא תסריט היסטורי, העוסק במלחמת בריטניה מול גורקה, לאחר מכן ביקש מהם להעריך את הסתברות התוצאות השונות, כאשר חלקם קיבלו את תוצאה מדווחת (ראייה לאחור), וחלקם לא קיבלו כל תוצאה (ניבוי). תוצאות ניסוי זה העידו כי ידיעת התוצאה הגדילה באופן מובהק את הערכת הסתברות תוצאה זו, זאת לעומת מצב של היעדר כל תוצאה וודאית, בו לא נמצאו הבדלים בין ההסתברויות השונות.

תגים:

הטיה · קוגניטיבית · ילדים · הטיות שיפוטיות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "'חכמה שלאחר מעשה'- בין ילדות לבגרות", סמינריון אודות "'חכמה שלאחר מעשה'- בין ילדות לבגרות" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.