היישום אינו מחובר לאינטרנט

הגורמים המשפיעים על עוני בעולם בקרב מדינות מתפתחות ומפותחות- מדד ג'יני

עבודה מס' 071061

מחיר: 299.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: בחינת הגורמים המסבירים ומנבאים עוני במדינות מפותחות ומתפתחות.

5,907 מילים ,8 מקורות ,2014

תקציר העבודה:

בספרות המקצועית מוזכרות כמה גישות למדידת עוני הנעות מהגישה היחסית המגדירה את האדם כעני ביחס לרמת החיים בחברה שבה הוא חי, עד לגישה המוחלטת, המגדירה סל מוצרים הכרחי לקיום מזערי, וביניהן גישות ביניים המשלבות את השתיים. בחירת מדד העוני משפיעה הן על הממצאים בדבר היקף התופעה וממדיה והן על קביעת מדיניות להתמודדות עמה.
קיימת בעולם ספרות רחבה על סוגיות ומדידות עוני. במרבית המדינות העוני נמדד בשתי שיטות עיקריות-עוני יחסי ועוני מוחלט: השיטה המוחלטת/אבסולוטית למדידת העוני- לפי שיטה זו העני נתפס כאדם שאינו מסוגל לצרוך סל מוצרים בסיסי ואין ברשותו מקורות הכנסה למימון סל זה. לכן אדם עני במקרה זה יוגדר כאדם אשר הקיום הפיזי שלו והדאגה לצרכיו הפיזיים יעמדו בראש מעיניו, מכאן דאגותיו הבסיסיות ומרבית אמצעיו הכלכליים יופנו בעיקר לצריכת מזון, מחסה ולבוש. שיטה שניה הינה השיטה היחסית למדידת העוני- לפי שיטה זו העוני מייצג תופעה של אי שיוויון כלכלי וחברתי. לכן, משקי הבית שהכנסתם נמוכה מן ההכנסה המאפיינת את כלל משקי הבית נחשבת ענייה. אדם עני לפי הגדרה זו הוא חלק מהחברה בה הוא חי, ומוגדר כאדם הסובל מקיפוח בתנאי החיים המאפיינים את החברה בה הוא חי. קו העוני הרשמי בישראל הוא אחד הדוגמאות המובהקות למדידה דרך השיטה היחסית.
ישנה שיטה שלישית למדידת העוני והיא מדידה לפי סל צריכה הולם- גישת ה-MBM/NRC. "קו העוני של מדד הצריכה ההולמת לפי MBM/NRC קשור למושג של המינימום למחיה הולמת, ואפשר להסתייע בו לצורך קביעת גובה קצבאות הקיום להרכבי משפחה שונים. "בסוף שנות ה-90 היווה קו העוני הרשמי כמחצית מן הקו המינימלי של צריכה הולמת" (גוטליב, 2011). כלומר, בשנים אלו קו העוני היה למחצית מן סכום הוצאות הבית המינימליות בישראל. מי שהוצאותיו החודשיות היו פחות מממוצע הוצאות למשפחה היה מוגדר מתחת לקו העוני.
מתוך סקירה זו, מטרת המחקר הינה לבחון כיצד משפיעים גורמים מסבירים שונים את מדד ג'יני בכ-49 מדינות נבחרות ברחבי הגלובוס. לפיכך, הפרק הראשון במחקר הינו פרק הסקירה אשר סוקר 5 מאמרים שונים העוסקים במדידת העוני בארץ ובעולם ובגורמים המשפיעים על העוני. הפרק השני עוסק בהגדרת המשתנים המסבירים והמשתנה המוסבר של מחקר זה באופן אמפירי, הצגת שיטת המחקר וכן כלי המחקר בו נעשה שימוש. הפרק השלישי הינו פרק הדיון והמסקנות אשר מציג את הניתוח האקונומטרי שביצעתי בשילוב הממצאים הספרותיים ודן בהם.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. סקירת ספרות
2.1 דוח מצב המדינה- חברה, כלכלה ומדיניות
2.2 Inequality, Income, and Poverty Comparative Global Evidence
2.3 הפער הדיגיטלי כפער חברתי, האומנם
2.4 עוני בקרב אימהות חד הוריות: האם שוק העבודה הוא נתיב להיחלצות מעוני?
2.5 תפקידה של המקומיות בהתמודדות עם בעיית העוני
3. שיטת המחקר
3.1 משתני המחקר
3.2 שיטת המחקר
3.3 כלי המחקר
3.4 טווח נתוני המחקר
3.5 הליך המחקר
3.6 שיטות סטטיסטיות
4. פרק ממצאים
5. דיון ומסקנות
6. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

קיימות גישות שונות בנוגע להשפעת הפער הדיגיטלי על הריבוד החברתי. אנדרסון ואחרים (Anderson et al, 1995) העריכו כי האינטרנט יפחית את אי-השוויון בין אנשים באמצעות הגדלתה של מידת הנגישות למידע, שכן נגישות זו תגביר את יכולתם של גברים ושל נשים בעלי הכנסה נמוכה לצבור הון חברתי ולהתחרות על משרות איכותיות בפרט ותשפר את סיכוייהם לנצל הזדמנויות בחיים בכלל. הסביבה הדיגיטלית עשויה אפוא להעניק למשתמשים בה אפשרות לצאת ממעגל הנכשלות, בין השאר באמצעות ניצול האפשרות ללמוד "מרחוק" ובלי מגבלות זמן.

תגים:

כלכלה · עוני · מדינה מפותחת · מדינה מתפתחת · מיסים · הוצאות · אבטלה · חברה · שוויון כלכלי · משק בית · עניים · שוויון · מדדים

עבודות נוספות בנושא:

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "הגורמים המשפיעים על עוני בעולם בקרב מדינות מתפתחות ומפותחות- מדד ג'יני", סמינריון אודות "הגורמים המשפיעים על עוני בעולם בקרב מדינות מתפתחות ומפותחות- מדד ג'יני" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.