היישום אינו מחובר לאינטרנט

השפעת השקעה בתשתיות על מחירי הדיור

עבודה מס' 070859

מחיר: 359.95 ₪   הוסף לסל

תאור העבודה: האם יש קשר בין השקעה בתשתיות של תחבורה בישראל, ריבית בנק ישראל, גידול באוכלוסייה והתחלות בניה ובין עליית מחירי הדיור באזורים בהם קיים פיתוח תשתיות?

7,616 מילים ,26 מקורות ,2019

תקציר העבודה:

מטרת המחקר הנוכחי הינה לבחון את גורמי ההשפעה השונים על מחירי הדיור בישראל. הצורך בבחינת סוגיה זו נובע מתוך ההכרה ב'בועת נדל"ן' מהותית שמתקיימת בארץ בעשור האחרון כאשר מחירי הדיור זינקו באחוזים גבוהים ולעיתים בלתי אפשריים עבור זוגות צעירים אשר רוצים להגשים את החלום ולרכוש דירה בישראל.
ניתוח סוגיית המחקר בוצע באמצעות השיטה האמפירית אשר בוחנת במחקר זה את השפעת המשתנים של ריבית בנק ישראל, התחלות בניה, משך בניה, מספר עובדים בענף הבניה, גודל האוכלוסייה ומדד תשומות הבניה על מחירי הדיור בין השנים 1990-2017.
בחינה זו העלתה כי קיימים קשרים חיוביים בין השקעה בתשתיות כאחוז מהתוצר ועליית מחירי הדיור כאשר עליה באחוז ההשקעה בתשתית רכבת כאחוז מהתוצר בישראל מביאה עמה לעליה במחירי הדיור בישראל באופן מובהק; קשר חיובי בין משקי הבית ומחירי הדיור כאשר עליה בכמות התושבים בישראל מביאה עמה לעילה במחירי הדיור בישראל באופן מובהק; קשר שלילי מובהק בין ריבית בנק ישראל ומחירי הדיור כאשר עליה באחוז הריבית בישראל מביאה עמה לירידה במחירי הדיור בישראל באופן מובהק; קשר חיובי בין מדד תשומות הבניה ומחירי הדיור אשר נמצא מובהק; קשר חיובי בין משך זמן הבניה ובין עלות הדירות כאשר ככל שמשך זמן הבניה גבוהה יותר ומצטרפים עוד משקי בית לקבוצת מבקשי הדיור, אז הביקוש גדל על ההיצע ומחירי הדירות עולים. כמו כן, גם הקשר בין כמות העובדים בענף הבניה ומחירי הדיור נמצא חיובי ומובהק וזאת בהמשך למשך זמן הבניה כאשר קיימים מעט עובדים בענף אז משך זמן הבניה גדל ומחירי הדיור גדלים.
מתוך ממצאים אלה, מסקנת המחקר הינה כי מחירי הדיור בישראל עלו באחוזים רבים בעשור האחרון וזאת בשל מדיניות בנק ישראל להשאיר את הריבית נמוכה, מדיניות ממשלה בצמצום עובדים זרים אשר השפיעה גם על ענף הבניה והאריכה את משך הבניה, מדיניות ממשלה של הפשרת קרקעות לבניה אשר לא הרחיבה את כמות התחלות הבניה במדינה אל מול הגידול באוכלוסייה ומשקי הבית המבקשי דיור וכן בשל מדיניות ממשלה בפיתוח תשתיות אשר אפשרו גם עליית מחירי דיור בפריפריה ולא רק בת"א כאשר תחבורת רכבת מאפשרת לגור בפריפריה ולעבוד במרכז הארץ, מה שבעבר היה קשה מאוד ודרש מעבר מגורים למרכז הארץ בלבד.

