היישום אינו מחובר לאינטרנט

הסבת פעילות של מרכזים קהילתיים לטיפול בקהילה בתקופת הקורונה

עבודה מס' 071194

מחיר: 399.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד משבר הקורונה עיצב את פעילותם של מרכזים קהילתיים כמוקדי טיפול בקהילה במצב חירום בצפון הארץ ואת תפקידיהם של קובעי המדיניות ברשויות המקומיות בתקופת המשבר ומהן ההשלכות של משבר זה על חיי הקהילה בכלל ועל החינוך הבלתי פורמאלי בפרט?

13,515 מילים ,44 מקורות ,2022

תקציר העבודה:

המחקר הנוכחי עוסק בהסבת פעילותם של מרכזים קהילתיים בצפון הארץ, שבעת שיגרה מטפחים בינוי קהילה ופעילות פנאי בחינוך הבלתי פורמאלי ובעקבות משבר הקורונה הסבו את פעילותם לטובת טיפול בקהילה במצב חירום. מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון כיצד משבר הקורונה עיצב את פעילותם של מרכזים קהילתיים כמוקדי טיפול בקהילה במצב חירום בצפון הארץ, ואת ההשלכות של משבר זה על חיי הקהילה בכלל ועל החינוך הבלתי פורמאלי בפרט.
בחינת סוגיה מחקרית זו נעשתה בשיטה האיכותנית באמצעות ראיונות עומק חצי מובנים עם 12 בעלי תפקידים ברשויות מקומיות בצפון הארץ. נמצא כי הנחקרים מגדירים את עצמם כחלק מקהילה מקומית ומציינים את כוחה של הקהילה בעיקר בעת משבר, הרצון לשייכות, לחיבור, לעזרה הדדית ותמיכה. עוד נמצא כי הנחקרים השונים רואים במרכז הקהילתי כבעל משמעות רבה מאוד כגוף המאפשר חינוך בלתי פורמאלי ביישוב. הנחקרים ציינו את תרומתו הרבה לקהילת המבוגרים אך גם עבור הילדים כמקום שמאפשר להם מפגש לאחר שעות בית הספר להעשרה ופיתוח אישי. עוד עלה מתוך הממצאים כי למשבר הקורונה מאפיינים רבים אשר ייחודיים רק לו לעומת משברים אחרים אשר חוו רשויות מקומיות בישראל לאורך השנים וכי הרשות המקומית בה הם עובדים ידעה לתת מענה הולם ולהתמודד היטב עם משבר זה. ניתוח איכותני של דברי המשתתפים העלה גם כי השימוש והתועלת של בעלי התפקידים השונים ברשות המקומית היה בנושאים שונים וכי המשתתפים ציינו תחומים מגוונים בהם עשו שימוש או נעזרו בקובעי המדיניות ברשות.
מסקנת המחקר הינה כי למשבר הקורונה יש השלכות חברתיות וכלכליות רבות על רשויות מקומיות ועל קהילותיהן בפרט כאשר משבר זה יצר ריחוק חברתי בקרב בני הגיל השלישי וצעירים בפרט. בהקשר לחינוך הבלתי פורמאלי, המרכזים הקהילתיים עשו התאמות ושינויים מהותיים בתפקודם בעת משבר הקורונה ולמעשה תמכו באופן רחב ברשויות המקומיות שלעיתים לא הצליחו להתמודד עם המגפה בתחילתה באופן ראוי. מעורבותם המאסיבית של המרכזים הקהילתיים תרמה רבות לחוסנה של הקהילה ביישוב ואפשרה לקהילה התמודדות קצרה וארוכת טווח טובה יותר עם משבר הקורונה שפקד את העולם כולו.

תוכן עניינים:
1. תקציר
2. מבוא
3. סקירת ספרות
פרק 1: משמעותם ומאפייניהם של מרכזים קהילתיים בפריפריה בזמן שיגרה
3.1.1 מאפייני הקהילה בישוב המנוהל באמצעות רשות מקומית
3.1.2 מאפייני החינוך הבלתי פורמאלי- החינוך המשלים
3.1.3 פעילות מרכזים קהילתיים לחיזוק הקהילה והחינוך הבלתי פורמאלי
פרק 2: הקורונה כמצב חירום וחוסן קהילתי
3.2.1 מאפייני מצב חירום
3.2.2 משבר הקורונה ומאפייניו כמצב חירום
3.2.3 החוסן הקהילתי בכלל ובתקופת הקורונה בפרט
3.2.4 הסבת פעילותם של המרכזים הקהילתיים במצב חירום
4. השערת המחקר
5. מתודולוגיית המחקר
5.1 שיטת המחקר
5.2 משתתפי המחקר
5.3 כלי המחקר
5.4 שיטת ניתוח והצגת הנתונים
5.5 שלבי הניתוח
5.6 אתיקה
6. ממצאים
6.1 מאפייני משבר הקורונה במצב חירום ברשויות מקומיות
6.2 פעילותם של המרכזים הקהילתיים בעקבות משבר הקורונה
6.3 השינויים בחיי הקהילה ותפקודה בעקבות משבר הקורונה
6.4 השלכות תפקודו של המרכז הקהילתי בעת משבר הקורונה על החוסן הקהילתי
6.5 תפקידיהם של קובעי המדיניות ברשויות המקומיות בצפון בעקבות משבר הקורונה
7. דיון ומסקנות
7.1 דיון
7.2 מסקנת המחקר
7.3 מגבלות המחקר
7.4 הצעות למחקרים נוספים
8. סיכום
9. ביבליוגרפיה
נספחים - הראיונות

קטע מהעבודה:

קהילה מוגדרת כאשר אנשים חיים באותו אזור או שיש להם משהו אחד במשותף (Sharkey,2000). שדמי- וורטמן (2006) מרחיבה את ההגדרה וטוענת כי קהילה הינה מערכת חברתית. במערכת זו מתקיימים יחסי גומלין בממדי החיים השונים של אוכלוסיית הקהילה ויש ביכולתה ליצור זהות עבור היחיד הנכלל בתוכה. זהות זו מצביעה על שייכות לקהילה והיא מעניקה את הזכות לממש את הקהילתיות, כלומר מימוש האמנה החברתית הנורמטיבית של הקהילה (שדמי- וורטמן, 2006). התייחסות לממד הזהות בהגדרת המושג קהילה פותח פתח להרחקת המושג מהמחקר הנטורליסטי ומאפשר להגדירו מחדש כמקום פוליטי. קולינס (2010) טוענת שכיוון שהמושג קהילה משמש כמבנה ליבה לארגונן של מגוון קבוצות סוציאליות בעלות מטרות שונות הוא מרכזי למבנים הסמליים והארגוניים בנקודות ההצטלבות של מערכות כח (Collins, 2010).

תגים:

קורונה · ישראל · מתנסים · מחלה · בריאות · ציבור · אורח חיים · סגר · מצב חירום · מרכז קהילתי · צפון · ישראל · טיפול · חולים · פנאי · בינוי · קהילה · חינוך משלים · משבר · מגיפה · חיסונים · התמודדות

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הסבת פעילות של מרכזים קהילתיים לטיפול בקהילה בתקופת הקורונה", סמינריון אודות "הסבת פעילות של מרכזים קהילתיים לטיפול בקהילה בתקופת הקורונה" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.