היישום אינו מחובר לאינטרנט

תפיסת תעסוקה בקרב נשים ערביות בישראל

עבודה מס' 070949

מחיר: 279.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: כיצד נתפסת תעסוקת נשים בקרב החברה הערבית בישראל?

9,029 מילים ,15 מקורות ,2016

תקציר העבודה:

המחקר הנוכחי עוסק בתפיסת תעסוקה בקרב נשים ערביות. הבעיה הנחקרת היא כיצד החברה, המשפחה והתרבות האתנית של החברה הערבית תופסת את נושא התעסוקה בקרב נשים ערביות וזאת באמצעות ניתוח מאמרים אקדמיים בנושא וניתוח ראיונות עומק חצי מובנים שנערכו למדגם מייצג של כ-10 נשים ערביות ממגזרים שונים.
המגזר הערבי בישראל מונה, כמיליון וחצי אנשים, ולמעשה מכיל בתוכו אוכלוסייה הטרוגנית מאוד הכוללת את בני הדת המוסלמים (ובכללם הבדואים), הנוצרים, הדרוזים והצ'רקסים. אוכלוסייה זו מגוונת מאוד וצרכיה שונים בתוך מערכת ההשכלה הגבוהה, כמו גם בתחומים אחרים. המגזר הערבי מורכב מאוכלוסייה עירונית המתגוררת הן בערים ערביות והן בערים מעורבות ובכפרים- כאשר חלק מהכפרים אינם מוכרים, מקבוצות בהן רמה סוציו אקונומית שונה, נורמות תרבותיות שונות, רמת דתיות ומסורתיות שונות, וכן שונות ברמת החינוך וההשכלה הגבוהה. מבחינת פיזור גיאוגרפי בשנת 2011 כ- 58% מתושבי המגזר הערבי מתגוררים בצפון הארץ- מחוזות הגליל וחיפה, כ- 19% במחוז ירושלים, 11% במחוז המרכז ותל אביב, וכ-13% בדרום (לשכה מרכזית לסטטיסטיקה, 2011).
דיאב (2013) טוען כי האישה הערבייה בישראל היא לכאורה כמו כל אישה אחרת בעולם השואפת לחיות חיים חופשיים ומודרניים. עם זאת, הטריטוריה והסביבה החברתית שבה היא חיה מבדלת אותה משאר נשות העולם. כהן (2011) טוען כי הנשים הפלסטיניות נופלות תחת נטל של גורמים רבים: חינוכיים, תרבותיים, כלכליים, פוליטיים ולאומיים. הגורמים הללו משפיעים על מעמד החברה הפלסטינית בכלל ועל מעמד האישה במיוחד. בתוך החברה הערבית, דימוי האישה כאם וכרעיה מביא לאפליה, לחולשה ואפילו לאלימות. נשים במגזר הערבי חונכו וגדלו על דעות קדומות ומוסכמות חברתיות נוקשות.
לפיכך, מטרת המחקר הינה לבחון כיצד תעסוקת נשים ערביות נתפסת בעיני נשים ערביות בהקשרים תרבותיים, משפחתיים, מגדריים וחברתיים.
בחרנו לעסוק ולחקור נושא זה מתוך צורך להבין, ללמוד ולהכיר כיצד נתפסת האישה העובדת בחברה הערבית ולאמוד את ההבדלים בין המגזרים השונים בחברה הישראלית. זיקתנו לנושא זה נובעת מתוך הכרות אישית מעמיקה עם מספר נשים ערביות אשר טוענות כי מטרתן היא לגדל את ילדיהן ולאפשר לבעל שקט נפשי בתעסוקה לעומת היכרותנו עם נשים ערביות אשר מאמינות בפיתוח קריירה אישית ואי תלות בבעל והילדים. חקר נושא זה מהווה תרומה תיאורטית עכשווית לנושא שנחקר רבות לאורך שנותיה של המדינה. עדיין עולה מתוך חקר הנושא הקונפליקט הקיים אצל חלקן של הנשים האם לקיים את התא המשפחתי או לצאת ולקיים תעסוקה עצמאית איכותית ולהגשים חלומות אישיים בקרב הנשים הערביות.
אנו מוצאות שחקר נושא זה מעלה סוגיה שעדיין קיים קושי מהותי לענות עליה והיא: "כיצד נתפסת תעסוקת נשים בקרב החברה הערבית בישראל?"

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. סקירת ספרות
2.1 משפחות פוסט מודרניות
2.2 מבנה התא המשפחתי בחברה הערבית
2.3 תמורות ושינויים במבנה התא המשפחתי בחברה הערבית
2.4 הגורמים המחלישים את מעמדן של הנשים הערביות בישראל
2.5 העצמת האישה הערביה בתרבות הפטריארכלית
2.6 הגורמים להבדלים בתעסוקה בין גברים ונשים בחברה הערבית
2.7 מודרניזציה בחברה הערבית והשתייכות לכוח העבודה
2.8 השלכות אישיות של בחירתן של נשים ערביות להשתלב בתעסוקה
2.8.1 השלכות סביבתיות-חיצוניות
3. מתודולוגיית המחקר
3.1 שיטת המחקר
3.2 כלי המחקר ושיטת איסוף הנתונים
3.3 מדגם המחקר ופרופיל המרואיינות
3.4 הליך המחקר
4. ממצאים
4.1 תפיסת החברה הערבית את יציאת האישה לעבודה
4.2 יחס המשפחה ליציאת האישה לעבודה
4.3 קשיים ותחושות של האישה סביב קונפליקט בית קריירה
4.4 השתלבות האישה הערבייה בעבודה בהיבט האתני
5. דיון ומסקנות
5.1 דיון
5.2 מגבלות המחקר והצעות למחקרי המשך
6. ביבליוגרפיה

קטע מהעבודה:

הערבים מהווים 20.5% מהאוכלוסייה הכללית בישראל ו-18.0% מהאוכלוסייה בגיל העבודה. הסיבה להבדל זה באחוזים היא כי זו אוכלוסייה עם משקל גדול לילדים ונוער (בני פחות מ-15). אחוז הילדים בגיל 14-0 הוא 36.8% לעומת 26.2% אצל היהודים. משקל הערבים באוכלוסייה השתנה עם השנים: עם קום המדינה כ-18% מתושביה היו ערבים. בעקבות גל העלייה הגדול, הוא ירד חדות לפחות מ-14% במהלך השנה לאחר מכן ועד ל-11% בשנת 1951. בשל פריון הילודה הגבוה יחסית בקרב הערבים נרשמה עלייה בחלקם באוכלוסייה עד לכ-12% ב-1966 וב-1967 עלה משקלם ליותר מ-14%, כתוצאה מסיפוח ירושלים המזרחית לישראל, ומ-1967 ועד 1989 גדל בקצב ממוצע של נקודת האחוז כל חמש שנים והגיע ל-18.5% בסוף שנות ה-80 (ישיב וקסיר, 2013).

תגים:

נשים · ערביות · מעמד האישה · משפחה · החברה הערבית · תעסוקה · מגזר · תרבות · שמרנית · עבודה · פרנסה · מיעוט

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "תפיסת תעסוקה בקרב נשים ערביות בישראל", סמינריון אודות "תפיסת תעסוקה בקרב נשים ערביות בישראל" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.