תוכן עניינים:
1. מבוא
2. סקירת ספרות
2.1 תשתיות תחבורה ותרומתן למשק
2.2 השקעה בתשתיות תחבורה בישראל
2.3 השפעת השקעה בתשתיות על מחירי הדיור
2.4 השפעת גידול במשקי הבית על מחירי הדיור
2.5 השפעת ריבית המשק על מחירי הדיור
2.6 השפעת התחלות בניה על מחירי הדיור
3. מתודולוגיית המחקר.
3.1 מודל המחקר
3.2 משתני המחקר
3.3 שיטת המחקר
3.4 כלי המחקר
3.5 שיטות סטטיסטיות
3.6 טווח נתוני המחקר
3.7 הליך איסוף הנתונים
4. ממצאים
4.1 סטטיסטיקה תיאורית של המשתנים
4.2 בחינת קשר בין משתנים
4.2.1 קשר בין אוכלוסיית ישראל ומחירי הדיור
4.2.2 קשר בין השקעה בתשתית רכבת בישראל ומחירי הדיור
4.2.3 קשר בין השקעה בתשתית כבישים בישראל ומחירי הדיור
4.2.4 קשר בין אחוז ריבית ריאלית בישראל ומחירי הדיור
4.2.5 קשר בין מדד תשומות הבניה בישראל ומחירי הדיור
4.2.6 קשר בין התחלות בניה בישראל ומחירי הדיור
4.2.7 קשר בין עובדים בענף הבניה ומחירי הדיור
4.2.8 קשר בין משך זמן הבניה ומחירי הדיור
4.3 רגרסיה לבחינת יכולת ניבוי השפעת המשתנים על מחירי הדיור
5. דיון ומסקנה
5.1 דיון
5.2 מסקנת המחקר
6. ביבליוגרפיה
7. נספחים

קטע מהעבודה:

השפעת ההשקעה בתשתיות על התוצר נחקרה ועודנה נחקרת על ידי חוקרים רבים בעולם האקדמי ובקרב עושי מדיניות כמו בנקים מרכזיים ומשרד ממשלתיים. על אף החשיבות הרבה שיש להשקעה בתשתיות, נושא זה הוזנח על ידי המומחים עד לסוף שנות ה-80. את פריצת הדרך בתחום זה היווה Aschauer (1989) אצל Yoshino & Abidhadjaev, (2017) שמצא שלהשקעה הממשלתית בתשתיות השפעה חיובית וחזקה על רמת התוצר לנפש. מחקר זה עורר את העניין סביב ההשקעה בתשתיות הן בקרב האקדמאים והן בקרב מקבלי ההחלטות.
מחקרים שנערכו בעולם בחנו הקשרים דומים בין הון תשתיתי ובין צמיחה בתוצר. בצרפת בחן את הנושאPrud'Homme (2005) ‏ כאשר הוא אמד את תרומת ההשקעה בכבישים בעזרת פונקציית ייצור אזורית. Easterly and Rebelo (1993) אמדו את השפעת הרכבת בין אמסטרדם להמבורג על הפעילות הכלכלית האזורית. הם מצאו כי התרומה העיקרית של הרכבת נובעת משיפור הגישה של הפירמות לקהל הלקוחות המרוחק. נגישות זו מאפשרת לפירמות לנצל יתרונות לגודל ובכך מגדילה את הפריון והתוצר.

תגים:

דיור · שיכון · בנייה · תחבורה · רכבת · מחירי הדיור · יוקר המחיה · תשתית · תשומות הבניה · דירות · שוק הדיור · משבר הדיור

אפשרויות משלוח:

ניתן לקבל ולהזמין עבודה זו באופן מיידי במאגר העבודות של יובנק. כל עבודה אקדמית בנושא "השפעת השקעה בתשתיות על מחירי הדיור", סמינריון אודות "השפעת השקעה בתשתיות על מחירי הדיור" או עבודת מחקר בנושא ניתנת להזמנה ולהורדה אוטומטית לאחר ביצוע התשלום.

אפשרויות תשלום:

ניתן לשלם עבור כל העבודות האקדמיות, סמינריונים, ועבודות המחקר בעזרת כרטיסי ויזה ומאסטרקרד 24 שעות ביממה.

אודות האתר:

יובנק הנו מאגר עבודות אקדמיות לסטודנטים, מאמרים, מחקרים, תזות ,סמינריונים ועבודות גמר הגדול בישראל. כל התקצירים באתר ניתנים לצפיה ללא תשלום. ברשותנו מעל ל-7000 עבודות מוכנות במגוון נושאים.